Polacy kupują i czytają coraz więcej ebooków

Książki elektroniczne stanowią około 2 % całego rynku książki w Polsce. Mimo to osoby czytające w formie cyfrowej, czytają zdecydowanie więcej niż czytelnicy tradycyjni, około 30 ebooków rocznie, czyli 3 razy więcej niż czytelnicy książek papierowych.
O autorze
1 min czytania 2015-10-29

Według prognoz Virtualo, Polacy do końca 2015 roku wydadzą na ebooki 60 mln złotych, a w 2016 roku nawet 85 mln złotych.

Rosnąca systematycznie dostępność tytułów w wersji cyfrowej, przede wszystkim w segmencie ebooków, ale również audiobooków i w segmencie eprasy powoduje, że Polacy coraz chętniej czytają w nowoczesnej formie. Biorąc pod uwagę również ceny książek papierowych, wydaje się, że książki elektroniczne są zdecydowanie tańsze. Średnia cena pojedynczego ebooka w najpopularniejszych kategoriach wynosi 19,80 zł, więc jest o 20-30% niższa od książki drukowanej.

Jak wynika z danych Virtualo, jednego z największych dystrybutorów e-książek w Polsce, typowy nabywca ebooka to najczęściej osoba młoda w wieku 25-34 lata lub w wieku 35-44 lata, najczęściej po studiach, aktywna zawodowo, mieszkaniec dużych miast, głównie z województwa mazowieckiego, małopolskiego, śląskiego, wielkopolskiego lub dolnośląskiego.

Czytelnicy ebooków w 2015 roku, jak pokazują dane dystrybutora z trzech pierwszych kwartałów br., najchętniej kupują ebooki z kategorii kryminał i sensacja (19,5% całościowej sprzedaży), literatura piękna (17 %), fantastyka (9,8%), literatura faktu (5,8%) oraz romans i erotyki (5,5%). Największym bestsellerami wśród książek elektronicznych w 2015 roku są: Blackout Marc Elsberg, Gniew Zygmunta Miłoszewskiego, Marsjanin Andy Weir, Co nas nie zabije David Lagercrantz orazOkularnik Katarzyny Bondy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Rynek ebooków jest zdecydowanie na fali wzrostu. Bieżący rok według prognoz ma zakończyć się ponad 50% wzrostem sprzedaży ebooków w stosunku do 2014 roku.

Porównując sprzedaż ebooków sprzed 5 lat, kiedy wynosiła ona 2 mln złotych netto, z naszą prognozą na 2015 rok ze sprzedażą na poziomie 60 mln złotych – widać, że polski rynek e-książki ma nadal bardzo duży potencjał – mówi Robert Rybski, Prezes Virtualo. Duży wpływ na rozwój rynku ma rosnąca popularność nowoczesnej, mobilnej formy czytania, ale również z roku na rok coraz większa i bardziej atrakcyjna oferta dla eczytelników. – dodaje Robert Rybski.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Mimo iż dane o tradycyjnym czytelnictwie, jak wynika z badań Biblioteki Narodowej nie napawają optymizmem, to polski rynek książki elektronicznej ma się bardzo dobrze. Polacy to dynamicznie rosnąca grupa eczytelników, dla której liczy się cena, jakość i wygoda czytania w nowoczesnej formie.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się