Pokoje zagadek w działaniach marketingowych

Popularność pokojów zagadek w Polsce stale rośnie, na co wskazuje wzrost ich liczby ze 150 w 2015 roku do ponad 1000 obecnie. Tą nową formą spędzania czasu interesują się również specjaliści od marketingu, którzy starają się wykorzystać ją do budowy pozytywnych doświadczeń wokół przedmiotu...
O autorze
4 min czytania 2018-04-05

…lub usługi. Przykłady płynące zza granicy wskazują na kilka najpopularniejszych trendów związanych z lokowaniem produktu w escape roomach i tworzeniem dedykowanych pokoi skoncentrowanych na promocji wydarzenia.

Zagadkowy produkt czy pokój produktu?

Lokowanie produktu w domach zagadek w większości przypadków przyjmuje dwie formy. Pierwsza to wykorzystanie już istniejącego pokoju i próba wkomponowania przedmiotu w scenariusz. Znając funkcjonalności danego produktu, można dobrać i skonstruować zagadki w taki sposób, aby uwydatniały one najważniejsze cechy urządzenia. – Jedna z czołowych firm elektronicznych zwróciła się do nas z zadaniem wypromowania nowego smartfona, którego kluczowym elementem był wysokiej klasy aparat. Ciekawą funkcją aparatu była możliwość fotografowania w ciemnościach, co wykorzystaliśmy w jednej z zagadek, która polegała na włożeniu telefonu do pojemnika z otworem idealnie dopasowanym do smartfona i zrobieniu zdjęcia. Ujawnione w ten sposób informacje, widoczne na ekranie, pozwalały na rozwiązanie jednej z łamigłówek – mówi Wojciech Szulimowski z firmy Dom Zagadek.

Inną metodą na powiązanie produktu z escape roomem jest stworzenie dedykowanego pokoju zagadek, którego scenariusz będzie ściśle powiązany z produktem. Na taki ruch zdecydował się między innymi amerykański McDonald’s, który wraz z firmą Lock Chicago stworzył escape room służący do promocji nowych rodzajów kanapek Big Mac. Zagadki skonstruowane na potrzeby pokoju odwoływały się do informacji i faktów na temat firmy i nowych burgerów. Informacja o akcji była promowana za pośrednictwem kanałów w social media i dotarła do ponad 100 000 osób.

Inaczej do zadania podeszła firma Ford, która posłużyła się koncepcją escape roomu do wypromowania swojego modelu SUV-a Ford Escape. Zamiast zamykać uczestników w pokoju, Ford zdecydował się na stworzenie pięciu zagadkowych lokacji na terenie hangaru o powierzchni ponad 10 000 m2. Uczestnicy musieli wykorzystać samochód do przemieszczania się między lokacjami, a jego funkcjonalności, takie jak asystent parkowania, kamera 360 czy zdalne uruchamianie pojazdu, były niezbędne do rozwikłania niektórych łamigłówek. Wszystkie zmagania zostały rejestrowane przez kamery, a akcja była aktywnie promowana w social media. W ciągu 4 dni w przedsięwzięciu wzięło udział ponad 1000 osób, które nie tylko świetnie się bawiły, ale miały również okazję w kreatywny sposób przetestować nowy model Forda.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Escape sklep

Przykładem z polskiego podwórka jest akcja zorganizowana przez firmę IKEA wspólnie z warszawskim Domem Zagadek. W ramach kampanii „Zabawa to poważna sprawa”, w 9 sklepach IKEA w 7 miastach w całej Polsce, ekipa z Domu Zagadek przygotowała scenariusz „escapowy”, który miał zaadoptować dostępną przestrzeń w sklepach IKEA i przekształcić ją w jeden wielki pokój zagadek. Osoby chcące wziąć udział w zabawie otrzymywały mapkę z oznaczonymi stacjami i łamigłówkami do rozwiązania. Po wykonaniu zadań gracze otrzymywali pieczątki, które na końcu można było wymienić na nagrody. – Główną trudnością przy realizacji projektu było wymyślenie niecodziennych zagadek z wykorzystaniem produktów IKEA, w taki sposób, aby ich rozwiązywanie nie przeszkadzało innym klientom. Zagadki zaskoczyły nie tylko samych uczestników, ale i pozostałych odwiedzających. Nie na każdych zakupach można przecież zobaczyć osobę, która rozmawia z szafką ERIK czy GALANT” – komentuje Wojciech Szulimowski.

