Polski YouTube w rytmie hip-hopu – infografika

Skończyła się epoka MTV, gdzie 99% czasu antenowego poświęcano muzyce. Muzyczne stacje telewizyjne przestały grać muzykę, tę niszową i niepopularną. Świat muzyki przeniósł się do internetu, docelowo na YouTube.
O autorze
1 min czytania 2013-10-24

W połowie lat 90. muzyka hip-hopowa cieszyła się ogromnym zainteresowaniem na całym świecie. Królowała w telewizji i na wideoodtwarzaczach. Jednak stopniowo znikała ze szklanego ekranu, pozostając jedynie na płytach CD. Stacja MTV Base, która grała hip-hop i RnB, w Polsce nie odnotowywała wysokich wskaźników oglądalności i w 2008 roku przestała działać. Wówczas polski hip-hop przeniósł się do Internetu, a dokładnie na YouTube. W latach 2009-2010 ruszyły pierwsze relacje na żywo z dużych i ważnych wydarzeń. W tym czasie YouTube nawiązało współpracę z największymi wytwórniami filmowymi i muzycznymi. Dzięki temu mamy możliwość oglądania największych koncertów na żywo i przesłuchiwania nowości muzycznych już w dzień premiery. Szukając kolejnych wykonawców mamy wrażenie, że na YouTube jest wszystko. A hip-hop czuje się tu znakomicie.

Z 1000 najpopularniejszych kanałów współpracujących z serwisem YouTube to właśnie te z muzyką stanowią aż 25% (wg badań OpenSlate przeprowadzonych w 2012 roku). Kolejne to gry wideo (20%) i materiały satyryczne (14%). Największe gwiazdy planują i głośno ogłaszają, że premiera ich nowego teledysku odbędzie się na YouTube. Dzięki temu już po 3 dniach emisji osiągają miliony wyświetleń.

W Polsce jest bardzo podobnie – YouTube to największa stacja muzyczna bez ograniczeń. Można powiedzieć, że to studnia bez dna, gdzie jeden utwór nakierowuje nas na kolejny, a my tworzymy playlisty wykonawców, których chcemy słuchać. Subskrypcje pozwalają być na bieżąco z ulubionymi muzykami. W tej materii to hip-hop zdominował YouTube.

Pierwsze 5 pozycji spośród kanałów muzycznych najczęściej subskrybowanych na YouTube zajmują profile o tematyce hip-hopowej. Prosto TV (wydawnictwo i marka odzieżowa), zajmuje najwyższe miejsce na podium. Jest też pierwszym oficjalnym partnerskim kanałem muzycznym w Polsce. W dniu 4 października 2013 roku Prosto TV mogła odnotować 696.815 subskrypcji i 390.101.453 wyświetleń. Kolejne miejsca zajmują wytwórnie muzyczne: Step Records i UrbanRec TV. TOP 5 zamyka grupa HempGru i donGURALesko.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Natomiast jeżeli chodzi o kanały najczęściej oglądane, w TOP 5 znajdują się 3 z muzyką hip-hopową. YouTube po prostu idealnie zastępuje w tej kwestii telewizję. A hip-hop ma tu swoich wiernych, stałych widzów.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się