PAYPAL, lider obsługi transakcji międzynarodowych ujawnia najnowsze dane dotyczące wymiany handlowej między Polską a resztą świata.
Płatności zagraniczne, dokonywane za pomocą PayPal, wzrosły w pierwszej połowie 2014 roku o 45 proc. (w stosunku do pierwszej połowy 2013 roku). Kluczowe kategorie eksportowe obejmowały: oprogramowanie komputerowe i gry, sprzęt sportowy, rękodzieła, części samochodowe, sprzęt komputerowy i elektroniczny, kosmetyki, modę i usługi internetowe. W 2014 roku, ponad 10 tysięcy aktywnych sprzedawców w Europie Środkowo-Wschodniej współpracowało z PayPal, w celu rozwinięcia swojej międzynarodowej działalności.
Zobacz również
Przyjmując szerszą perspektywę, globalne dane wyraźnie wskazują że eksport online wciąż dynamicznie rośnie – niezależnie od zmniejszającego się, w przypadku wielu gospodarek, lokalnego i tradycyjnego eksportu. Ten trend jest widoczny zwłaszcza wewnątrz EU 27, gdzie koszty wysyłki są stosunkowo niskie, a opłaty celne nie występują. Na rok 2012, przynajmniej 11 proc. polskich sprzedawców sprzedawało online, a 34 proc. z nich otrzymało zamówienia z innych krajów europejskich.
“Nie powinno się lekceważyć rozmiaru możliwości. Handel zagraniczny w 2013 roku stanowił 25 proc. całkowitej wartości płatności dokonanych za pośrednictwem PayPal – całkowitej wartości transakcji, które wyniosły w zeszłym roku 180 miliardów dolarów, przy udziale szybko pojawiających się nowych korytarzy eksportu online. Cieszę się, że Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków eksportowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i poza nią” – mówi Damien Perillat, Dyrektor Zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej.
Europa w czołówce najważniejszych rynków zagranicznych dla polskich sprzedawców w pierwszej połowie 2014 roku
Polscy sprzedawcy otrzymują zamówienia online głównie od konsumentów z Europy, w tym Wielkiej Brytanii (18 proc.) i Niemiec (12 proc.), jednak Ameryka Północna również pozostaje naszym kluczowym partnerem (25 proc.). Co ciekawe udział najważniejszych rynków, które generują imponujący wzrost wartości polskiego eksportu praktycznie nie zmienił się w ostatnich latach. #NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Uwarunkowania sukcesu polskich sprzedawców
Dwa główne czynniki stojące za sukcesem polskich sklepów internetowych za granicą to oryginalność produktów i usług oraz konkurencyjne ceny. Większość zachodnich klientów przyznaje, że kupują za granicą, ponieważ jest to tańsze (80 proc.) lub ze względu na „większą różnorodność, której nie można znaleźć lokalnie” (79 proc.).
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wśród największych firm sprzedających za granicą za pośrednictwem systemu PayPal, jest np. merlin.pl – jeden z najstarszych i największych w Polsce sklepów internetowych. Do inny popularnych sprzedawców można zaliczyć: G2A.com – witrynę oferująca gry wideo, TME – firmę specjalizującą się w sprzedaży elementów elektronicznych, a także sklepy oferujące sprzedaż ubrań czy akcesoriów.
„Uruchomiliśmy międzynarodową sprzedaż online ponieważ chcemy docierać do każdego klienta zarówno lokalnego, jak i globalnego. Ważna jest dla nas również możliwość swobodnego wysyłania towaru do światowej Polonii, która stanowi znakomitą większość naszych zagranicznych klientów” – mówi Jakub Radkowski Doradca Zarządu w Merlin.pl S.A.
„Jeśli komuś udało się stworzyć dobrze prosperujący sklep na lokalnym rynku, to 90 proc. pracy ma już za sobą” – tłumaczy Paulina Wardega Chief Marketing Officer w PIXERS i dodaje – „Sprzedaż w swoim kraju i za granicą, różni się tylko kilkoma kwestiami, z których najważniejszą i jednocześnie najłatwiejszą do rozwiązania, jest posiadanie odpowiednich wersji językowych sklepu. Reszta, czyli stymulowanie ruchu, testowanie i optymalizacja działań, to rzeczy, które trzeba robić niezależnie od tego, gdzie się sprzedaje”.
Zrozumieć zagranicznych konsumentów
Konsumenci, którzy kupują od polskich sprzedawców online, wolą korzystać z systemu PayPal, ponieważ oferuje on bezpieczeństwo i ochronę kupującego. Oznacza to, że konsumenci mogą ubiegać się o zwrot kosztów w przypadku nie otrzymania zakupionego przedmiotu lub jego niezgodności z opisem. Według badania Ipsos Vantis wykonanego na wielu rynkach europejskich, klienci z Wielkiej Brytanii (62 proc. lokalnie i 58 proc. międzynarodowo), Niemiec (65 proc. na szczeblu lokalnym i 58 proc. międzynarodowym) i Francji (40 proc.) wolą korzystać z systemu PayPal i robią to zawsze wtedy, gdy sklep daje im taką możliwość.
Badanie wskazuje również, że jedna trzecia nabywców zagranicznych z krajów takich jak Wielka Brytania, Niemcy czy Francja, nie zdaje sobie sprawy, że produkt został zakupiony u zagranicznego sprzedawcy. W ciągu ostatnich kilku lat polskie sklepy rozwinęły się, dojrzały i zaczęły szukać nowych możliwości za granicą. Liderzy oferują interfejs strony w większości popularnych języków, jak angielski lub niemiecki. Zarówno dokonanie wyboru, jak i płatności jest zoptymalizowane mobilnie, a każda dostawa może być śledzona w czasie rzeczywistym.