Polskie startupy wiedzą jak pomóc światu. Podsumowanie I edycji Samsung Inkubator #dlaPlanety

Po 9 miesiącach pracy nad projektami 8 startupów przedstawiło swoje rozwiązania w ramach I edycji Samsung Inkubator #dlaPlanety. Pomimo niepewnych okoliczności i konieczności przejścia na tryb pracy zdalnej, startupy wzięły udział w 15 sesjach szkoleniowych i osiągnęły pierwsze sukcesy.
O autorze
2 min czytania 2020-10-16

W zeszłym roku firma Samsung otworzyła trzeci – po Rzeszowie i Lublinie – Inkubator dla startupów. Jest to pierwsze tego typu miejsce na świecie, w którym przedsiębiorcy podejmują wyzwania określone w 17 Celach Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Do pierwszej tury inkubacji zakwalifikowało się 8 startupów z całej Polski, które udowodniły, że pomysł na biznes może iść w parze z ratowaniem świata. Przedsiębiorcy zaproponowali projekty z zakresu wspólnej konsumpcji i ekonomii współdzielenia – Powear.me, Nextplease i Maizo; dostępnej infrastruktury dla niewidomych – Associated Apps; zrównoważonego transportu – Broomee Technologies; zdrowia psychicznego – Global X Solutions czy działań na rzecz środowiska – Ekologiczny Patrol/Operacja Rzeka oraz Planet Heroes. Partnerami Samsung Inkubator #dlaPlanety są UNEP/GRID – Warszawa, Białostocki Park Naukowo-Technologiczny oraz Neweconomy.

– Polskie startupy i ich rozwiązania od dawna wyróżniają się na całym świecie. Małe firmy, które mają wielkie pomysły i wielki potencjał. Jesteśmy dumni z tego, że zyskują dziś kolejną szansę, żeby ten potencjał wykorzystać. Gratujemy wszystkim zwycięzcom i życzymy powodzenia w dalszym rozwijaniu swoich projektów – powiedziała Justyna Orłowska, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. GovTech.

Startupy stanęły przed dużym wyzwaniem, gdyż w związku z kryzysem epidemiologicznym, musiały przejść na tryb pracy online. W formie wirtualnej odbyła się większość szkoleń dla przedsiębiorców. Dotyczyły one m.in. takich zagadnień jak zarządzanie finansami, wystąpienia publiczne, prawo autorskie w cyfrowym świecie czy maksymalizacja wydajności sprzedaży oraz mierzenie wpływu społecznego-środowiskowego biznesu. Także Demo Day, czyli wyjątkowe spotkanie, podczas którego startupy prezentowały swoje unikatowe rozwiązania, odbyło się w formie online. Przedsiębiorcy mają za sobą łącznie aż 110 godzin szkoleniowych oraz 21 godzin konsultacji indywidualnych z ekspertami z Samsung R&D Institute.

Sukcesy #dlaPlanety

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Mimo skomplikowanych okoliczności, które pod wieloma względami stanowiły wyzwania, startupom udało się osiągnąć sukcesy na wielu polach. Wszystkie projekty biorące udział w inkubacji trafiły do internetowej bazy Startupów Pozytywnego Wpływu. W gronie nagrodzonych w tej kategorii znalazł się startup Planet Heroes. To projekt pierwszej ekologicznej platformy crowdfundingowej, której misją jest posprzątanie naszej planety. Ponadto Przemysław Pyziel, współzałożyciel startupu, został w tym roku laureatem 10.edycji rankingu 50. Kreatywnych z biznesie.

– Nadchodząca dekada, w której w sposób szczególny zmierzymy się ze skutkami kryzysu klimatycznego, utraty gatunków i ekosystemów, kryzysu wodnego, zanieczyszczeń mórz i oceanów, marnowania żywności i chorób, będzie dekadą zmiany modeli biznesowych, ale i zachowań konsumenckich. To daje ogromne możliwości dla startupów tworzących swój biznes w poczuciu odpowiedzialności za ludzi i planetę – powiedziała Maria Andrzejewska, dyrektorka Centrum UNEP/GRID-Warszawa.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Świetnymi osiągnięciami mogą pochwalić się także przedstawicielki 2 startupów, które zostały ambasadorkami programu „Kobiety Silna Płeć”. W gronie znakomitych kobiet znalazły się Ewa Tchórzewska, założycielka firmy Global X Solutions, w ramach której stworzyła platformę i aplikację mobilną, wspierającą psychoterapię młodych ludzi oraz Magdalena Wawrzyniak, współzałożycielka startupu Associated Apps, w którym pracuje nad pierwszą na świecie zaawansowaną aplikacją mobilną dla osób niewidomych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Samsung Inkubator Białystok wspiera rozwój startupów mających pomysły na produkty i usługi ważne społecznie. Pomaga odnaleźć się w trudnej rzeczywistości biznesowej tym pomysłodawcom, którzy chcą zmieniać nasz świat na lepsze, przyczyniając się równocześnie do realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. Cieszę się, że możemy w tym obszarze współpracować. Inkubator Samsung i BPN-T łączą wspólne cele – dodała Anna Daszuta-Zalewska, dyrektor Białostockiego Parku Naukowo-Technologicznego.

Ponadto startupy wzięły udział łącznie w 11 konkursach oraz mają za sobą 6 wystąpień podczas konferencji ogólnopolskich i 3 – podczas konferencji zagranicznych. Kolejny nabór do Samsung Inkubatora zostanie ogłoszony z końcem grudnia 2020 roku.