Film, serial…

Promocja filmów i seriali przy wykorzystaniu pokoju zagadek to trend, która od kilku lat zdobywa coraz większą popularność. Na takie rozwiązanie zdecydowała się m.in. wytwórnia filmowa Sony Pictures, która wraz z jednym z hollywoodzkich escape roomów stworzyła dedykowany pokój pod promocję filmu „Jumanji”. Co ciekawe, w budowę pokoju zaangażowanych było 40 osób, które pracowały przy projekcie przez prawie 6 miesięcy. Pomysł zbudowania dedykowanego escape roomu pod promocję filmu wykorzystał też Disney, który zdecydował się na pokój zagadek powiązany tematycznie z filmem „Łotr 1. Gwiezdne wojny – historie”. Jak przekonują pomysłodawcy takiej formy promocji, możliwość przeniesienia się do świata gry Jumanji czy wykonanie serii zagadek, które mają pomóc w wykradnięciu planów Gwiazdy Śmierci, sprawiają, że fani w dużo większym stopniu utożsamiają się z bohaterami swoich ulubionych produkcji. Z tej formy promocji korzystały też wytwórnie stające za produkcją takich hitów, jak „Breaking Bad” czy „Gra o Tron”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

… a może gra?

Tym tropem podążyli także producenci gier wideo. Chyba najgłośniejszą promocją gry w oparciu o koncepcję domu zagadek była akcja zorganizowana wokół „Resident Evil VII” pod nazwą „Resident Evil 7 The Experience”. Dystrybutor gry, firma Capcom zamieniła jeden z londyńskich domów w przerażającą posiadłość. W środku, fani gry i horrorów mierzyli się z serią zagadek, ale także z własnym strachem, który potęgowany był przez aktorów wcielających się w „żywe trupy”. W całym domostwie uczestnicy natrafiali na wskazówki, które bezpośrednio łączyły się z fabułą gry.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Innym przykładem wykorzystania koncepcji pokoju zagadek do nagłośnienia premiery gry był escape room zorganizowany przy okazji promocji tytułu „The Legend of Zelda: Breath of the Wild”. Firma Nintendo zorganizowała na terenie USA serię 8 eventów pod nazwą „Defenders of the Triforce”, gdzie gracze w zaadaptowanej przestrzeni konferencyjnej musieli zmierzyć się z serią zagadek oraz wejść interakcje z aktorami przebranymi za postacie z gry. Wydarzenie mimo iż płatne (około 60$ od osoby), cieszyło się ogromnym zainteresowaniem, a relacja z escape roomu została opisana przez większość pism i portali o tematyce gamingowej.

Pod rękę z technologią

W Polsce firmy coraz częściej decydują się na włączenie domów zagadek do swoich działań promocyjnych. W dużej mierze są to podmioty, które w swojej filozofii stawiają na rozwiązania kreatywne i innowacyjne oraz firmy z branży nowych technologii, wykorzystujące mechanikę pokojów do promocji gadżetów i urządzeń elektronicznych. – Obecnie jesteśmy w trakcie tworzenia dedykowanego pokoju zagadek, który będzie wykorzystywał szereg produktów i urządzeń jednej z firm technologicznych. Co ciekawe, pokój ten wejdzie do naszej oferty i każdy gracz będzie mógł zmierzyć się z niecodziennymi zagadkami osadzonymi w świecie technologii – podsumowuje Wojciech Szulimowski.