A ma ich całkiem sporo – wg badań Gemius z maja 2016 dziennie z serwisu korzysta około 5 mln osób, co w miesiącu daje liczbę nieco ponad 19 mln Real Users. Co nowego wprowadził Google do swojego serwisu? Przygotowałam krótkie podsumowanie działalności YouTube’a w pierwszym półroczu 2016 roku.
Znika funkcja publikowania wideo z kamerek internetowych
16 stycznia 2016 roku Google usunął z YouTube możliwość automatycznego publikowania materiałów wideo bezpośrednio z kamer internetowych (wbudowanych w laptop lub podłączonych przewodem USB). Powód? Mała popularność funkcji oraz wykorzystywanie technologii Flash, która jest uznana za niebezpieczną.
Zobacz również
Zniknie zatem możliwość automatycznego dodawania wideo z kamery. Nadal jednak będzie można umieszczać na YouTube’ie takie filmy, ale z wykorzystaniem dodatkowego oprogramowania do obróbki obrazu i rejestracji. Materiał będzie można załadować później na serwis. Chyba każdy użytkownik woli wprowadzić poprawki i ulepszyć swój film przed opublikowaniem go.
Pierwsze filmy i seriale na YouTube Red
Płatna platforma YouTube Red 10 lutego 2016 roku zaczęła udostępniać pierwsze oryginalne treści wideo. Pojawiły się trzy filmy pełnometrażowe i jeden mini-serial.
Więcej szczegółów znajduje się w tym artykule z bloga Tube.AD.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
YouTube wprowadza hashtag
Funkcja wyszukiwania za pomocą znacznika #, czyli hashtagu, niezapowiedzianie pojawiła się w kwietniu 2016. Tych oznaczeń można używać w tytułach lub opisach filmów. Natomiast na znalezienie filmu przy użyciu hashtagu są dwa sposoby: poprzez wyszukiwarkę YouTube, wpisując dany hashtag oraz – klikając znacznik w tytule lub opisie filmu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Strona z wynikami dzieli się na dwie sekcje:
– Top videos, czyli najpopularniejsze filmy opisane za pomocą danego hashtagu,
– Latest videos, czyli najnowsze, ostatnio przesłane filmy przypisane do danego hashtagu.
Warto zatem dobrze zoptymalizować wideo na swoim kanale, używając hashtagu. Dzięki temu można zwiększyć współczynnik watchtime.
Więcej informacji znajdziecie na stronie pomocy YouTube.
Nowy format reklamy
Pod koniec kwietnia 2016 Google ogłosił wprowadzenie nowego formatu reklam na YouTube’ie. Tzw. Bumper Ads to 6-sekundowe spoty, których nie można pominąć. Będą dedykowane głównie dla mobilnej wersji YouTube, gdzie posłużą jako trailer dłuższych reklam wyświetlanych w serwisie.
Format Bumper Ads zostanie wprowadzony w ciągu nadchodzących tygodni.
Więcej o nowym formacie reklam na YouTube pisaliśmy na naszym blogu Tube.AD.
Transmisje live w 360 na YouTube
Pod koniec kwietnia na YouTube pojawiła się opcja, która pozwala wszystkim użytkownikom (do tej pory dostępna była tylko dla wybranych partnerów) na transmisje wideo w serwisie – na żywo, w technologii 360°. Dodatkowo, dzięki funkcji dźwięku przestrzennego, można też usłyszeć w 360°.
Festiwal Coachella był pierwszą imprezą, którą można było oglądać w formacie YouTube Live 360:
Więcej informacji na oficjalnym blogu YouTube.
Całkiem niedawno, pod koniec czerwca, YouTube zapowiedział wprowadzenie transmisji na żywo w aplikacji mobilnej. Nowość będzie dostępna dla wszystkich użytkowników. Oznacza to koniec z ograniczeniami – YouTube każdemu da możliwość oglądania i transmitowania wydarzeń na żywo. O tym również można przeczytać na blogu.
Komunikator wewnątrz aplikacji mobilnej
W maju YouTube rozpoczął testy nowego komunikatora internetowego, wbudowanego w aplikację. Serwis chce w ten sposób na dłużej zatrzymać użytkowników. Na razie dostęp do tej funkcji mają nieliczni.
