Według najnowszego raportu przedstawionego przez PMR Market Experts „Rynek suplementów diety w Polsce 2024”, w latach 2024-2029 przewidywany jest dalszy wzrost tego rynku.
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Apteki stacjonarne tracą na popularności
W latach 2024-2029 średnioroczny wzrost wartości sprzedaży suplementów w Polsce na poziomie 6,5% wskazuje, że rynek ten ma przed sobą obiecujące perspektywy rozwoju. Co napędza taki rozwój? Przede wszystkim na rynek wprowadzane są nowe produkty, a preferencje dotyczące kanałów zakupu suplementów diety zmieniają się. Udział aptek stacjonarnych w sprzedaży tych produktów zmniejsza się z roku na rok. Coraz więcej Polaków decyduje się bowiem na kupowanie ich w internecie.
– Z naszej analizy wynika, że pomiędzy 2016 a 2023 rokiem znacząco wzrósł odsetek Polaków, którzy zakupili przynajmniej raz suplement diety w aptece internetowej. Skok jest znaczący, bo z 5% do 36% kupujących. Odzwierciedla to mocno trendy sprzedażowe – dynamika wartości rynku internetowego jest bowiem każdego roku dwucyfrowa – mówi Marta Marszałek, główny analityk rynku farmaceutycznego i ochrony zdrowia w PMR Market Experts.
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Nasycenie rynku internetowego i nowe wyzwania
Chociaż Polacy coraz chętniej kupują suplementy diety online, ten kanał sprzedaży staje się nasycony. Oznacza to, że liczba sprzedawców internetowych oraz dostępnych produktów stale rośnie, co prowadzi do zwiększonej konkurencji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W 2023 roku udział sprzedaży internetowej w całkowitej wartości rynku suplementów diety wynosił ponad 23%, a prognozy ekspertów PMR Market Experts wskazują na dalszy wzrost tego kanału. Wynika to nie tylko z wygody, ale także z możliwości porównania cen i opinii o produktach. To z kolei zmusza tradycyjne apteki do zmiany strategii i większej elastyczności w odpowiadaniu na potrzeby konsumentów.
Rosnąca świadomość zdrowotna Polaków
Polacy coraz bardziej dbają o zdrowie i wykazują rosnącą świadomość zdrowotną, co ma m.in. odzwierciedlenie w pozytywnych prognozach dla rozwoju rynku suplementów diety.
– Nasze najnowsze badanie, przeprowadzone w lipcu 2024 roku pokazuje, że dla wielu respondentów suplementy diety to element codziennej profilaktyki zdrowotnej. Czterech na dziesięciu ankietowanych przyjmuje je codziennie, a 35% stosuje równocześnie kilka rodzajów. To dowodzi, że suplementy stają się integralną częścią stylu życia wielu Polaków – dodaje Marta Marszałek.
Co wpływa na wybór suplementów diety?
Wśród najważniejszych czynników wpływających na wybór suplementów diety znalazły się polecenie lekarza lub farmaceuty oraz korzystne ceny. Wyniki raportu pokazują także, że choć cena jest istotnym czynnikiem przy zakupie suplementów, Polacy nie zawsze wybierają najtańsze opcje. Ponad połowa respondentów uważa, że warto zainwestować więcej w wysokiej jakości suplementy diety, podczas gdy tylko 28% kieruje się głównie ceną produktu, a 25% zazwyczaj wybiera suplementy dostępne w promocji. Oznacza to, że Polacy szukają balansu pomiędzy ceną a jakością.
Zdjęcia: mat. pras.