Najważniejszy sukces 2017
Jeżeli znacznikiem sukcesu może być sprzedaż, warto wspomnieć o konsoli Nintendo Switch, która podczas Black Friday w USA była jedynym nieprzecenionym sprzętem elektronicznym, co nie przeszkodziło jej w osiągnięciu numeru 1 w rankingach sprzedaży. Od momentu premiery, która miała miejsce w marcu bieżącego roku, rozeszła się w ponad 7 milionach egzemplarzy, a z pewnością spora liczba została jeszcze sprzedana właśnie w Black Friday.
Największa porażka 2017
Pędzący kurs Bitcoina powoduje w ostatnich tygodniach ogólne zainteresowanie wirtualnymi walutami. Zapewne nie zostanie zapomniany błąd ludzki, który spowodował zablokowanie 280 milionów dolarów zgromadzonych w ramach wirtualnej waluty Ethereum. Programista miał na celu stworzenie łatki zabezpieczającej elektroniczne portfele, w której przechowuje się tę kryptowalutę. Jednak w efekcie doprowadził do zamrożenia wirtualnych monet o wartości niespełna 300 milionów dolarów.
Zobacz również
Jedna z najważniejszych zmian w 2017
Jeszcze dwa-trzy lata temu chatboty były innowacją, dzisiaj – przejmują internet. Coraz więcej korzysta się z nich w branżach e-commerce, bankowości, healthcare, ubezpieczeniowej i wielu innych. Rozmawiają z nami w komunikatorach, wspierając działania komunikacyjne czy sprzedażowe marek. Dzięki wykorzystania NLP, AI oraz Machine Learning chatboty już sprawiają wrażenie realnego, inteligentnego rozmówcy, a w przyszłości będą jeszcze mądrzejsze. To jedna z najważniejszych zmian w technologii – zastosowanie chatbotów będzie coraz powszechniejsze i coraz bardziej pomocne w ujęciu optymalizacji czasu i kosztów.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Elon Musk ma już świetny samochód elektryczny, produkuje solarne dachówki, buduje hyperloop (czyli superszybki transport osobowy i towarowy), sprzedaje panele solarne i akumulatory do domów. Teraz postanowił zbudować najszybszego Roadstera – sportowe auto, zdolne do przyspieszenia do 96 km/h w 1,9 sekundy – oraz elektryczną ciężarówkę, wyposażoną również w system półautonomicznej nawigacji do jazdy w konwojach. Na rynku już, tak naprawdę, dostępny jest Model 3, będący pierwszym samochodem skierowanym do masowego odbiorcy. Kolejne lata to premiera Modelu Y oraz pierwszy pick-up Tesli.
Najciekawsze trendy w 2017
Jak już wspominałem w przypadku chatbotów, sztuczna inteligencja i postępująca robotyzacja, w niemal każdej branży, zdecydowanie zawładnęły 2017 rokiem. Do tego wszechobecny blockchain, do przechowywania i przesyłania informacji o transakcjach zawartych w internecie. To zjawiska, które były chyba najpopularniejsze wśród technologicznych hipsterów i od których jeszcze wiele możemy oczekiwać w nadchodzących latach.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Być może 2018 będzie rokiem, w którym – poza kryptowalutami – inne branże znajdą faktyczne i pożyteczne zastosowanie dla blockchain. W branży bankowej technologia blockchain umożliwia zwiększanie efektywności pracy chociażby w wymiarze operacyjnym – pozwala szybciej przetwarzać dokumenty cyfrowe i zminimalizować liczbę tych papierowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Przede wszystkim RODO. Nadchodzące już w maju zmiany w regulacji dotyczącej przetwarzania danych osobowych spowodują, że praktycznie każda branża będzie musiała wprowadzić wiele zmian w dotychczasowym podejściu do informacji, a w dużej mierze – technologiczna. Zmiany te będą się wiązać z kosztami oraz modyfikacją wielu procesów wewnątrz firm.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Sztuczna inteligencja wkracza coraz śmielej w każdy sektor rynkowy. Widać ogromny wzrost użyteczności urządzeń korzystających z AI. Zapewne Siri czy Alexa będą nas jeszcze lepiej rozumieć – może niebawem nawet czuć nasz nastrój?
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Uważam, że w 2018 jeszcze większą wagę będziemy przywiązywali do szeroko pojętych danych. Z racji nowych regulacji prawnych, na pewno skupimy się na ich poufności, rok ten minie na przyzwyczajaniu się do nowej rzeczywistości. Ale będziemy szukać również coraz to nowszych sposobów ich wykorzystania oraz monetyzacji. Big Data to ogromna wartość dla każdej branży, ale przyszedł też czas, w którym te informacje trzeba dobrze traktować.
O rozmówcy:
Marek Lesiak
technology director w Artegence