W obliczu rosnącej liczby pojazdów – zwłaszcza ciężarowych, Autostrada Wielkopolska SA w akcji Bezpieczna jazdA2. Lubię to! zwraca uwagę na problem bezmyślnego wyprzedzania. W projekcie wzięli udział dziennikarze motoryzacyjni – Juliusz Szalek i Maciej Wisławski, którzy w filmie zawierającym drastyczne sceny apelują do kierowców „Pohamuj się – nie wyprzedzaj bezmyślnie!”.
Patronat honorowy nad kampanią sprawuje Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Zobacz również
Jednym z celów zrównoważonego rozwoju wyznaczonych przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w sierpniu 2015 roku jest zmniejszenie o połowę liczby wypadków na drogach na całym świecie do 2020 roku. Instytucje działające na rzecz poprawy bezpieczeństwa stoją przed ogromnym wyzwaniem – tym bardziej, że w ciągu zaledwie ostatnich trzech lat liczba zarejestrowanych pojazdów wzrosła o 16%.
Natężenie ruchu – także na koncesyjnym odcinku autostrady A2 – jest coraz większe, dlatego są nam potrzebne nie tylko dobre drogi, ale też edukacja z zakresu bezpiecznej jazdy. Na autostradzie bardzo częstym problemem są wyprzedzające się TIR-y. Ich kierowcy, rozpoczynając manewr wyprzedzania drugiego samochodu ciężarowego, często nie zdają sobie sprawy z tego, jak szybko zbliża się do nich samochód osobowy poruszający się lewym pasem. Skutki mogą być tragiczne, dlatego w trzeciej edycji akcji Bezpieczna jazdA2 namawiamy do pohamowania się od bezmyślnego wyprzedzania – mówi Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka prasowa AWSA.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Osią kampanii jest film z udziałem liderów opinii – Juliusza Szalka i Macieja Wisławskiego. Można go obejrzeć na oficjalnym kanale AWSA w serwisie YouTube. Przesłanie akcji – #pohamujsie – zostało także umieszczone na naklejkach, które nawiązują nie tylko do bezmyślnego wyprzedzania, ale też innych problemów drogowych jak jazda pod wpływem alkoholu, nieprzestrzeganie ograniczeń prędkości, niepatrzenie w lusterko wsteczne. Trafiły one do kierowców poruszających się w dniach 14-15 listopada br. koncesyjnym odcinkiem autostrady A2. Dodatkowo na profilu AWSA na Facebooku publikowane są statystyki i wskazówki dotyczące bezpiecznej jazdy, prowadzone są także konkursy tematyczne.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Bardzo cenię sobie akcje, które przemawiają do wyobraźni i pokazują, jakie mogą być skutki źle podjętych decyzji na drodze – zwłaszcza jeśli sposób ich przedstawienia jest niekonwencjonalny. Wówczas jest większe prawdopodobieństwo, że trafią one do młodych kierowców. Statystyki pokazują, że to właśnie wypadki drogowe są najczęstszą przyczyną śmierci osób do 29 roku życia – mówi dziennikarz, Juliusz Szalek.
Kampania z hasłem przewodnim „Pohamuj się – nie wyprzedaj bezmyślnie” to apel nie tylko do kierowców ciężarówek, ale do każdego uczestnika ruchu drogowego, który z nagłą, niebezpieczną sytuacją na drodze może spotkać się w każdej chwili – dodaje Maciej Wisławski, dziennikarz-rajdowiec, wspierający przedsięwzięcie AWSA.
Autostrada Wielkopolska SA od lat podejmuje działania mające na celu edukację kierowców z zakresu bezpiecznej jazdy. Poprzednie edycje kampanii „Bezpieczna JazdA2. Lubię to!” realizowano kolejno w 2013 i 2014 roku.
Podejmowane do tej pory zagadnienia to m.in.:
- noszenie odblasków w przypadku konieczności wyjścia z auta np. podczas awarii – film: http://bit.ly/1PUBAmY
- zasady bezpiecznego „łapania autostopa” na autostradzie – film: http://bit.ly/1KKt2Y4
- zalety podróżowania nowoczesną, bezpieczną autostradą – film: http://bit.ly/1MxvwAm
- zakaz zawracania i cofania na autostradzie – film: http://bit.ly/1lyxrow
- zasady właściwego używania świateł awaryjnych podczas jazdy – film: http://bit.ly/1g1vYqD
- zasady prawidłowej zmiany pasa ruchu – film: http://tiny.pl/q2nrl
- zasady przestrzegania ograniczeń prędkości – film: http://bit.ly/1vThopg
- zasady bezpiecznego korzystania z telefonu komórkowego podczas jazdy – film: http://bit.ly/1ml6SiV
Każdy z wątków poruszany był w formie niekonwencjonalnej kreskówki. Wszystkie animacje można znaleźć na oficjalnym kanale AWSA na YouTube: https://www.youtube.com/user/AutostradaWielkopols oraz na fanpage AWSA na Facebooku: https://www.facebook.com/AutostradaWielkopolska/videos.
Juliusz Szalek
Dziennikarz motoryzacyjny, od 1998 roku związany z poznańskim oddziałem Gazety Wyborczej. Dziennikarz dodatku motoryzacyjnego GW – „Auto moto” później „Wysokie Obroty” i „Wysokie Obroty – magazyn”. Od 2009 roku odpowiedzialny za rozwój serwisu Moto.pl. Obecnie redaktor naczelny magazynu „auto motor i sport”.
Maciej Wisławski
Dziennikarz motoryzacyjny, jeden z najbardziej utytułowanych rajdowców w Polsce. Swoją przygodę z motosportem rozpoczął w 1973 roku. Od 1975 roku pilot rajdowy. Wraz z Krzysztofem Hołowczycem zdobył w 1997 roku tytuł Rajdowego Mistrza Europy. Od lat zaangażowany w działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Za propagowanie w mediach problematyki BRD oraz osobiste zaangażowanie w działania Fundacji Kierowca Bezpieczny otrzymał w 2014 roku „Tarczę Bezpieczeństwa”. Jest także członkiem rady Programowej Fundacji „Amber”, która działa na rzecz ofiar wypadków drogowych.