Według prognoz Virtualo, Polacy do końca 2015 roku wydadzą na ebooki 60 mln złotych, a w 2016 roku nawet 85 mln złotych.
Rosnąca systematycznie dostępność tytułów w wersji cyfrowej, przede wszystkim w segmencie ebooków, ale również audiobooków i w segmencie eprasy powoduje, że Polacy coraz chętniej czytają w nowoczesnej formie. Biorąc pod uwagę również ceny książek papierowych, wydaje się, że książki elektroniczne są zdecydowanie tańsze. Średnia cena pojedynczego ebooka w najpopularniejszych kategoriach wynosi 19,80 zł, więc jest o 20-30% niższa od książki drukowanej.
Zobacz również
Jak wynika z danych Virtualo, jednego z największych dystrybutorów e-książek w Polsce, typowy nabywca ebooka to najczęściej osoba młoda w wieku 25-34 lata lub w wieku 35-44 lata, najczęściej po studiach, aktywna zawodowo, mieszkaniec dużych miast, głównie z województwa mazowieckiego, małopolskiego, śląskiego, wielkopolskiego lub dolnośląskiego.
Czytelnicy ebooków w 2015 roku, jak pokazują dane dystrybutora z trzech pierwszych kwartałów br., najchętniej kupują ebooki z kategorii kryminał i sensacja (19,5% całościowej sprzedaży), literatura piękna (17 %), fantastyka (9,8%), literatura faktu (5,8%) oraz romans i erotyki (5,5%). Największym bestsellerami wśród książek elektronicznych w 2015 roku są: Blackout Marc Elsberg, Gniew Zygmunta Miłoszewskiego, Marsjanin Andy Weir, Co nas nie zabije David Lagercrantz orazOkularnik Katarzyny Bondy.
Rynek ebooków jest zdecydowanie na fali wzrostu. Bieżący rok według prognoz ma zakończyć się ponad 50% wzrostem sprzedaży ebooków w stosunku do 2014 roku.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Porównując sprzedaż ebooków sprzed 5 lat, kiedy wynosiła ona 2 mln złotych netto, z naszą prognozą na 2015 rok ze sprzedażą na poziomie 60 mln złotych – widać, że polski rynek e-książki ma nadal bardzo duży potencjał – mówi Robert Rybski, Prezes Virtualo. Duży wpływ na rozwój rynku ma rosnąca popularność nowoczesnej, mobilnej formy czytania, ale również z roku na rok coraz większa i bardziej atrakcyjna oferta dla eczytelników. – dodaje Robert Rybski.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Mimo iż dane o tradycyjnym czytelnictwie, jak wynika z badań Biblioteki Narodowej nie napawają optymizmem, to polski rynek książki elektronicznej ma się bardzo dobrze. Polacy to dynamicznie rosnąca grupa eczytelników, dla której liczy się cena, jakość i wygoda czytania w nowoczesnej formie.