Pierwsi głos zabierają artyści

Podczas gdy duże komercyjne marki zmieniają strategię komunikacji z odbiorcami i szukają sposobów na skuteczne dotarcie, działania w przestrzeni miejskiej podejmowane przez artystów brzmią jeszcze dobitniej. Tam, gdzie wiele marek widzi zagrożenia dla komunikacji, artyści widzą szansę.
O autorze
1 min czytania 2020-05-14

Interwencje artystyczne w nowej rzeczywistości zwracają uwagę na to, jak można, wpisując się w aktualny kontekst społeczny, podejmować efektywne i bardzo widoczne działania. Artyści korzystają z nośników ulicznych, komentując aktualne zjawiska. Nośniki Warexpo stały się naturalną przestrzenią do wypowiedzi artystycznej, która w momencie pandemii musiała zaistnieć w nowym kontekście.

Niezwykle ważnym projektem jest akcja Zachęty Narodowej Galerii Sztuki, która postanowiła przekazać część własnego budżetu komunikacyjnego na honoraria dla artystów i udostępniła swoje stałe nośniki reklamowe twórcom oraz innym galeriom zamkniętym teraz dla publiczności. W przestrzeni miejskiej prezentowane są prace artystów i artystek, których wystawy zostały odwołane lub przełożone z powodu pandemii COVID-19. To gest środowiskowej solidarności i wsparcia.

Z kolei Komuna Warszawa wyszła w przestrzeń miejską z projektem prezentowanym w ramach: HUB Kultury 2020 „Teren wspólny”, którego kuratorami są Tim Etchells, Marta Keil, Grzegorz Reske. Na nośnikach Warexpo wiszą plakaty, na których artyści  − Marta Jalowska wraz z Sebastianem Winklerem i Edką Jarząb wprowadzają bliskość i cielesność w przestrzeń publiczną świata, któremu, jak sami mówią, „odebrano do niej prawo”. Artyści, komentując polityczną rzeczywistość pytają: „Czyja jest kampania prezydencka? Komu służy? Kto potrzebuje prezydentki?”. To pierwsza część ich artystyczno-obywatelskiej kampanii.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Szczególnie ciekawe działanie w ramach kampanii na nośnikach Warexpo, zaproponował Staromiejski Dom Kultury i działająca przy nim Galeria Promocyjna. Instytucja nadal zamknięta dla społeczności, w niekonwencjonalny sposób wykorzystała słupy reklamowe, tworząc z nich swego rodzaju gabloty wystawiennicze. Nośniki stały się przestrzenią ekspozycyjną w specyficznych okolicznościach opustoszałego miasta. Na Placu Defilad, w słupach reklamowych, stanęły rzeźby przedstawiające destrukcyjny wpływ człowieka na środowisko. Artystyczna aranżacja została stworzona z wykorzystaniem przedmiotów jednorazowego użytku − rękawiczek, plastikowych butelek, maseczek, folii. Wśród nich stoją rzeźby, których autorką jest artystka Ewa Dąbrowska.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Od kilku tygodni w wyniku współpracy Warexpo i Demokracji Ilustrowanej, na ścianach wizyjnych w przejściu pomiędzy I i II linią metra, można obejrzeć świetne projekty dziękujące służbom medycznym za ciężką pracę. Kolektyw projektantów graficznych, znany z prac wizualnych komentujących rzeczywistość, tym razem również zareagował błyskawicznie. Od początku emitowania plakatów, prace zobaczyło niemal 300 tys. osób, a w mediach społecznościowych blisko 20 tys. odbiorców.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Nośniki uliczne – demokratyczne medium, funkcjonujące w inkluzywny sposób, stały się afiszem do odważnych i dobitnych komentarzy artystycznych. Nośniki OOH, oprócz funkcji informacyjnej i reklamowej, stały się doskonałą przestrzenią dla artystycznej wypowiedzi.