12 czerwca 2021 w CAL Centrum na Przedmieściu odbyła się kolejna, piąta edycja konferencji Moda a biznes. Wydarzenie tematycznie zdominował motyw kondycji branży modowej po kryzysie pandemicznym. Prelegenci podzielili się swoimi analizami i spostrzeżeniami wynikającymi z ich działalności komercyjnej i medialnej.
Konferencję otworzyła Maria Mika z Dolnośląskiej Federacji Organizacji Pozarządowych opowiadając o działalności Centrum, jak również o roli NGOs-ów w naszym codziennym życiu. Następnie Joanna Głowacka, właścicielka agencji modelingowej SPOT Management, która jest organizatorem przedsięwzięcia, opowiedziała o celach Konferencji „Moda a biznes” i Project Fashion Day. Są to przede wszystkim: aktywizacja środowiska modowego na Dolnym Śląsku, popularyzacja mody oraz stwarzanie nowych kanałów prezentacji marek modowych oraz osób związanych z branżą.
Zmiana modelu zachowań zakupowych
Zobacz również
Pierwszy panel dyskusyjny dotyczył zmiany modelu zachowań zakupowych związanej z epidemią. W panelu wzięli udział: Ewelina Salwuk – Marko z portalu Feszyn.com oraz właścicielka agencji marketingu Sal-Mar, Przemysław Srogosz, właściciel bloga Lumpsetter oraz Dawid Tymiński, współwłaściciel marki oraz profilu Dandycore. Paneliści omawiali kwestie przystosowania się marek do wymagań związanych ze wzmożeniem sprzedaży w Internecie, zwiększenia użyteczności e-sklepów oraz kwestii upowszechnienia się vintage jako odpowiedzi na zamknięte galerie handlowe i inne formy rozrywki.
Projektowanie zmiany zawodowej
Kolejny temat poruszyła w swojej indywidualnej prelekcji Izabela Błażowska, właścicielka projektu Spełniona.pl. Izabela, jako doświadczony HR-owiec oraz socjolog w biznesie, pomaga głównie kobietom, zaprojektować zmianę zawodową. Okazuje się bowiem, że osoby, które pragną rozpocząć swoją przygodę w branży modowej, wielokrotnie wkraczają do niej z odległych sektorów gospodarki. Warto więc umieć wykorzystać swój potencjał i doświadczenie nabyte w innych segmentach, a także zdefiniować na nowo atuty. Izabela Błażowska obrazowo pokazała, jakie umiejętności wykształcone na innych polach, mogą przydać się, gdy chcemy działać w branży fashion, czy beauty.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Aktualne funkcje vintage
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kolejny panel dyskusyjny zdominowały rozważania o modzie vintage. Uczestnicy panelu – Katarzyna Rutowska/ Breslauerin, oraz Przemysław Srogosz Lumpsetter debatowali o przyczynach upowszechnienia się mody na vintage w ostatnich latach. Second handy to odpowiedź na fast fashion, nudę i niską jakość ubrań z popularnych sieciówek, a także styl i sposób spędzania wolnego czasu. Vintage daje możliwość wyrażenia siebie, swojej niepowtarzalności i oryginalności, a także jest odpowiedzią na kryzys ekologiczny.
Prelekcje tworzyły spójną całość i ciekawie się uzupełniały, a niektóre wątki pojawiły się w kilku referatach. Ważnym momentem scalającym tematykę konferencji był przegląd prasy przeprowadzony przez Joannę Głowacką/SPOT Management. Wystąpienie pokazało, na czym skupiła się prasa w ciągu ostatniego roku diagnozując kondycję branży modowej w czasie epidemii. Główne wyzwania, jakie stoją przed tą gałęzią gospodarki, to dostosowanie się do potrzeb klientów kupujących w Internecie, ekologia oraz zmniejszenie liczby kolekcji przez popularne sieciówki, a także dywersyfikacja punktów sprzedaży stacjonarnej.