Polski rolnik w Internecie – jak skutecznie go pozyskać?

82% młodych polskich rolników traktuje Internet jako główne źródło wiedzy – wynika z badania Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich UE.
O autorze
2 min czytania 2016-08-10

Ta informacja pokazuje zmiany, jakie zachodzą obecnie w rolnictwie, które mają istotne znaczenie również dla… marketerów, kierujących produkty do tej właśnie grupy. Jak zatem pozyskać rolnika-klienta? Najpierw należy dobrze go poznać.

Internet jako wiarygodne źródło 

Jak się okazuje, Internet jest miejscem, w którym młody gospodarz poszukuje przede wszystkim informacji rolniczych, bieżących cen środków produkcji i płodów rolnych. Według badania Agribus2014, przeprowadzonego przez Martin & Jakob, potwierdza to 52% ankietowanych rolników. Oprócz wiadomości branżowych, mieszkańcy wsi poszukują informacji o dofinansowaniach oraz nowinkach technologicznych usprawniających pracę w gospodarstwie. 

Rolników szczególnie przyciągają także serwisy i strony internetowe, na których odnaleźć można informacje dotyczące finansów, aktualnych zmian prawnych oraz unijnych dofinansowań. To zainteresowanie może być związane także ze zmieniającymi się w Polsce przepisami dotyczącymi kupna ziemi, które jest zadaniem dosyć złożonym – z jednej strony dotyczy kwestii prawnych, z drugiej zasobności portfela kupującego. 

Badania wskazują, że Internet jest na pierwszym miejscu w pozyskiwaniu wiedzy branżowej przez rolników. Młodzi gospodarze aktywnie korzystają z mediów społecznościowych, forów dyskusyjnych czy formuł e-learningowych. W połączeniu z digitalizacją, może się to przełożyć na rozwój specjalistycznych forów i platform branżowych do wymiany informacji pomiędzy rolnikami z całego świata. Co dokładnie wynika z tego dla marketerów?

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Zbadaj potrzeby i personalizuj przekaz 

W czasach digitalowej rewolucji, Internet daje możliwość dotarcia nawet do najbardziej wymagających użytkowników. Dzisiejsza technologia oferuje wykorzystanie różnorodnych narzędzi marketingowych, dzięki którym nasz komunikat dotrze do pożądanych przez nas osób. Te założenia  mają zastosowanie również w przypadku klientów, jakimi są rolnicy. Przed rozpoczęciem planowania działań dla tej grupy, warto dokładniej poznać jej specyfikę, wartości i oczekiwania. 

Według Agribus2014, dla polskiego rolnika warunkiem udanego i szczęśliwego życia jest kolejno: zdrowie, udane małżeństwo, dzieci i praca. Jeżeli kreacja reklamowa będzie odwoływać się do przynajmniej jednej z tych wartości, mamy większe szanse, że komunikat wywoła pożądane emocje i zostanie zapamiętany. 

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Inną ważną wskazówką dla marketerów, może być fakt, że aż 59% rolników, w momencie podejmowania decyzji na temat gospodarstwa, bierze pod uwagę zdanie innych członków rodziny. To może sugerować, że przy planowaniu kampanii reklamowej, istotne jest rozszerzenie grupy celowej o osoby, które uczestniczą w procesie podejmowania decyzji zakupowych. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Warto mieć na uwadze również fakt, że rolnicy, mimo postępującej w tej grupie digitalizacji, cenią sobie wiedzę przekazywaną w tradycyjny sposób, opartą na bezpośredniej relacji. Warto więc połączyć działania promocyjne podejmowane w Internecie z obecnością np. stoiska firmowego na wydarzeniach dedykowanych branży rolniczej. Według Agribus2014, najpopularniejszym eventem wśród rolników są dożynki, potwierdziło to 56% ankietowanych. Na kolejnym miejscu z wynikiem 35% znalazły się targi rolnicze, zaś na trzecim miejscu z 27% udziałem – szkolenia organizowane przez Ośrodek Doradztwa Rolniczego. 

Jakie wyzwania stoją przed marketerami w przyszłości? 

Obszar rolnictwa, jak i innych specjalistycznych, przemysłowych branż, dynamicznie się zmienia. Technologia zaczyna zawłaszczać obszary dotąd uznawane za bardzo tradycyjne, co przekłada się na ich digitalizację. Mając tego świadomość, marketerzy mogą korzystać z szerokiego wachlarza kanałów dotarcia do tychże grup konsumentów. Na bazie doświadczeń klientów sieci reklamowej Unique Ad, można pokusić się o stwierdzenie, że Internet w najbliższym czasie zajmie czołowe miejsce w przypadku kampanii reklamowych skierowanych do rolników.

Rolnik z nowym wizerunkiem

Stereotypy o polskiej wsi, z roku na rok stają się coraz mniej aktualne. Współczesny polski rolnik to młody, pełen optymizmu i otwarty na nowe technologie przedsiębiorca. Jest osobą, która chętnie korzysta z Internetu i jest gotowa uczyć się nowych rzeczy. Warto zatem wziąć pod uwagę, jak zachowują się polscy rolnicy w sieci i poza nią, aby na tej podstawie w sposób kompleksowy planować spersonalizowane przekazy marketingowe.   

Źródło: Sieć reklamowa Unique Ad