TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Polki i Polacy chcą kupować odpowiedzialnie w Internecie. Kolejna edycja raportu „Odpowiedzialny e-commerce”

Czym jest odpowiedzialny biznes i zrównoważony rozwój wie niewielka grupa z nas, ale na pewno wiemy czego oczekiwać od e-commerce pod względem odpowiedzialnej sprzedaży, zrównoważonego rozwoju i etyki w biznesie. To wnioski, wynikające z tegorocznej edycji raportu „Odpowiedzialny e-commerce” e-Izby.
O autorze
3 min czytania 2022-10-31

Dla 67% kupujących w sieci ważne jest to, czy sklep internetowy jest firmą odpowiedzialną społecznie i czy rozwija się w sposób zrównoważony dla otoczenia/środowiska.

Dla najważniejszej grupy e-konsumentów, czyli dla osób, które kupują w Internecie przynajmniej 2 razy w miesiącu lub częściej, ma to jeszcze większe znaczenie. Wśród lojalnych klientów e-sklepu, średnio 8 na 10 osób uważnie obserwuje działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu i weryfikuje w ten sposób miejsce zakupowe jako godne lub niegodne zaufania.

Czy cena jest najważniejsza?

Cena nadal pozostaje najważniejszym czynnikiem decyzyjnym podczas wszystkich rodzajów zakupów. W Internecie liczą się jeszcze szeroki asortyment, szybki czas dostawy i atrakcyjne promocje – tak wskazało 35% respondentów. Badanie pokazało, że nie chodzi już tylko i wyłącznie o pragmatyczną stronę zakupów w Internecie. Tyle samo badanych, bo 35%, zwraca uwagę na działania firmy od której kupuje w zakresie zrównoważonego rozwoju. Np., czy e-sklep działa etycznie, lub czy jest dostosowany do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.

W Allegro rozumiemy naszą odpowiedzialność bardzo szeroko, chcemy również edukować i upowszechniać dobre praktyki na rynku, dzięki współpracy z partnerami i sprzedawcami. Podejmujemy działania związane z gospodarką cyrkularną, odpowiedzialnością środowiskową, ale też dostępnością. Dlatego wprowadziliśmy wspólną dla procesu zakupowego na Allegro i odbioru paczki z automatu One Box infolinię dla osób niesłyszących, z udziałem tłumacza Polskiego Języka Migowego – mówi Marta Mikliszańska, head of group public affairs & ESG w Allegro.
LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Oczekiwania rosną

Kiedy zadajemy sobie pytanie o dojrzałość polskiego e-commerce, to od razu zwracam uwagę na tę świadomą grupę konsumentów. Ona powiększa się i wiemy, że nawet pomimo kryzysu, od e-sklepów polscy konsumenci wymagają coraz więcej. To ważna biznesowa wskazówka – komentuje Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej
NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
Porównując do badania z ub. roku, znacznie wzrosła skłonność e-kupujących do oczekiwania dłużej na dostawę zamówionych produktów, co jest podejściem ekologicznym, nawet jeśli motywacje bywają tu różne. Na pewno połowa z nas poczeka do 3 dni na paczkę, a prawie 2/3 zwróci uwagę na ekologiczne opakowanie przesyłki, (61%, to o 6p.p. więcej niż w 2021 roku). Jednak spada chęć dopłaty za eko-opakowanie, co deklaruje 28% społeczeństwa, podczas gdy rok temu było to 42%. Być może to sygnał dla e-sklepów, by proponować tylko ekologiczne opakowania? – mówi Bartłomiej Wnęk, chief operating officer w MODIVO SA.

Na pewno przed całą branżą jeszcze większy wysiłek, aby uświadomić odbiorców, że zwroty towarów zakupionych w Internecie mają negatywne konsekwencje środowiskowe. Opinię tę podziela jedynie co trzecia badana osoba.

Technologia przynosi rozwiązania

Internauci wskazują, że w dokonywaniu bardziej odpowiedzialnych wyborów podczas zakupów – a więc w generowaniu mniejszej liczby zwrotów – bardzo pomogłyby im szczegółowe opisy produktów. Głównie wskazali na informacje o składzie i pochodzeniu produktów. Dobrej jakości zdjęcia bądź demonstracyjne wideo znacznie ułatwiłoby konsumenckie wybory. Na pewno pomogą tu przymierzalnie 3D czy symulatory wnętrz stosowane w branży meblarskiej.

Siła e-commerce

Menadżerki i menadżerowie tej branży jednogłośnie oceniają, że e-biznes jest prowadzony w sposób zrównoważony. Aż 83% z nich potwierdziło, że taki sposób zarządzania wynika z wartości wyznawanych w firmie. Wytyczone kierunki odpowiedzialnego e-biznesu ma – podobnie jak rok temu – około połowa firm (47%), a zrównoważony rozwój znalazł swoje miejsce w strategii 60% podmiotów.

Niezwykle ważne jest także to, iż praktycznie wszystkie badane firmy potwierdziły, że odnoszą korzyści z prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny. Wciąż najczęściej są to korzyści wizerunkowe wskazywane przez 9 na 10 firm, (vs 7 na 10 rok wcześniej). Warto też zwrócić uwagę na to, że podejście potencjalnych partnerów do odpowiedzialnego biznesu bada aż 67% firm. To o +28p.p. więcej niż w 2021 r.

Szczegółowe informacje na temat podejścia Polek i Polaków do e-commerce pod względem etyki, odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju dostępne są w raporcie Izby Gospodarki Ekonomicznej.

Pobierz raport „Odpowiedzialny e-commerce”

Źródło: Dane pochodzą z 2. edycji badania i raportu Izby Gospodarki Elektronicznej „Odpowiedzialny e-commerce”. Realizacja badania: Mobile Institute. Badanie przeprowadzone zostało na próbie 1709 internautów oraz 53 menedżerów w e-firmach. Opinie zebrano metodą CAWI, wykorzystując responsywne ankiety elektroniczne. Dane zostały zebrane na przełomie września i października 2022 roku. Są reprezentatywne dla internautów w Polsce pod względem struktury płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania.

Partnerzy główni raportu: Allegro, Modivo SA.