Poczta Polska podaje, że głównym celem współpracy z Temu ma być:
- poprawa jakości usług
- zwiększenie niezawodności procesu logistycznego
- zapewnienie zasięgu dostaw w całym kraju.
W konsekwencji zwiększyć ma się zadowolenie klientów z usług obydwu firm.
– Poczta Polska jest naturalnym partnerem dla firm z rynku e-commerce. Współpraca z tak dużym, globalnym graczem, jak TEMU, dodatkowo umacnia naszą silną pozycję. Polacy bardzo chętnie korzystają z platform zakupowych, więc zadaniem Poczty Polskiej jest usprawnienie procesu, skracanie czasu dostaw i zapewnienie konkurencyjnych cen – mówi Piotr Szajczyk, wiceprezes Poczty Polskiej.
Temu już zeszłej zimy uruchomiło model Local-to-Local w Polsce po to, by zachęcić polskie firmy do sprzedaży na ich platformie. Firma dąży do tego, by 80% europejskiej sprzedaży było zaopatrywane i wysyłane z lokalnych magazynów.
– Niezawodna i wydajna logistyka jest kluczem do zapewnienia pozytywnych doświadczeń zakupowych. Współpracując z Pocztą Polską, wzmacniamy nasze możliwości realizacji zamówień w Polsce, zapewniając sprawniejszy proces dostawy dla naszych klientów – powiedział rzecznik Temu.
Opinie ekspertów
Decyzja Poczty Polskiej spotkała się z krytyką ekspertów. Sebastian Błaszkiewicz, Head of Sales Excellence w Univio, wskazuje, że strategiczne partnerstwo Poczty Polskiej z chińską platformą Temu to poważny błąd, który szkodzi polskiemu interesowi gospodarczemu, wspiera zagranicznego giganta kosztem krajowych przedsiębiorców i podatników oraz stoi w sprzeczności z pojęciem polskiej racji stanu.
Z kolei Paulina Górska, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju, wyraziła zaniepokojenie decyzją Poczty Polskiej i zwróciła uwagę, że takie decyzje biznesowe są podejmowane bez uwzględnienia pełnego kontekstu środowiskowego, mimo licznych kontrowersji związanych z Temu, w tym postępowania Komisji Europejskiej oraz zarzutów postawionych przez UOKiK.
Apel branży e-commerce w sprawie decyzji Poczty Polskiej
Izba Gospodarki Elektronicznej w imieniu branży e-commerce wystosowała apel, wyrażający stanowczy sprzeciw wobec decyzji Poczty Polskiej S.A. o nawiązaniu strategicznego partnerstwa z chińską platformą sprzedażową Temu (Whaleco Technology Limited). Izba Gospodarki Elektronicznej podaje, że decyzja szkodzi interesom polskich przedsiębiorców i konsumentów oraz stoi w sprzeczności z polityką Unii Europejskiej i deklaracjami polskiego rządu.
Współpraca z Temu to:
- wsparcie dla ekspansji podmiotów korzystających z pomocy publicznej w Chinach, której nie mogą uzyskać polskie firmy,
- akceptacja nieuczciwej konkurencji, unikania VAT i nadużyć związanych z procedurami celnymi,
- osłabienie pozycji polskich e-sprzedawców oraz całego sektora MŚP,
- wsparcie modelu sprzedaży naruszającego unijne normy bezpieczeństwa i ochrony konsumentów.
Alarmujące fakty:
- wg badań Greenpeace i Ökotest – znaczna część produktów oferowanych przez chińskie platformy zawiera toksyczne substancje przekraczające dopuszczalne normy,
- organy krajowe i unijne, w tym Komisja Europejska, UOKiK oraz sieć CPC, prowadzą wobec Temu postępowania za naruszenia praw konsumenckich,
- mechanizmy stosowane przez Temu (dark patterns, fałszywe promocje, niejasne ceny) są niezgodne z zasadami uczciwego handlu.
W ocenie e-Izby taka współpraca uderza w polski biznes, osłabia zaufanie do instytucji publicznych oraz torpeduje wysiłki UE na rzecz sprawiedliwego rynku e-commerce.
W treści zaapelowano do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej o:
- Natychmiastowe wstrzymanie współpracy Poczty Polskiej z platformą Temu.
- Zajęcie jednoznacznego stanowiska w obronie uczciwej konkurencji.
- Podjęcie działań chroniących interesy polskich przedsiębiorców i konsumentów.
Komentarz Poczty Polskiej
Biuro Prasowe Poczty Polskiej zaistniałą sytuację komentuje:
„Poczta Polska realizuje swoją działalność na komercyjnym rynku usług kurierskich/KEP i funkcjonuje w otoczeniu silnej konkurencji – zarówno ze strony krajowych, jak i międzynarodowych podmiotów logistycznych. Współpraca z platformą Temu ma charakter operacyjny i dotyczy wyłącznie realizacji ostatniego etapu doręczenia przesyłek zakupionych przez konsumentów – zgodnie z ich indywidualnymi decyzjami zakupowymi. Należy też podkreślić, że platformę Temu obsługują już wszyscy główni gracze na rynku KEP.
Poczta Polska nie promuje platform e-commerce, z którymi współpracuje w ramach działalności logistycznej. Rola Spółki ogranicza się do świadczenia usług doręczania przesyłek zgodnie z obowiązującym prawem.
Poczta Polska przestrzega obowiązujących przepisów prawa, w tym w zakresie standardów środowiskowych, etycznych i społecznych. Spółka nie odpowiada za politykę handlową czy operacyjną platform, z których korzystają konsumenci, nie posiada też kompetencji i uprawnień do weryfikowania działalności gospodarczej podmiotów trzecich, w szczególności w odniesieniu do ich wpływu na lokalne normy środowiskowe czy społeczno-gospodarcze. Wszelkie wątpliwości lub zarzuty kierowane wobec platformy Temu powinny być analizowane przez właściwe organy administracji publicznej.
Z perspektywy Poczty Polskiej kluczowe znaczenie ma zapewnienie równego dostępu do usług logistycznych wszystkim klientom, przy zachowaniu zasad uczciwej konkurencji i zgodności z obowiązującymi regulacjami”.