Zapraszamy w podróż w czasie i przestrzeni.
By zrozumieć to, jak bardzo technologia zmienia oblicze marketingu, sięgnijmy do połowy ubiegłego wieku. Dokładnie w 1950 roku firma Zenith opracowała pierwszy pilot do telewizora, który nazywał się „Lazy Bones”, czyli Leniwe kości. Choć miał mało praktyczny przewód, a w telewizji nie było zbyt wielu kanałów, to śmiało można nazwać jednym z kamieni milowych współczesnego marketingu. Zaledwie pięć lat później Zenith wypuścił na rynek „Flash-matic” – pierwszy bezprzewodowy pilot do telewizora. Wyglądał niczym pistolet z seriali science fiction, trzeba było nim dosłownie celować (w jeden z czterech rogów telewizora, gdzie znajdowały się dedykowane fotokomórki), a nadmierne światło słoneczne skutecznie niwelowało jego działanie. Był jednak prawdziwą bronią w ręku widza. Bronią, którą mógł szybko i efektywnie walczyć reklamami – wystarczyło przełączyć się na inny kanał. W latach 80. rynek pilotów telewizyjnych podbiły urządzenia na podczerwień, które były idealnym urządzeniem służącym miłośnikom zappingu, czyli formy oglądania telewizji polegającej na „skakaniu po kanałach”.
Zobacz również
Fot.: maxdawson.tv/2012/07/24/rcd/
Technologiczne przyspieszenie
Nikomu nie trzeba wyjaśniać, że tego rodzaju techniczne nowinki poważnie zmieniały zasady gry, jakie obowiązywały twórców reklam i samych nadawców programów telewizyjnych. Podobne zmiany obserwujemy również obecnie. Co ważne – w związku z ogromnym przyspieszeniem rozwoju techniki, podobnych, kluczowych dla marketingu, innowacji pojawia się co najmniej kilka w dekadzie.
Weźmy pod uwagę chociażby rzeczywistość rozszerzoną (Virtual Reality, VR). Jeszcze do niedawna była w zupełnych powijakach, a wizje przedstawiane na przykład w teledysku do piosenki „Amazing” (Aerosmith, 1994) wyglądały jak gadżety zarezerwowane jedynie dla najbogatszych fanów technologii. Uważny obserwator zauważy tu nie tylko kosmiczny hełm i rękawice pozwalające starować gestami, ale również trójwymiarowe skanowanie. Teraz nie potrzebujemy ogromnego kasku, kabli (już wiesz, skąd historia pilota TV na początku), a nawet komputera. Wystarczy cardboard box, smartfon i film nagrany w odpowiedniej technologii. Skanowanie 3D obecnie też nie jest niczym z kategorii rocket science, bo można zrobić je w wielu miejscach, a co najciekawsze – powstałe modele trójwymiarowe replikować dzięki drukowi 3D.
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Fot.: youtu.be/zSmOvYzSeaQ
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W czasie prezentacji na Innovation Day opowiadałam o najciekawszym projekcie, nad którym miałam dotychczas przyjemność pracować. Przedstawiałam historię powstania pierwszego w historii Amway video w technologii 360. Był to bardzo trudny i wymagający projekt, dlatego też jestem ogromnie szcześliwa widząc podekscytowanie kolejnych osób oglądające video po raz pierwszy. Nie mam wątpliwości, czy był to udany projekt, widząc reakcję ludzi odkrywających, że mogą swobodnie podążać za naszym bohaterem oraz przyglądać się dynamicznie zmieniającej się scenerii w pełnym wymiarze 360 stopni za pomocą okularów do VR czy cardboard’ów. Jestem pewna, że video jak i marka Hymm, ktorą promuje, zapadnie użytkownikom na długo w pamięć. – wspomina Anna Hałaczkiewicz, Senior Social Media Project Leader Europe, Amway, organizatorka Amway Innovation Day.
Z innowacją za pan brat
Mnogość nowoczesnych technologii, które zalewają światowe rynki, przybliżając zwykłym użytkownikom gadżety umilające wolny czas lub pomagające w codziennych czynnościach, wymaga ich znajomości nie tylko od działów IT. Współczesny marketer musi na bieżąco śledzić najnowsze innowacje techniczne, ponieważ w przypadku zdecydowanej większości z nich, już w fazie projektu przemyślana jest możliwość ich monetyzacji, jaka najczęściej sprowadza się do dostosowanego formatu reklamy. Nie zdziwi nikogo fakt, że „wygrywa” ta marka, która szybciej i lepiej zacznie się kontaktować używając nowej technologii. Nie ważne, czy jest to reklama na Instagramie, przekaz marketingowy w grze dedykowanej konsoli Xbox 360 z sensorem Kinect czy też wywołana już do tablicy technologia VR. Istotne jest, by dobrać do medium odpowiedni przekaz, który zarazem zgodny jest ze strategią komunikacji całej marki.
Pomysły na interesujące rozwiązania reklamowe mogą kosztować wiele. Woda wylana pod prysznicem, zużyty prąd, gdy ślęczymy nad rozważaniami do wczesnych godzin porannych to te jedne z mniejszych nakładów. Zdecydowanie więcej zapłacimy, gdy zlecamy kreatywne myślenie podmiotom zewnętrznym. Jest jednak sposób, który pozwala na ograniczenie kosztów. Innowacyjnych rozwiązań marketingowych można poszukać wspólnie z innymi pracownikami firmy. Idealnie, gdy nie pracują oni w dziale marketingu, ponieważ osoby z tych departamentów mają w głowie setki case’ów, jakie atakują ich codziennie z branżowych mediów. Księgowy czy koleżanka z działu sprzedaży niekoniecznie.
Przykładem takiego rozwiązania jest zorganizowany przez Amway Business Center Europe tematyczny dzień poświęcony tematowi innowacji. Na Innovation Day 2016 zaproszono najlepszych specjalistów, którzy na co dzień podążają za trendami technologicznymi oraz pracują nad wdrożeniem innowacyjnych rozwiązań w najróżniejszych projektach. Ten dzień był wyraźnym znakiem do rozpoczęcia rozmowy o innowacyjności w naszej firmie Nie tylko dział digital powinien mieć szansę korzystać z nowinek technologicznych. – mówi Anna Hałaczkiewicz. – W czasie tego dnia każdy chętny mógł dosłownie dotknąć nowych technologii i sprawdzić, na czym polegają. Druk 3D, video 360°, okulary do VR czy beacony wzbudziły wielkie zainteresowanie, a przede wszystkim zaowocowały mnóstwem świetnych pomysłów na kreatywne wykorzystanie innowacyjnych technologii, nie tylko w marketingu, ale też innych działach naszej firmy. Mam nadzieje, że bezcenne idee, zostaną faktycznie wprowadzone w życie, a Amway stanie się prawdziwie innowacyjną firmą.
Więcej o Innovation Day przeczytasz na amway-innovation-day
Technicznie dla ludzi
Kluczem do innowacji w marketingu nie jest technologia. To ważne, jednak tylko, bezduszne narzędzie. Na razie, na całe szczęście, komunikujemy się z ludźmi. Nie robotami. To oni podejmują decyzje zakupowe, a na te wpływ mają emocje. Ideą innowacyjnego wykorzystania nowoczesnych technologii w celach marketingowych jest więc dotarcie do nich przy wykorzystaniu interesujących, a tym samym budzących emocje, środków przekazu. Zaskoczenie, powiew świeżości i pobudzanie kolejnych zmysłów – to klucz do serc (i portfeli) klientów. Pamiętaj o tym i… baw się dobrze gadżetami 😉
Artykuł powstał we współpracy z Amway.