Polacy nie chcą płacić za jednorazowe opakowania plastikowe. Do sklepów chodzą z własnymi pojemnikami

Polacy nie chcą płacić za jednorazowe opakowania plastikowe. Do sklepów chodzą z własnymi pojemnikami
W ślad z unijną dyrektywą Single Use Plastic, Ministerstwo Klimatu i Środowiska od nowego roku nałożyło na sklepy spożywcze i punkty gastronomiczne obowiązek przyjmowania od klientów opłat za pudełka, pokrywki, wieczka czy kubki plastikowe jednorazowego użytku. Polscy konsumenci znaleźli jednak sposób na obejście nowych przepisów i na zakupy zabierają... własne opakowania wielokrotnego użytku.
O autorze
1 min czytania 2024-01-31

Od 1 stycznia 2024 roku przedsiębiorcy mają obowiązek doliczyć do paragonu 20 gr i podatek VAT za każdy jednorazowy kubek z plastiku oraz 25 gr i podatek VAT za podobny pojemnik lub pudełko na żywność. Tak zwana „opłata konsumencka” ma nie tylko realnie wpłynąć na ilość zużywanego jednorazowego w Polsce plastiku, ale także zasilić budżet państwa. W związku z nowym rozporządzeniem Carrefour Polska wzmacnia komunikację i promocję swojej usługi zakupów do własnych opakowań. 

5 lat temu, Carrefour jako pierwsza sieć handlowa w Polsce, umożliwił klientom zakupy produktów z lad tradycyjnych, warzyw, owoców, pieczywa, wyrobów cukierniczych czy kosmetyków i chemii domowej bez konieczności korzystania z opakowań plastikowych. Klienci mogą przyjść do sklepu z własnymi woreczkami, słoikami czy pudełkami. Pracownicy tarują opakowania, do których pakują produkty na wagę oraz naklejają na nie etykietę cenową. Carrefour zachęca także do korzystania z bawełnianych toreb, które zachęcają do rezygnacji z popularnych „zrywek”. Ponadto, w wybranych sklepach Carrefour, działają również refillomaty pozwalające kupić do własnej butelki lub słoika kosmetyki, detergenty czy środki czystości. 

– Zakupy do własnych opakowań to jeden z filarów naszego długofalowego programu “Droga do Zero Waste”, którego celem jest redukcja użycia plastiku oraz pobudzenia drugiego obiegu surowców. Od początku tego roku widzimy w naszych sklepach skokowy wzrost zainteresowania klientów zakupami do własnych opakowań. W czasach wysokiej inflacji, kiedy Polacy liczą każdą złotówkę, wszystkie dodatkowe opłaty mają wpływ na to co wyląduje w ich koszykach. Zauważyliśmy, że te pobierane w związku z nową ustawą, można w łatwy sposób obejść – robiąc swoje zakupy do własnych opakowań. Dzięki naszej kampanii chcemy pokazać klientom jak oszczędzać, będąc przy tym jednocześnie bardziej ekologicznym i działającym na rzecz naszej planety – mówi Sylwester Mroczek, senior manager ds. rozwoju formatów i koncepcji handlowych w Carrefour Polska.

Obok zakupów do własnych opakowań wielorazowych, Carrefour realizuje także szereg innych inicjatyw w ramach strategii opakowaniowej firmy. Klienci mogą oddawać szklane butelki zwrotne, bez konieczności okazywania paragonu ich zakupu i odzyskać  kaucję w postaci e-bonów, którymi można zapłacić za zakupy. Od stycznia 2023 w wybranych sklepach sieci działa również własny system kaucyjny stworzony z organizacją Eko-Punkt, w ramach którego Carrefour płaci klientom 15 gr za każdą zwróconą butelkę plastikową lub puszkę aluminiową po napojach.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

opracowanie: Agata Drynko, źródło: mat. prasowe

Słuchaj podcastu NowyMarketing