TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Polacy chętni do korzystania z dark shopów i sklepów bez obsługi

23% respondentów wie, czym są dark shopy. 64% badanych deklaruje, że chętnie korzystałoby z ich oferty polegającej na dostarczaniu w ciągu 15 minut zakupów spożywczych. 88% badanych jest zainteresowanych robieniem zakupów w sklepach całkowicie samoobsługowych – wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
O autorze
1 min czytania 2022-02-24

Połowa badanych Polaków (51%) przyznaje, że najnowsze obostrzenia dotyczące zakazu handlu w niedzielę stanowią dla nich problem. Wśród nich przeważają ludzie młodzi (18-24 lat) – 68% oraz mieszkańcy największych miast (powyżej 500 tys.) – 62%.

W kontekście ograniczeń handlu w niedzielę zapytaliśmy Polaków o nowe możliwości robienia zakupów – dark shopy – możliwość zamawiania zakupów online z niemal natychmiastową dostawą oraz korzystania ze sklepów całkowicie bez obsługi.

Pojęcie dark shopów zna jedna czwarta badanych Polaków, jednocześnie niemal 2/3 byłaby zainteresowana korzystaniem z usługi zakupów online z dowozem w ciągu 15 minut, gdyby taka możliwość pojawiła się w ich miejscu zamieszkania.

Korzystaniem z takiej usługi najbardziej byłyby zainteresowane osoby z grup wiekowych od 25 do 34 lat oraz od 35 do 44 lat – po 75%, a także mieszkańcy większych miast (od 200 do 499 tys.) – 80%.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Bardzo wysoki odsetek badanych (88%) byłby zainteresowany również robieniem zakupów w sklepach w pełni samoobsługowych.

Analizując wyniki badania, można powiedzieć, że pandemia zmieniła zachowania konsumentów i podejście do zakupów. Koncept dark shopów ma krótką historię na polskim rynku i związany jest z dużymi miastami, miejscami o gęstej zabudowie. Relatywnie wysoka znajomość dark shopów i chęć korzystania z oferty tego nowego konceptu świadczy, że Polacy, szczególnie osoby młode, szybko akceptują nowości, które dają im oszczędność czasu robienia zakupów. Bardzo wielu badanych wyraziło zainteresowanie robieniem zakupów w sklepach całkowicie samoobsługowych. Wydaje się, że kasy samoobsługowe, z których korzystają zarówno osoby młode, jak i starsze są dobrym przygotowaniem w kierunku pełnej samoobsługi. Podzielone zdania, co do obostrzeń handlu w niedzielę mogą wskazywać na zmianę stylu życia, podejścia do spędzania czasu wolnego w galeriach handlowych. Zdecydowanie jest to większym problemem dla osób młodych, którym trzeba zaoferować jakiś substytut, który w sposób atrakcyjny zagospodaruje ich czas wolny. Niewątpliwie, dla tych którzy lubią lub muszą z konieczności robić zakupy w niedzielę, dobrym rozwiązaniem będą sklepy samoobsługowe. Jak powiedział R. Galar odnosząc się do kreatywnej i innowacyjnej Europy wobec wyzwań XXI wieku stwierdził, że „celem rzeczywistym jest zaspokojenie potrzeb – nie trzeba już chcieć i móc. Wystarczy się domagać  – komentuje dr hab. Anna Dąbrowska, Katedra Badań Zachowań Konsumentów Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się