Dla branży lodowej tegoroczny sezon zaczął się bardzo wcześnie i bardzo optymistycznie, a majówka pobiła zeszłoroczny rekord sprzedaży o 100 proc. Tak dobrej, słonecznej pogody nie było już dawno, dlatego producenci lodów zacierają ręce i prognozują, że jeżeli pogoda się utrzyma, sprzedaż lodów w sezonie 2018 pobije wszelkie rekordy.
Polacy zjadają ok. 4 litrów lodów „na głowę”, co w porównaniu do USA (20 litrów), czy Szwecji około 12 litrów, jest średnim wynikiem, ale należy pamiętać, że w Polsce sezon na lody to przede wszystkim lato i wakacje. Dlatego przez te kilka miesięcy jemy zapewne więcej niż najwięksi rekordziści, a przy plażowych deptakach trudno spotkać osoby bez rożka, loda na patyku czy kulek w waflu.
Zobacz również
Smaki Dzieciństwa
Badanie Kantar Public na zlecenie marki Bracia Koral pokazało, że lody to dla 63 proc. Polaków bezpośrednie skojarzenie z latem i wakacjami. W dalszej kolejności, prawie jednej trzeciej ankietowanych lody kojarzą się z dzieciństwem (29 proc.). Z kolei niemal jedna piąta odpowiadała, że ich pierwsze skojarzenie z tym zimnym deserem to beztroska. Wśród odpowiedzi respondentów pojawiały się także skojarzenia związane np. z ochłodzeniem – dla 30 proc. ankietowanych najważniejsze jest, aby lody były zimne. To dowód, że lody to wyjątkowy deser, który ma nie tylko smakować, ale przywoływać miłe wspomnienia i uczucia.
„Nasze badania pokazują, że lody to nie tylko produkt spożywczy, niosą one ze sobą wartość dodaną – sprawiają nam przyjemność, a niekiedy mają również zdolność przeniesienia nas w czasy, za którymi tęsknimy. Dlatego bardzo często dorośli konsumenci szukają na półkach produktów, które przede wszystkim swoim smakiem nawiązywałyby do ich dzieciństwa. Z naszych badań wynika, że aż 51 proc. Polaków wybiera lody, które smakiem kojarzą się im właśnie z czasami dziecinnej beztroski. Jedynie 19 proc. wybiera smaki nietypowe. Odpowiedzią na te potrzeby konsumentów jest nasza linia Smaki Dzieciństwa – Stworzyliśmy smak „jak dawniej” oparty na dobrych produktach, a dodatkowo zamknęliśmy go w słoiku, który również nawiązuje do tamtych czasów. Smaki Dzieciństwa to nasz tegoroczny hit i cieszymy się, że badania potwierdzają, że właśnie na lody o smaku „dzieciństwa” jest teraz czas.” – mówi Piotr Gąsiorowski, Dyrektor Marketingu PPL Koral.
Tradycja z nutką nowoczesności
Rynek lodów cały czas zaskakuje konsumentów nowymi, egzotycznymi smakami, albo niestandardowymi połączeniami. Jednak jak pokazują badania ulubionym smakiem lodów, który wybierają Polacy jest śmietankowy – wskazało na niego 37 proc. badanych. Jedna piąta lubi lody owocowe a podobny odsetek – 19 proc. czekoladowe. To dowód na to, że jesteśmy tradycjonalistami – w upalne dni wybieramy smaki, które doskonale znamy i które kojarzą się nam z dzieciństwem i bezpieczeństwem. Czyli słodki i prawdziwy deser. Trend na to co dobre i polskie jest obecny niemal w każdej branży, a w spożywczej szczególnie: wybieramy produkty sezonowe, owoce i warzywa, które rosną w naszym kraju i regionie, ufamy znanym producentom, wiemy, że produkt jest nasz, naturalny i świeży. Ale to nie znaczy, że Polacy nie lubią być zaskakiwani i nie chcą próbować nowych smaków, zawsze jednak lody jako deser muszą mieć w sobie chociaż pierwiastek tradycji, czyli być na bazie śmietanki i przywoływać miłe wspomnienia jak np. imieninowy sernik naszej Mamy.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing