Rynek podcastów w Polsce nie jest jeszcze dobrze rozpoznany, chociaż powstaje coraz więcej podcastów, a ich autorzy dostrzegają wzrost zainteresowania nimi. Dlatego na przełomie października i listopada 2018 roku agencja badawcza Nielsen na zlecenie Storytel przeprowadziła badanie w populacji internautów w wieku 19-49 lat, którego celem było dostarczenie pierwszego oglądu rynku podcastów z uwzględnieniem zarówno określenia skali, jak i zrozumienia stylu użytkowania. Co ciekawe, badanie potwierdziło, że spora część polskich internautów wciąż nie zna pojęcia podcastu.
Etap I – skala zjawiska
Zobacz również
Podcasting to wynalazek XXI wieku. Nazwa „podcast” wzięła się prawdopodobnie z połączenia słów iPod i broadcast (z ang. transmisja, przekaz). Jest to audycja w odcinkach do odsłuchania online lub pobrania w pliku, zwykle publikowana regularnie i z możliwością subskrybcji. W tematyce nie ma ograniczeń.
Co ciekawe, wielu badanych w Polsce deklarowało, że słyszało już pojęcie „podcastu”, niemniej jednak znacznie mniej przyznało, że wie co ono oznacza, a jeszcze mniej faktycznie było w stanie wskazać czym są podcasty. W Polsce co piąty internauta w wieku 19-49 deklaruje, że słucha podcastów, co oznacza, że użytkownicy podcastów w Polsce to dziś kilka milionów osób. Spośród badanych, 12% deklaruje, że przesłuchało przynajmniej jeden podcast w ostatnim miesiącu, a 7% wskazuje, że słuchało podcastu w ostatnim tygodniu.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Choć ogółem w populacji internautów w wieku 19-49 co piąta osoba słuchała kiedykolwiek podcastów, to w przypadku najmłodszych (19-29) jest to już co czwarty internauta. Podcastów słucha trochę więcej mężczyzn, niż kobiet (54% vs 46%), bardziej popularne są też wśród mieszkańców dużych i średnich miast. W największych miastach słuchających jest 28%.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Etap II – badanie użytkowników
Użytkownicy podcastów deklarują, że słuchają ich głównie dla rozrywki (58%) oraz w celu ogólnego poszerzenia horyzontów (53%) i wyedukowania się w interesujących ich tematach (52%). Co trzeci badany użytkownik wskazał, że słucha podcastów, aby efektywniej wykorzystać czas podczas wykonywania innych czynności takich jak spacer, dojazdy czy uprawianie sportu.
Polscy użytkownicy podcastów najczęściej wybierają rodzime podcasty (81%), jest jednak grupa, która chętniej sięga po zagraniczne formaty (19%). Tematyka podcastu jest głównym czynnikiem decydującym o tym, czy dany podcast się podoba (84%), w drugiej kolejności prowadzący (50%), a dla co trzeciego słuchającego kluczowi są ciekawi goście (34%) i jakość nagrania (33%). Wśród deklarowanych najbardziej popularnych tematów podcastów znalazły się: rozwój osobisty (25%), rozrywka (24%), nauka (22%), technologia (19%), kultura (19%), podróże (17%), sport (17%), lifestyle (14%) oraz finanse i biznes (14%).
Podobnie jak za oceanem, w Polsce też podcastów słucha się najczęściej w domu (73%). Znacznie rzadziej zdarza się, że włączamy podcast podczas przemieszczania się pieszo, komunikacją miejską bądź samochodem. Więcej niż co czwarty użytkownik przyznaje, że próbował słuchać podcastu w pracy (27%), ale tylko dla 7% badanych jest to okoliczność pierwszego wyboru. Najcześciej podcasty odtwarzamy na komputerach (49%) i smartfonach (46%).
Zdecydowana większość użytkowników słucha podcastów co najmniej od roku (73%).Mniej więcej co trzeci słuchacz ma do czynienia z podcastami od co najmniej 3 lat. Ale co czwarty słuchający odkrył podcasty zaledwie kilka miesięcy temu. Prawie 3⁄4 słuchających podcasty sięga po nie co najmniej raz w miesiącu (73%), co trzeci przynajmniej raz w tygodniu. Wśród osób, które słuchają podcastów co najmniej raz w tygodniu, większość przeznacza na to między jedną a trzema godzinami tygodniowo (51%). Około co piąta osoba słuchająca podcastów, co najmniej raz w tygodniu, przeznacza na podcasty ponad 3 godz tygodniowo.
Większość użytkowników podcastów wskazało, że w ostatnim miesiącu wybrało maksymalnie trzy różne podcasty. Tylko co dziesiąty użytkownik odsłuchał ich więcej. Blisko co trzeci użytkownik podcastów nie ma żadnego ulubionego podcastu. Większość słuchaczy deklaruje otwartość na eksperymentowanie z nowymi tytułami. Ci, którzy mają już jakiś ulubiony podcast,raczej słuchają lub próbują słuchać większości odcinków. Rzadko jednak są zdeterminowani, by żadnego nie przegapić.
Pierwsze badanie rynku podcastów w Polsce zostało zrealizowane na zlecenie Storytel Polska, w związku z uruchomieniem w aplikacji nowego formatu – Storytel Podcast. Na tej stronie można posłuchać nowych podcastów i zarejestrować się na 30 dni darmowego dostępu do całej aplikacji.