Według nieoficjalnych informacji z serwisu Wired z maja 2016, w aplikacji mobilnej YouTube zostanie dodana zakładka z dostępem do archiwum, w której pojawią się bieżące wiadomości przesyłane pomiędzy użytkownikami. Dostaniemy możliwość udostępnienia wybranego filmu znajomemu lub grupie. Shimrit Ben-Yair, dyrektor do zarządzania produktem w serwisie twierdzi, że w ten sposób użytkownicy będą mogli łatwiej dzielić się filmami z innymi, a także komentować je oraz rozmawiać z jedną osobą lub wewnątrz większych grup. Rozmowy mają być wątkowe, z możliwością wyszukania fragmentu treści.
Platforma edukacyjna YouTube dla twórców reklam wideo
W czerwcu YouTube uruchomił Brand Partner Program Certification – edukacyjną platformę online dedykowaną twórcom reklam wideo. Jest to swego rodzaju kurs internetowy, który ma służyć dzieleniu się wiedzą na temat tworzenia efektywnych kampanii wideo w serwisie oraz przydatnych narzędzi. Platforma jest dostępna w 22 językach, w tym także po polsku.
Program powstał 3 lata temu. Dołączyło do niego wiele marek z całego świata. Celem było wspieranie i inspirowanie twórców wideo. Aktualnie na platformie udostępniono materiały edukacyjne w formie lekcji, które mają pomóc (nawet tym doświadczonym graczom) w tworzeniu skutecznych kampanii reklamowych na YouTube. Marketerzy znajdą tu porady dotyczące publikacji treści, podstaw tworzenia i optymalizacji kampanii w serwisie oraz współpracy z youtuberami.
Dostęp do Brand Partner Program Certification można uzyskać po wysłaniu odpowiedniego formularza.
Unplugged czyli dostęp do filmów i programów telewizyjnych
Unplugged to nowa usługa, którą szykuje Google. Platforma ma udostępniać treści z telewizji kablowych. W ramach abonamentu otrzymamy płatny dostęp online do wielu filmów i programów telewizyjnych, rozrywkowych czy transmisji sportowych, nadawanych przez dostawców kablowych.
Jak donosi serwis Bloomberg, usługa będzie dostępna nie wcześniej niż w 2017 roku. Ponoć udało się już uzyskać porozumienie z nadawcami TV w USA. Wśród partnerów platformy znajdą się CBS, Viacom oraz Twenty-First Century Fox.
Ankieta dla widzów YouTube
W Menedżerze filmów na kanale na YouTube’ie, oprócz standardowych Kart i Adnotacji, pojawiła się opcja utworzenia ANKIETY wielokrotnego wyboru, którą można zamieścić bezpośrednio w filmie. Kartę z ankietą wstawiamy w dowolnym momencie wyświetlanego filmu oraz śledzimy wyniki w czasie rzeczywistym. Daje nam to możliwość kontaktu z widzami oraz zachęcenia ich do oddania głosu w różnych kwestiach związanych z marką.
Zmiany w Content ID na YouTube
Content ID to program partnerski, pozwalający twórcom wideo (właścicielom praw autorskich) zarabiać na ich filmach. Algorytm wyłapuje treści będące ich własnością, które zawierają materiały.
YouTube ogłosił zmiany, których niedługo możemy się spodziewać. Szerzej napisał o tym serwis YT360.pl.
YouTube Director App dla małego biznesu
Google chce pomóc małym i średnim biznesom w tworzeniu kampanii reklamowych w YouTube. Uruchomił właśnie YouTube Director App – narzędzie, które każdemu ułatwi nakręcenie reklamy wideo swoim smartfonem. O tym, jak działa ta aplikacja, przeczytacie na naszym blogu.
Zmian w serwisie dokonało się sporo. Jeżeli fascynują Was inne nowości, które pojawiły się na YouTube’ie, opowiedzcie o nich w komentarzach.
Autor:
Gabriela Jakimik
Prowadzi dział Marketing & PR w agencji SEO widzialni.pl oraz nadzoruje prace marki Tube.AD, zajmującej się reklamą na YouTube. Sprawuje kreatywny nadzór nad kampaniami wideo firm z wielu branż. Ekspert w zakresie reklamy, Social Media i serwisu YouTube.