Piotr Jakubowski (GO-JEK): Trzeba znaleźć balans miedzy komunikacją, dzięki której możemy posunąć biznes do przodu, a taką, która po prostu zauroczy konsumentów

Piotr Jakubowski (GO-JEK): Trzeba znaleźć balans miedzy komunikacją, dzięki której możemy posunąć biznes do przodu, a taką, która po prostu zauroczy konsumentów
Osobą, która tym razem zmierzyła się z Marketingową 11 jest Piotr Jakubowski, Chief Marketing Officer, GO-JEK.
O autorze
3 min czytania 2016-07-19

1. W marketingu najważniejsze są…

Efektywność i kreatywność. Trzeba znaleźć balans miedzy komunikacją, dzięki której możemy posunąć biznes do przodu, a taką, która po prostu zauroczy konsumentów.

2. Projekt lub kampania, które dodały mi skrzydeł…

Jest ich sporo. 🙂 Będąc Account Managerem w Leo Burnett w Indonezji pracowałem z Coca-Colą nad działaniami reklamowymi w czasie Ramadanu. To była dla marki najważniejsza kampania roku. Chcąc wykorzystać potencjał chwili i pokazać zespół z kreatywnej strony, wpadliśmy na pomysł, by zmienić etykiety na butelkach Coca-Coli i dodać tam miejsce na wpisane flamastrem życzenia. Pomysł sprawdził się doskonale, a kampania była bardzo popularna. To był dla mnie pierwszy znak, że warto myśleć nieszablonowo – i tak staram się działać do dziś.

3. Najtrudniejsze zawodowe wyzwanie, z którym przyszło mi się zmierzyć, to…

Hmmmm…. do tej pory było to pierwszych 6 miesięcy zarządzania VML Jakarta. Miałem wtedy dopiero 26 lat, mieliśmy tylko 5-ciu pracowników i dosłownie 2 klientów, którzy byli w trakcie poszukiwań innych agencji. Musiałem bardzo szybko nauczyć się, jak prowadzić reklamowy biznes. Po 2 latach firma urosła o 800 proc., a redakcja jednego z największych portali marketingowych w regionie – Campaign Asia-Pacific – wyróżniła nas tytułem najlepszej agencji digital w Indonezji. Myślę więc, że poszło mi całkiem nieźle. 🙂

4. Projekt, z którego jestem najbardziej dumny, to…

Zarządzając VML w Indonezji miałem okazję pracować dla AQUA (Danone), jednego z największych producentów wody mineralnej na świecie. W ramach współpracy, wraz z Y&R Indonesia, stworzyliśmy kampanię “Ada AQUA?” (Jest AQUA?), której celem była edukacja Indonezyjczyków. Chcieliśmy uświadomić im, że nawet lekkie spragnienie wpływa negatywnie na poziom koncentracji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Przez 6 miesięcy prowadziliśmy kampanię na Twitterze, przygotowaliśmy interaktywne wideo na YouTube, a w końcu zbudowaliśmy również automat do wody z urządzeniem Neurosky Mindwave, które szacowało poziom koncentracji wykorzystując pomiar fal mózgowych. W ciągu pół roku uzyskaliśmy 6 miliardów wzmianek w mediach, a hashtag kampanii został użyty dziesiątki tysięcy razy. Więcej, hasło „Ada Aqua” stało się odpowiedzią na tzw. „wpadki” – na przykład w dzień niepodległości Indonezji wiceprezydent zapomniał zasalutować fladze, a media głośno komentowały wydarzenie, sugerując, że powinien się napić Aqua.

