Wygoda, jaką zapewniły nam w ostatnich latach urządzenia przenośne sprawiła, że zaczęliśmy je stopniowo adaptować do wykonywania codziennych czynności. Ewoluował również obraz typowego konsumenta, zmieniły się jego zachowania związane z dokonywaniem zakupów, a medium najczęściej wykorzystywanym w tym procesie stał się smartfon.
Najnowszy raport ActiveMobi przedstawia stopień gotowości małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce na klienta nowego typu, funkcjonującego w innym niż dotychczas kontekście – klienta mobilnego. Okazuje się, że właściciele firm wciąż nie doceniają potencjału urządzeń mobilnych, a podstawowym problemem wydaje się być brak wiedzy o ich użytkownikach.
Zobacz również
Landing page z całym raportem można jest dostępny pod linkiem.
Metodologia:
- W trakcie badania sprawdzono 2937 stron internetowych małych i średnich firm zlokalizowanych w 30 największych miastach Polski, z dziewięciu typowych branż wyszukiwanych na urządzeniach mobilnych.
- Strony wyszukiwano za pomocą wyszukiwarki Google. W badaniu uwzględniono jedenaście pierwszych wyników dla danej branży w wybranym mieście.
- Do sprawdzenia, czy strony internetowe firm są responsywne (RWD), lub posiadają dedykowaną stronę mobilną, użyto programu Opera Mobile Classic Emulator, służącego do wyświetlania stron internetowych w rozdzielczości ekranu smartfona.
- Badanie przeprowadzono w trzecim kwartale 2014 roku
Wniosek kluczowy:
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
- 93 proc. stron internetowych małych i średnich firm nie jest przyjazna urządzeniom mobilnym
- na 2937 stron internetowych zaledwie 207 ma stronę dostosowaną do wyświetlania na urządzeniach mobilnych
Zestawienie według branż
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najlepiej na tle wszystkich uwzględnionych branż wypadli fryzjerzy, stomatolodzy i restauratorzy. Odsetek firmowych stron mobilnych i RWD jest wśród nich najwyższy. Najsłabiej wypadli weterynarze, natomiast w samym środku rankingu uplasowali się elektrycy, hydraulicy i firmy remontowe.
Odsetek firmowych stron mobilnych i RWD w pierwszych 11 wynikach wyszukiwania, w branżach uwzględnionych w raporcie
Zestawienie według wielkości miast
Firmy w większych miastach są zdecydowanie lepiej przygotowane na zainteresowanie ze strony użytkowników mobilnych niż firmy w mniejszych miastach. Gotowość ta przejawia się dostosowaniem ich stron internetowych do wyświetlania na smartfonach i tabletach. Ilość firmowych stron mobilnych i RWD jest największa w dużych miastach i maleje wraz z ich wielkością.
Procentowa ilość posiadających mobilne strony firm z dużych i średnich miast:
- ponad 400 000 mieszkańców: 11,47 proc. (strony mobilne/RWD)
- 200 000 do 399 999 mieszkańców: 8,08 proc. (strony mobilne/RWD)
- 100 000 do 199 999 mieszkańców: 3,91 proc. (strony mobilne/RWD)
Odsetek firmowych stron mobilnych i RWD w pierwszych 11 wynikach wyszukiwania, w miastach o podanej liczbie mieszkańców uwzględnionych w raporcie
Zestawienie według miast
Zdecydowana większość kraju nie jest przygotowana na erę mobilną. Najlepiej dostosowane do klienta ze smartfonem są firmy w Poznaniu 16 proc., Białymstoku 15 proc., Warszawie 14,95 proc. i Lublinie 13,27 proc.. Najgorzej wypadły firmy w Rybniku, Płocku, Dąbrowie Górniczej, Rudzie Śląskiej oraz Bielsku-Białej – poniżej 3 proc..Stron internetowych na smartfony w ogóle nie znajdziemy w Elblągu.
- Poznań – 16 proc.
- Białystok – 15 proc.
- Warszawa – 14,95 proc.
- Lublin – 13,27 proc.
- Szczecin – 12 proc.
- Łódź – 10,64 proc.
- Katowice – 9,90 proc.
- Kraków – 9,68 proc.
- Gdańsk – 9,28 proc.
- Kielce – 9 proc.
- Gorzów Wielkopolski – 8,42 proc.
- Wrocław – 7,14 proc.
- Rzeszów – 7,07 proc., Bydgoszcz – 7,07 proc.
- Gdynia – 7 proc.
- Zabrze – 6,19 proc.
- Sosnowiec – 6,12 proc.
- Częstochowa – 6,06 proc.
- Radom – 5,10 proc.
- Gliwice – 5 proc.
- Bytom – 4,65 proc.
- Tychy – 4,04 proc.
- Olsztyn – 3,13 proc.
- Toruń – 3,06 proc.
- Bielsko-Biała – 3 proc.
- Ruda Śląska – 2,04 proc.
- Dąbrowa Górnicza – 2,02 proc.
- Płock – 2 proc.
- Rybnik – 1,01 proc.
- Elbląg – 0 proc.
Gotowi na klienta mobilnego – branże w różnych miastach:
Procentowa ilość firm z różnych branż w polskich miastach według posiadania przez nie stron mobilnych:
- fryzjerzy w Łodzi – 40 proc.
- dentyści w Białymstoku – 38,46 proc.
- restauratorzy w Warszawie – 50 proc.
- firmy remontowe w Poznaniu – 30 proc.
- elektrycy w Poznaniu – 27,27 proc.
- hydraulicy w Gdyni – 30 proc.
- pomoc drogowa w Częstochowie – 28,57 proc.
- kwiaciarnie w Szczecinie – 27,27 proc.
- weterynarze w Zabrzu – 25 proc.
Odsetek firmowych stron mobilnych i RWD w pierwszych 11 wynikach wyszukiwania, w branżach i miastach uwzględnionych w raporcie
Strona ActiveMobi.