Eksperci Dentsu Aegis Network przyjrzeli się prezentom jakie polscy instagramowicze zamieścili na swoich profilach i oznaczyli hashtagiem #prezent w okresie świątecznym.
Korzystając z możliwości autorskiej metodologii House of Loop, przez okres Mikołajkowy oraz Świąt Bożego Narodzenia zespół analityków social media zbierał, kategoryzował i analizował dane z Instagrama dotyczące świątecznych prezentów w Polsce.
Zobacz również
Dane były zbierane w miesiącu grudniu, w którym to większość osób dokonuje zakupów prezentów. Przez cały świąteczny grudzień monitorowany był hashtag #prezent, pod który trafiło 74504 zdjęcia. Przy zdjęciach najczęściej pojawiały się hashtagi dotyczące świąt i prezentów: #bozenarodzenie, #christmas, #gift, #christmastime, #mikołaj #happy #choinka, #christmasgift. Równie popularne były hashtagi #polishgirl oraz #polishboy gdzie internauci wrzucali na Instagram zdjęcia ze swoimi partnerami opisując, że dana osoba jest dla nich najlepszym świątecznym prezentem.
Użytkownicy przez cały grudzień dodawali posty, na których oznaczane były prezenty. Nie mniej jednak możemy wyróżnić trzy okresy, w których trafiło najwięcej zdjęć: 6 grudnia – 6 284 posty (Mikołajki), 24-25 grudnia – 3 804 posty (Gwiazdka/Aniołek) oraz 7-23 grudnia – 41 455 postów (Mikołajki firmowe, w szkołach i na uczelniach). Na Instagramie użytkownicy są aktywni nawet między głównymi okazjami do obdarowywani się prezentami takimi jak Mikołajki i Gwiazdka. Przez cały grudzień zamieszczali zdjęcia różnorodnych prezentów od rodziny, przyjaciół czy pracowników.
Z analizy zdjęć wynika, że w okresie mikołajkowym wręczamy najbliższym drobne upominki zabawki, ubrania, książki, biżuterię, dekoracje, materiały hobbystyczne, handmade czy bilety i karnety. Tegorocznym hitem mikołajkowym były prezenty z kategorii zabawki i ubrania. W kategorii ubrania bezsprzecznie wygrały ciepłe wełniane skarpety i wzorzyste świąteczne skarpetki. W kategorii zabawki prym wiodły wielkie pluszowe misie oraz klocki LEGO.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Eksperci Dentsu Aegis Network przyjrzeli się prezentom jakie polscy instagramowicze zamieścili na swoich profilach i oznaczyli hashtagiem #prezent w okresie świątecznym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Na gwiazdkę sytuacja ma się nieco inaczej. To właśnie wtedy wręczane są główne prezenty, nieco droższe i ekskluzywne – zestawy kosmetyczne, elektronika, sprzęt AGD oraz biżuteria. Gwiazdka dla wielu to idealny moment na poważniejsze deklaracje i płeć piękna dodawała zdjęcia pierścionków zaręczynowych.
Najpopularniejszym prezentem na polskim instagramie również na gwiazdkę były książki, dalej za nimi uplasowały się zabawki, kosmetyki i ubrania. W kategorii zabawki najczęściej pod choinkę trafiały pluszaki, klocki LEGO oraz misie. Z kategorii kosmetyki najczęściej chwaliliśmy się kolorowymi kosmetykami, zestawami kosmetycznymi oraz perfumami. W kategorii ubrania prym wiodły t-shirty, szczególnie te z superbohaterami (Batman, Thor i Superman) albo z logiem klubu sportowego.
Najchętniej oznaczanymi markami w postach z prezentami były marki biżuteryjne, a także producenci zabawek oraz elektroniki. W TOP7 marek znalazły się odpowiednio: Apart, Yes, Pandora, LEGO, Apple, W.Kruk oraz Samsung. Panie najczęściej znajdowały biżuterie w tym pierścionki zaręczynowe, bransoletki Pandory i zestawy biżuterii z wyżej wymienionych sklepów jubilerskich.