Z czego klienci są zadowoleni w pracy z agencjami PR, a czego im brakuje? Czy agencje PR korzystają w codziennej pracy z Big Data i technologii? Czy myślą strategicznie, czy operacyjnie? Na te i wiele innych pytań po raz pierwszy znajdą się odpowiedzi w najnowszym raporcie pt. Badanie satysfakcji szefów komunikacji z poziomu pracy i innowacyjności agencji PR, zrealizowanym przez SW Research na zlecenie Clue PR w marcu br. wśród ponad 150 szefów marketingu i PR pracujących w firmach zatrudniających ponad 100 pracowników oraz mających główną siedzibę w największych miastach (powyżej pół miliona mieszkańców).
Technologia i PR – duet (nie)doskonały?
Zobacz również
Wysoki odsetek badanych deklaruje zadowolenie ze współpracy, ale jednocześnie szefowie komunikacji zwracają uwagę na konkretne aspekty, które wymagają dopracowania. Po pierwsze technologia, po drugie strategia. Prawie wszyscy respondenci, bo aż 98% badanych szefów komunikacji zadeklarowało, że szuka agencji, która jest na bieżąco i oferuje najnowsze rozwiązania technologiczne. 94% respondentów uważa, że brak stosowania rozwiązań Big Data i AI obniża skuteczność strategii i dotarcia do klientów. Jednocześnie, 27% badanych jest zdania, że agencja PR, z która pracują, nie wykorzystuje sztucznej inteligencji w badaniach i rekomendacjach.
W jakich aspektach agencje wykorzystują postęp technologiczny, a w jakich tych kompetencji im brakuje? 66% szefów komunikacji deklaruje, że agencje PR korzystają z nowych technologii przy zarządzaniu komunikacją w mediach społecznościowych. Niecała połowa, czyli 45% badanych widzi zastosowanie nowych technologii przez agencje PR w narzędziach analitycznych. Wynika z tego, że ponad połowa agencji PR zdaniem klientów z nimi pracujących nie wykorzystuje w pełni potencjału technologicznego do tworzenia raportów i analiz rynkowych, a co się z tym wiąże, do rekomendacji działań. Zarazem, zdaniem 79% ogółu respondentów agencje śledzą nowinki technologiczne i wydarzenia branżowe. Ważne jednak, aby tę wiedzę przekuć na codzienne działania.
– To jest duże pole do zagospodarowania dla agencji PR. Komunikacja obecnie powinna dążyć do automatyzacji i opierać się na jak najbardziej precyzyjnym researchu danych. Sami pracujemy w agencji nad narzędziem, dzięki któremu klient będzie miał codziennie na biurku briefing z najciekawszych historii do opowiedzenia, w które może płynnie wejść ze swoim komentarzem czy informacją o usłudze – mówią Alicja Wysocka-Świtała i Karol Świtała, partnerzy zarządzający Clue PR i pomysłodawcy badania.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Cel: strategia
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Klienci generalnie mają przekonanie, że agencje rozumieją cele ich organizacji (twierdzi tak 87% respondentów), ale brakuje im kreatywności w proponowanych pomysłach (21%), oraz inicjatywy (20%). Pozytywnym aspektem współpracy jest weryfikowanie skuteczności działań przez agencje PR – aż 59% klientów jest pytanych o ocenę realizacji celów raz na pół roku, chociaż 25% klientów decydujących o współpracy z agencjami w ogóle nie jest pytanych o opinię na temat.
Reasumując, z raportu Clue PR wynika, że szefowie komunikacji coraz częściej poszukują agencji zaawansowanych technologicznie, poszerzających swoją wiedzę branżową i wykorzystujących najnowsze, ale zarazem dopasowane do organizacji dane do tworzenia storytellingu.