Poczta Polska na celowniku. Partnerstwo z Temu wywołuje falę oburzenia i apel e-Izby do rządu [OPINIE]

Poczta Polska na celowniku. Partnerstwo z Temu wywołuje falę oburzenia i apel e-Izby do rządu [OPINIE]
Poczta Polska poinformowała o podjęciu współpracy z Temu. Jak podaje instytucja, ma to służyć lepszej integracji logistycznej, przede wszystkim szybszym dostawom dla klientów w Polsce. Co o tym kroku sądzą eksperci?
O autorze
3 min czytania 2025-06-05

Poczta Polska podaje, że głównym celem współpracy z Temu ma być:

  • poprawa jakości usług
  • zwiększenie niezawodności procesu logistycznego
  • zapewnienie zasięgu dostaw w całym kraju.

W konsekwencji zwiększyć ma się zadowolenie klientów z usług obydwu firm.

– Poczta Polska jest naturalnym partnerem dla firm z rynku e-commerce. Współpraca z tak dużym, globalnym graczem, jak TEMU, dodatkowo umacnia naszą silną pozycję. Polacy bardzo chętnie korzystają z platform zakupowych, więc zadaniem Poczty Polskiej jest usprawnienie procesu, skracanie czasu dostaw i zapewnienie konkurencyjnych cen – mówi Piotr Szajczyk, wiceprezes Poczty Polskiej.

Temu już zeszłej zimy uruchomiło model Local-to-Local w Polsce po to, by zachęcić polskie firmy do sprzedaży na ich platformie. Firma dąży do tego, by 80% europejskiej sprzedaży było zaopatrywane i wysyłane z lokalnych magazynów.

– Niezawodna i wydajna logistyka jest kluczem do zapewnienia pozytywnych doświadczeń zakupowych. Współpracując z Pocztą Polską, wzmacniamy nasze możliwości realizacji zamówień w Polsce, zapewniając sprawniejszy proces dostawy dla naszych klientów – powiedział rzecznik Temu.

Opinie ekspertów

Decyzja Poczty Polskiej spotkała się z krytyką ekspertów. Sebastian Błaszkiewicz, Head of Sales Excellence w Univio, wskazuje, że strategiczne partnerstwo Poczty Polskiej z chińską platformą Temu to poważny błąd, który szkodzi polskiemu interesowi gospodarczemu, wspiera zagranicznego giganta kosztem krajowych przedsiębiorców i podatników oraz stoi w sprzeczności z pojęciem polskiej racji stanu.

Z kolei Paulina Górska, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju, wyraziła zaniepokojenie decyzją Poczty Polskiej i zwróciła uwagę, że takie decyzje biznesowe są podejmowane bez uwzględnienia pełnego kontekstu środowiskowego, mimo licznych kontrowersji związanych z Temu, w tym postępowania Komisji Europejskiej oraz zarzutów postawionych przez UOKiK.

Apel branży e-commerce w sprawie decyzji Poczty Polskiej

Izba Gospodarki Elektronicznej w imieniu branży e-commerce wystosowała apel, wyrażający stanowczy sprzeciw wobec decyzji Poczty Polskiej S.A. o nawiązaniu strategicznego partnerstwa z chińską platformą sprzedażową Temu (Whaleco Technology Limited). Izba Gospodarki Elektronicznej podaje, że decyzja szkodzi interesom polskich przedsiębiorców i konsumentów oraz stoi w sprzeczności z polityką Unii Europejskiej i deklaracjami polskiego rządu.

Współpraca z Temu to:

  • wsparcie dla ekspansji podmiotów korzystających z pomocy publicznej w Chinach, której nie mogą uzyskać polskie firmy,
  • akceptacja nieuczciwej konkurencji, unikania VAT i nadużyć związanych z procedurami celnymi,
  • osłabienie pozycji polskich e-sprzedawców oraz całego sektora MŚP,
  • wsparcie modelu sprzedaży naruszającego unijne normy bezpieczeństwa i ochrony konsumentów.

Alarmujące fakty:

  • wg badań Greenpeace i Ökotest – znaczna część produktów oferowanych przez chińskie platformy zawiera toksyczne substancje przekraczające dopuszczalne normy,
  • organy krajowe i unijne, w tym Komisja Europejska, UOKiK oraz sieć CPC, prowadzą wobec Temu postępowania za naruszenia praw konsumenckich,
  • mechanizmy stosowane przez Temu (dark patterns, fałszywe promocje, niejasne ceny) są niezgodne z zasadami uczciwego handlu.

W ocenie e-Izby taka współpraca uderza w polski biznes, osłabia zaufanie do instytucji publicznych oraz torpeduje wysiłki UE na rzecz sprawiedliwego rynku e-commerce.

W treści zaapelowano do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej o:

  1. Natychmiastowe wstrzymanie współpracy Poczty Polskiej z platformą Temu.
  2. Zajęcie jednoznacznego stanowiska w obronie uczciwej konkurencji.
  3. Podjęcie działań chroniących interesy polskich przedsiębiorców i konsumentów.

Komentarz Poczty Polskiej

Biuro Prasowe Poczty Polskiej zaistniałą sytuację komentuje:

„Poczta Polska realizuje swoją działalność na komercyjnym rynku usług kurierskich/KEP i funkcjonuje w otoczeniu silnej konkurencji – zarówno ze strony krajowych, jak i międzynarodowych podmiotów logistycznych. Współpraca z platformą Temu ma charakter operacyjny i dotyczy wyłącznie realizacji ostatniego etapu doręczenia przesyłek zakupionych przez konsumentów – zgodnie z ich indywidualnymi decyzjami zakupowymi. Należy też podkreślić, że platformę Temu obsługują już wszyscy główni gracze na rynku KEP.

Poczta Polska nie promuje platform e-commerce, z którymi współpracuje w ramach działalności logistycznej. Rola Spółki ogranicza się do świadczenia usług doręczania przesyłek zgodnie z obowiązującym prawem.

Poczta Polska przestrzega obowiązujących przepisów prawa, w tym w zakresie standardów środowiskowych, etycznych i społecznych. Spółka nie odpowiada za politykę handlową czy operacyjną platform, z których korzystają konsumenci, nie posiada też kompetencji i uprawnień do weryfikowania działalności gospodarczej podmiotów trzecich, w szczególności w odniesieniu do ich wpływu na lokalne normy środowiskowe czy społeczno-gospodarcze. Wszelkie wątpliwości lub zarzuty kierowane wobec platformy Temu powinny być analizowane przez właściwe organy administracji publicznej.

Z perspektywy Poczty Polskiej kluczowe znaczenie ma zapewnienie równego dostępu do usług logistycznych wszystkim klientom, przy zachowaniu zasad uczciwej konkurencji i zgodności z obowiązującymi regulacjami”.

PS UOKiK: Temu z zarzutem prezentowania cen promocyjnych w sposób sprzeczny z prawem

PS2 Czy sklep internetowy to emanacja strategii biznesowej Poczty Polskiej? [KOMENTARZ]