23 czerwca obchodzony jest Dzień Ojca. Będzie to jednocześnie kulminacja akcji #TataTeżCzyta. Z tej okazji na siatkach led dworców PKP w Warszawie, Poznaniu i Katowicach pojawią się animacje zachęcające do czytania książek dzieciom. Na akcję #TataTeżCzyta, oprócz działań w przestrzeni miejskiej, składają się także: broszura Supermoc książek #TataTeżCzyta autorstwa ekspertek ds. czytelnictwa i nowoczesnej edukacji Marii Deskur i Edyty Plich, specjalna strona www poświęcona akcji oraz wsparcie influencerów i zaangażowanie wydawców literatury dziecięcej. Inicjatorami kampanii #TataTeżCzyta są Fundacja Powszechnego Czytania oraz wydawnictwo Tatarak.
Według badań na temat stanu czytelnictwa książek w Polsce przeprowadzonych przez Bibliotekę Narodową*, mężczyźni czytają mniej niż kobiety i zdecydowanie rzadziej czytają swoim dzieciom.
Zobacz również
– Doświadczenie wielu z nas pokazuje, że czytaniu sprzyjają podróże. Koniec roku szkolnego i początek wakacji to idealny moment, żeby w trakcie rodzinnego wyjazdu przekonać się do wspólnego czytania. Dlatego cieszy nas wsparcie PKP, które udostępniło nam swoje przestrzenie reklamowe do pokazania akcji #TataTeżCzyta na głównych dworcach kolejowych w Polsce. To doskonałe miejsca, żeby w skuteczny sposób zachęcić ojców, dziadków czy opiekunów do czytania książek. To właśnie stąd tysiące dzieci ruszą na swoje wymarzone wakacje z rodzicami lub obozy czy kolonie – mówi Katarzyna Konopka, koordynatorka projektu # TataTeżCzyta z ramienia Fundacji Powszechnego Czytania.
W ramach miejskiej odsłony kampanii #TataTeżCzyta, od 23. do 27. czerwca br. na 4 siatkach ledowych w Warszawie (siatka od strony Al. Jerozolimskich i Złotych Tarasów), Poznaniu (siatka na CH Avenida vis a vis Targów Poznańskich) i Katowicach (siatka na Galerii Katowickiej przy Dworcu Głównym PKP i PKS) będzie można obejrzeć spot bazujący na ilustracjach i treści z broszury Supermoc książek #TataTeżCzyta.
Spot w prosty sposób pokazuje, co daje czytanie dziecku i zachęca do pobrania broszury, która stanowi rodzaj atrakcyjnego przewodnika o tym, jak zaznajamiać dziecko z książkami.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Autorką ilustracji jest Joanna Rusinek, projekt graficzny stworzyła Dorota Nowacka, za przygotowanie spotu odpowiada Daria Szadkowska ze Studia Foto Graph.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Pozostałe elementy kampanii #TataTeżCzyta
Broszura Supermoc książek #TataTeżCzyta, autorstwa Marii Deskur oraz Edyty Plich, od lat zaangażowanych w promocję czytelnictwa i nowoczesną edukację dzieci, to główne narzędzie komunikacyjne akcji #TataTeżCzyta. Autorki stworzyły publikację, która w prosty, przystępny językowo i jednocześnie atrakcyjny wizualnie sposób pokazuje jak zaznajamiać dzieci z książkami. Z założenia głównymi odbiorcami broszury są ojcowie/mężczyźni, ale autorki nie wykluczają, że chętnie będą z niej korzystać również matki/kobiety.
Publikacja zawiera także tytuły książek polecanych do czytania dzieciom na każdym etapie ich rozwoju. Jest to lista blisko 40 pozycji rekomendowanych przez polskich wydawców literatury dziecięcej, którzy również zaangażowali się w projekt. Publikacja Supermoc książek #TataTeżCzyta jest dostępna bezpłatnie w formie papierowej oraz jako pdf do pobrania ze strony www.TataTezCzyta.pl.
Na stronie akcji www.TataTezCzyta.pl można znaleźć również scenariusze zajęć dla bibliotek promujących czytanie wśród ojców.
Patronat honorowy nad akcją #TataTeżCzyta objęła Biblioteka Narodowa, a wspierają ją znani i lubiani ojcowie: muzyk Krzysztof Zalewski, Łukasz Dominiak „Who’s Your Daddy”, dziennikarz sportowy oraz zawodnik taekwondo i MMA Łukasz Jurkowski „Juras”, a także Wiesław Nowobilski, szef ekipy remontowej z programu „Nasz Nowy Dom”. W akcję włączyła się również Anna Lewandowska.
- Patronat honorowy: Biblioteka Narodowa
- Organizatorzy kampanii: Wydawnictwo Tatarak i Fundacja Powszechnego Czytania
- Partnerzy projektu: Miasto Warszawa, Narodowe Centrum Kultury, Unia Metropolii Polskich, KBF, Wrocławski Dom Literatury, Polska Izba Książki, Fundacja Olgi Tokarczuk, Fundacja Edico, Dystrybucja Platon, Taniaksiazka.pl, Czasdzieci.pl, Drukarnie Abedik, Perfekt, Anczyca, Sowa.
- Partnerzy medialni kampanii: TVP ABC, Polskie Radio Dzieciom, Bliżej Przedszkola
- Wydawnictwa polecające książki w projekcie: Agora dla dzieci, Albus, Babaryba, Bajka, Bosz, Buka, Czytalisek, Druganoga, Dwukropek, Storyhouse Egmont, Entliczek, Ezop, Format, Frajda, Harperkids, Hokus-pokus, Mamania, Media Rodzina, Muchomor, Olesiejuk, Papilon, Polarny Lis, Poradnia K, Powergraph, Prószyński, PWN, Rebis, Świetlik, Tako, Tatarak, Widnokrąg, Wilga, WSiP, Wytwórnia, Zakamarki, Zielona Sowa, Znak.
Projekt współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa
* Badania Biblioteki Narodowej: Stan czytelnictwa książek w Polsce w drugim roku pandemii (2021-2022)