Koncepcje można zgłaszać na stronie.
Jak zmienić szkodliwe nawyki, zachęcić ludzi do działania i rozwiązać lokalny problem społeczny, wykorzystując mechanikę gry i elementy zabawy? Na to pytanie odpowiada poradnik „Grywalizacja. Zrób to sam!”, który zawiera instrukcję tworzenia grywalizacji oraz przykłady jej wdrożeń z wielu krajów i różnych branż. Książkę wydały Fundacja Orange, Fundacja Highlight/Inaczej i firma Laboratorium EE, aby promować zastosowanie nowatorskich metod wpływania na zmianę społeczną. Autorzy zapraszają także do konkursu.
Zobacz również
Czym jest grywalizacja?
To zastosowanie w działaniach mechaniki gier, która zachęca użytkowników do realizacji różnych zadań. Umiejętnie przygotowana może być nie tylko narzędziem motywacji, ale także sprawiać, że jej uczestnicy będą dobrze się bawić i z entuzjazmem wykonywać czynności, które do tej pory nie były pasjonujące. Metoda ta opiera się na systemie punktów i nagród przyznawanych za podjęcie wyzwania oraz wciągającej fabule, dzięki której każdy może poczuć się bohaterem z misją do spełnienia. Grywalizacja zachęca ludzi na przykład do segregowania śmieci, regularnych ćwiczeń, leczenia objawów depresji, czytania książek i zmiany szkodliwych nawyków. W Polsce pierwsze wdrożenie tej metody w projekcie społecznym na szeroką skalę odbyło się w programie Pracownie Orange w małych miejscowościach.
Więcej niż publikacja
Poradnik „Grywalizacja. Zrób to sam!” można pobrać za darmo na stronie. Składa się on z części teoretycznej i praktycznej – w której czytelnik może stworzyć swoją koncepcję grywalizacji. Całość wzbogacona jest przykładami z całego świata, a ćwiczenia zostały przetestowane, dzięki czemu autorzy mają pewność, że oddają w ręce czytelników sprawdzony zestaw wskazówek.
Wydaniu książki towarzyszy konkurs. Do 30 października 2014 na stronie można przedstawić wstępny pomysł na grywalizację społeczną. Twórcy najciekawszych propozycji zostaną zaproszeni na warsztaty z ekspertami, którzy pomogą wdrożyć mechanizm. W konkursie liczy się oryginalność pomysłu, jasne zdefiniowanie potrzeby społecznej oraz prawdopodobieństwo, że zastosowanie grywalizacji przyniesie pożądany efekt.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
– „Zależało nam, aby czytelnik poradnika nie był tylko jego biernym odbiorcą, ale mógł od razu przekuć wiedzę teoretyczną w działania. Dlatego swoje pomysły można zgłosić w konkursie i zrobić pierwszy ważny krok we wdrożeniu grywalizacji. Mamy nadzieję, że ich autorzy i wszyscy czytelnicy dołączą do grona grywalizatorów” – mówi Jacek Siadkowski z Fundacji Highlight/Inaczej, autor tekstu poradnika.
Słuchaj podcastu NowyMarketing