Pierwsze wnioski z pomiaru oglądalności reklam w telewizji i internecie [badanie]

Podczas Forum IAB 2018 Gemius ogłosił pierwsze wnioski z pomiaru oglądalności reklam w telewizji i internecie przeprowadzonego na jednej grupie odbiorców. Badanie umożliwia analizowanie łącznych zasięgów kampanii reklamowych w telewizji i internecie.
O autorze
2 min czytania 2018-06-08

To pierwsze na polskim rynku badanie cross-mediowe, obejmujące kampanie reklamowe prowadzone w telewizji i internecie (komputery osobiste i laptopy, urządzenia mobilne, aplikacje). Kompleksowy pomiar został przeprowadzony na jednej grupie odbiorców, zarówno treści dostarczanych przez telewizję, jak i internet. Wykorzystano w nim autorską metodologię zastosowaną w badaniu gemiusAdReal, które mierzy sposób, w jaki internauci oglądają reklamy w sieci (Gemius otrzymał za nie statuetkę IAB Europe za najlepszy projekt badawczy 2017).

ꟷ W 2017 roku udział mediów cyfrowych w globalnych wydatkach reklamowych po raz pierwszy przewyższył wydatki na telewizję. Łącznie digital i tv stanowiły aż 76 proc. globalnych wydatków na reklamę i tym samym stały się najważniejszymi kanałami komunikacji marketingowej ꟷ komentuje Marta Sułkiewicz, dyrektor sprzedaży międzynarodowej w Gemiusie. ꟷ Rynek reklamy coraz głośniej domaga się wspólnego badania, które umożliwi porównywanie zasięgów online z tv. Gemius stara się na tę palącą potrzebę rynku odpowiedzieć, rozpoczynając jednoźródłowy pomiar oglądalności reklam emitowanych w stacjach telewizyjnych, aplikacjach mobilnych i na stronach internetowych ꟷ wyjaśnia Sułkiewicz.

Pierwsze wnioski z nowego badania Gemiusa zostały skonsultowane z ekspertami branży reklamy i mediów oraz zaprezentowane podczas konferencji Forum IAB (6-7 czerwca 2018).

Przed telewizorem z telefonem w ręku

Gemius zbadał również, ile godzin średnio miesięcznie poszczególne grupy użytkowników spędzają przed ekranem komputera, smartfona oraz telewizora. W przypadku telewizji badanie objęło wszystkie cztery najbardziej liczące się na rynku kanały telewizyjne ꟷ Polsat, TVN, TVP1 i TVP2. Ich najwierniejsi widzowie spędzają średnio 95 godzin w miesiącu na oglądaniu telewizji i 58 godzin na przeglądaniu internetu na smartfonach. To grupa, która jest najbardziej aktywna na urządzeniach mobilnych, a jednocześnie najkrócej korzystająca z internetu na komputerach osobistych. Z kolei okazjonalni telewidzowie wymienionych kanałów znacznie więcej czasu spędzają surfując po sieci przy użyciu komputerów osobistych.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Więcej czasu na Facebooku niż YouTubie

Nowe jednoźródłowe badanie Gemiusa obejmuje urządzenia mobilne, w tym aplikacje Facebooka i YouTube’a. Okazuje się, że heavy userzy największego serwisu społecznościowego stanowią również grupę najchętniej odwiedzającą serwis wideo należący do Google’a. Jeśli spędzają mniej czasu w aplikacji Facebooka, spędzają go też mniej w aplikacji YouTube’a.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Badania potwierdziły to, co na rynku mówi się od dawna: że smartfon jest urządzeniem towarzyszącym nam w życiu codziennym od świtu do zmierzchu, także przy oglądaniu telewizji. A więc grupa odbiorców, która spędza najwięcej czasu w telewizji, spędza go najwięcej także w aplikacjach społecznościowych i rozrywkowych. Natomiast osoby, które nie konsumują tak intensywnie telewizji spędzają również mniej czasu w aplikacjach. To dotyczy zarówno Facebooka, jak i YouTube’a. Mamy do czynienia z grupą ludzi, do których trudno jest dotrzeć zarówno przez telewizję, jak i reklamę mobilną. Marketerzy mają szansę na dotarcie do nich przez reklamę na komputerach osobistych ꟷ podsumowuje Marta Sułkiewicz.

 

Pracę nad badaniem jednoźródłowym w Polsce Gemius rozpoczął w ubiegłym roku.