Jak za pierwszym razem wzięła w nim udział podobna liczba Patronów, prawie 6 tysięcy osób. Dominujący profil Patrona stacji, podobnie jak w roku ubiegłym, to mężczyzna (59,4%), w wieku 46-55 lat (34%), z wyższym wykształceniem (82,3%), z miasta powyżej 500 tys. mieszkańców (37,3%). Zdecydowana większość Patronów słucha radia poprzez aplikację, na małym głośniku lub w smartfonie.
– Miłym zaskoczeniem jest fakt, że Słuchaczami Radia Nowy Świat są osoby w każdym wieku, z czego najliczniejszą grupę, ponad 78% stanowią Patroni w wieku 36-65 lat – mówi Małgorzata Radziszewska z działu marketingu w Radiu Nowy Świat, członek Polskiego Towarzystwa Badania Rynku i Opinii (PTBRiO).
Zobacz również
źródło: ankieta RNŚ z marca 2023 r.
Najliczniejsza grupa Słuchaczy (40%) mieszka w największych aglomeracjach miejskich, ale pozostałe 60% jest praktycznie po równo rozłożone pomiędzy miasta i miejscowości przy dużych aglomeracjach. Zdecydowana większość osób słucha radia codziennie (75,5%) od samego początku.
Dlaczego słuchają Radia Nowy Świat?
Największą siłą Radia Nowy Świat są prowadzący. Podobna liczba Patronów jako motywację słuchania wskazuje klimat radia: atmosfera, bycie częścią społeczności, interakcje z Patronami. Aż 40% badanych docenia, że Radio Nowy Świat nie jest kopią Trójki, ale co czwarta osoba słucha ze względu na sentyment do Trójki.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Ogólne wrażenie odnoszące się do radia jest tak dobre, że prawie 93% poleciło komuś słuchanie RNŚ.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
źródło: ankieta RNŚ z marca 2023 r., Uwaga: respondenci mogli wybierać po kilka odpowiedzi, stąd wynik nie sumuje się do 100%.
Jak Patroni odebrali wprowadzenie sponsoringu?
Współpraca sponsorska RNŚ z Eurozet została nawiązana w grudniu 2022 roku. Na pytanie o wprowadzenie sponsoringu aż 51% Patronów przyznało, że było to konieczne. Ponad 45% wierzy, że redakcja nie popsuje radia, a 18% myślało, że będzie gorzej.
Dlaczego chcą być Patronami?
Najsilniejszą motywacją do bycia Patronem, wskazaną przez 4/5 badanych (81%), jest chęć, aby radio przetrwało. Natomiast co siódma osoba (70%), deklaruje że lubi wspierać dobre działania, ¼ badanych czuje się współtwórcą radia.
– To, co bardzo mocno podkreślali ankietowani w otwartych pytaniach to fakt, że Radio Nowy Świat jest wybranym świadomie towarzyszem, kimś bliskim, kto pomaga w zwalczaniu samotności, kto pomaga przeżywać trudne chwile. Z drugiej strony bardzo ważnym aspektem dla Patronów jest przynależność do społeczności, poczucie bycia wyjątkowym i świadomym odbiorcą – dodaje Małgorzata Radziszewska z Radia Nowy Świat, członek PTBRiO.
A co sprawiłoby Patronom większą przyjemność?
To, co podkreślają Patroni Radia Nowy Świat to przede wszystkim możliwość częstszego spotykania się z redaktorami podczas audycji wyjazdowych.
– Życzenie związane z audycjami plenerowymi zaczyna się spełniać. Osiągnęliśmy próg comiesięcznych wpłat na poziomie 700 tys. złotych i cel, jaki obiecaliśmy właśnie się realizuje. Byliśmy już w Gdańsku, skąd nadawaliśmy z Montowni, historycznego, zrewitalizowanego budynku, w Poznaniu na festiwalu Next Fest, gdzie oprócz audycji, zapowiadaliśmy koncerty i zorganizowaliśmy Silent Disco z udziałem naszych dziennikarzy w roli DJ’ów. A w czerwcu jedziemy do Krakowa na Wodecki Twist Festiwal – mówi Magda Jethon, redaktorka Naczelna Radia Nowy Świat.