Przykładowe reklamy:

Słuchaj podcastu NowyMarketing


NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

5. Kampania, której twórcom mógłbym zazdrościć, to…

Jest ich dużo. 🙂 Jedną z moich ulubionych kampanii jest ta zrealizowana dla Volvo – nie dlatego, że Van Damme wykonał szpagat, ale dlatego że używając serii naprawdę łatwych do zrozumienia testów, producent pokazał konsumentom, jak zwinna jest ciężarówka tej marki. Najbardziej z tej serii podobał mi się filmik z chomikiem prowadzącym ciężarówkę pod górę oraz filmik z dyrektorem Volvo stającym na ciężarówce wiszącej nad portem w Szwecji.

6. Najbardziej obiecujące nowe trendy w marketingu, to…

Te które najbardziej pasują do własnego biznesu. Bardzo często marketingowcy ekscytują się nowymi technologiami, nie zastanawiając się jednak, jak te rozwiązania mogą pomóc w dalszym rozwoju ich biznesu. Kluczowa jest umiejętność filtracji trendów pod względem ich wypływu na nasz customer experience. Wiele mówi się teraz o chat-botach, live-streamingu, augmented reality, connected experiences – ale te narzędzia, chociaż niezwykle interesujące i często bardzo innowacyjne, nie zawsze pasują do prowadzonego biznesu.

7. Działania, które są totalnie przereklamowane w marketingu, to…

To naprawdę zależy od danej marki i celu. Z punktu widzenia efektywności, nie możemy podchodzić do marketingu z myślą, że te same działania mogą być równie skuteczne dla każdej marki. Jako marketingowcy mamy naprawdę ogromny “toolbox”, z którego możemy korzystać. Trzeba tylko wiedzieć, co ma szanse zadziałać najlepiej.

8. We współpracy na linii agencja-marka najważniejsze są…

Z jednej strony szczerość i z drugiej wiara w nowe kierunki. Sposób w jaki konsumenci budują związki z markami cały czas się zmienia i to zdecydowanie dynamiczniej niż 5 czy nawet 2 lata temu. Popatrzmy na media społecznościowe – dziś króluje Facebook, Instagram, Snapchat, ale jeszcze kilka lat temu te firmy nie istniały. Dla przykładu: w marcu 2015 na konferencji SXSW dużą nowością był Meerkat, platforma do live-streamingu. Parę miesięcy później Facebook ogłosił Facebook LIVE. Skutek: Meerkat już nie istnieje. Rolą agencji jest zatem szukanie najskuteczniejszych form komunikacji marki z konsumentami, zwłaszcza w tak szybko zmieniającym się środowisku.

9. Swoje inspiracje czerpię z…

Inspiracje można znaleźć wszędzie, trzeba tylko mieć cierpliwość i odwagę, by działać nieszablonowo. Czytam blogi, książki, czasopisma na temat marketingu, psychologii, product design, startupów i biznesu, ale czasami najlepiej wyjść do miasta i obserwować sposób, w jaki ludzie się zachowują. Przez lata zajmowałem się fotografią i reportażem, wiec intrygują mnie ludzkie zachowania w ich codziennym środowisku.

10. Moja kampania marzeń, to…

Pracuje tam teraz! GO-JEK, czyli spółka, która zrzesza ponad 200 tys. kierowców motocykli świadczących usługi z zakresu transportu miejskiego (taksówki na motocyklach), dostawy żywności, usług kurierskie itp. Firma ma swoje korzenie w “Social Impact” – dzięki zaangażowaniu tysięcy mieszkańców Indonezji, codziennie zmieniamy życie ludzi, którzy dla nas jeżdżą (200 000+ kierowców), sprzedają jedzenie (40 000 restauracji). GO-JEK to także dowód na to, jak dynamicznie rozwija się sama Indonezja.

11. Zajmuję się marketingiem, dlatego, że…

To dziedzina, która wymaga kreatywności i umiejętności rozwiązywania problemów. Podstawą marketingu jest również zrozumienie ludzkich zachowań, a to jest naprawdę fascynujące. No i nie lubię nosić krawatów. 😉

 

Piotr Jakubowski
Chief Marketing Officer, GO-JEK