Podsumowanie kolejnej edycji ankiety RNŚ

W połowie marca 2023 roku Radio Nowy Świat przeprowadziło coroczną ankietę wśród obecnych i byłych Patronów stacji. To już drugie takie badanie Radia Nowy Świat, a jego celem było poznanie opinii Patronów na temat stacji, oceny sponsoringu i motywacji do bycia Patronem.
O autorze
2 min czytania 2023-04-27

Jak za pierwszym razem wzięła w nim udział podobna liczba Patronów, prawie 6 tysięcy osób. Dominujący profil Patrona stacji, podobnie jak w roku ubiegłym, to mężczyzna (59,4%), w wieku 46-55 lat (34%), z wyższym wykształceniem (82,3%), z miasta powyżej 500 tys. mieszkańców (37,3%). Zdecydowana większość Patronów słucha radia poprzez aplikację, na małym głośniku lub w smartfonie.

– Miłym zaskoczeniem jest fakt, że Słuchaczami Radia Nowy Świat są osoby w każdym wieku, z czego najliczniejszą grupę, ponad 78% stanowią Patroni w wieku 36-65 lat – mówi Małgorzata Radziszewska z działu marketingu w Radiu Nowy Świat, członek Polskiego Towarzystwa Badania Rynku i Opinii (PTBRiO).


źródło: ankieta RNŚ z marca 2023 r.

Najliczniejsza grupa Słuchaczy (40%) mieszka w największych aglomeracjach miejskich, ale pozostałe 60% jest praktycznie po równo rozłożone pomiędzy miasta i miejscowości przy dużych aglomeracjach. Zdecydowana większość osób słucha radia codziennie (75,5%) od samego początku.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dlaczego słuchają Radia Nowy Świat?

Największą siłą Radia Nowy Świat są prowadzący. Podobna liczba Patronów jako motywację słuchania wskazuje klimat radia: atmosfera, bycie częścią społeczności, interakcje z Patronami. Aż 40% badanych docenia, że Radio Nowy Świat nie jest kopią Trójki, ale co czwarta osoba słucha ze względu na sentyment do Trójki.

Ogólne wrażenie odnoszące się do radia jest tak dobre, że prawie 93% poleciło komuś słuchanie RNŚ.

Słuchaj podcastu NowyMarketing


źródło: ankieta RNŚ z marca 2023 r., Uwaga: respondenci mogli wybierać po kilka odpowiedzi, stąd wynik nie sumuje się do 100%.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jak Patroni odebrali wprowadzenie sponsoringu?

Współpraca sponsorska RNŚ z Eurozet została nawiązana w grudniu 2022 roku. Na pytanie o wprowadzenie sponsoringu aż 51% Patronów przyznało, że było to konieczne. Ponad 45% wierzy, że redakcja nie popsuje radia, a 18% myślało, że będzie gorzej.

Dlaczego chcą być Patronami?

Najsilniejszą motywacją do bycia Patronem, wskazaną przez 4/5 badanych (81%), jest chęć, aby radio przetrwało. Natomiast co siódma osoba (70%), deklaruje że lubi wspierać dobre działania, ¼ badanych czuje się współtwórcą radia.

– To, co bardzo mocno podkreślali ankietowani w otwartych pytaniach to fakt, że Radio Nowy Świat jest wybranym świadomie towarzyszem, kimś bliskim, kto pomaga w zwalczaniu samotności, kto pomaga przeżywać trudne chwile. Z drugiej strony bardzo ważnym aspektem dla Patronów jest przynależność do społeczności, poczucie bycia wyjątkowym i świadomym odbiorcą – dodaje Małgorzata Radziszewska z Radia Nowy Świat, członek PTBRiO.

A co sprawiłoby Patronom większą przyjemność?

To, co podkreślają Patroni Radia Nowy Świat to przede wszystkim możliwość częstszego spotykania się z redaktorami podczas audycji wyjazdowych.

– Życzenie związane z audycjami plenerowymi zaczyna się spełniać. Osiągnęliśmy próg comiesięcznych wpłat na poziomie 700 tys. złotych i cel, jaki obiecaliśmy właśnie się realizuje. Byliśmy już w Gdańsku, skąd nadawaliśmy z Montowni, historycznego, zrewitalizowanego budynku, w Poznaniu na festiwalu Next Fest, gdzie oprócz audycji, zapowiadaliśmy koncerty i zorganizowaliśmy Silent Disco z udziałem naszych dziennikarzy w roli DJ’ów. A w czerwcu jedziemy do Krakowa na Wodecki Twist Festiwal – mówi Magda Jethon, redaktorka Naczelna Radia Nowy Świat.