Ponad 144 000 osób wzięło udział w jubileuszowej 20. edycji Millennium Docs Against Gravity!

Jubileuszowa edycja MDAG przyciągnęła do kin studyjnych a następnie online rzesze fanów_ek kina dokumentalnego! Łącznie w obu częściach festiwalu – kinowej i online – udział wzięło aż 144 483 osób! To ponad sześć tysięcy osób więcej niż w 2022 roku.
O autorze
2 min czytania 2023-06-14

Warsztaty, dyskusje i dyżury psychologiczne w ramach Safe Space, sekcja VR oraz wystawy plakatów i rysunków w przestrzeniach kin festiwalowych, jubileuszowe pokazy 20 filmów na 20-lecie Millennium Docs Against Gravity, nowe sekcje i niedstanadarowe wydarzenia towarzyszące, jak warsztaty tańca czy drag show – to tylko niektóre nowości prezentowane podczas 20. edycji festiwalu. Wraz z bogatym programem filmowym przyciągnęły tłumy do kin w ośmiu miastach festiwalowych – Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Łodzi, Bydgoszczy i Lublinie.

Po raz czwarty festiwal odbył się w formie hybrydowej, łącząc 10 dni części stacjonarnej w kinach (od 12 do 21 maja) z częścią online – ponad 120 filmów było dostępnych na mdag.pl w dniach 23 maja – 4 czerwca. Podczas części online odbyły się wirtualne dyskusje i wydarzenia na żywo, w tym Otwarcie Miesiąca Dumy towarzyszące tegorocznej sekcji poświęconej osobom nieheteronormatywnym – We’re Here, We’re Queer, które było najpopularniejszym tegorocznym wydarzeniem online. TikTok we współpracy z festiwalem zorganizował spotkania z młodymi twórcami_czyniami na profilu Millennium Docs Against Gravity.

Artur Liebhart, dyrektor i założyciel festiwalu, przekazał ogromne podziękowania dla Mecenasa Tytularnego wydarzenia, Banku Millennium, który wspiera konsekwentnie MDAG od 18 lat, kin festiwalowych, widzów_ek, patronów medialnych oraz wolontariuszy i wolontariuszek, dzięki którym tak wielkie przedsięwzięcie mogło mieć miejsce. Wśród głównych instytucji współfinansujących festiwal znalazły się także: m.st. Warszawa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Program Media Unii Europejskiej oraz marki Visa i Canal+ online.

Mateusz Góra, szef działu komunikacji i rozwoju publiczności, zwrócił uwagę na różnorodność tegorocznego programu festiwalu: „W sumie w trakcie 20. MDAG zaprezentowaliśmy niemal 190 najlepszych filmów dokumentalnych z całego świata, zarówno krótko- jak i pełnometrażowych. Do tego odbyło się kilkadziesiąt wydarzeń dodatkowych – zarówno w kinach jak i online. Dzięki różnorodności naszych działań udaje nam się skutecznie dotrzeć do nowych grup i zaprosić je do uczestnictwa w festiwalu. Tak było w tym roku z działaniami w ramach Safe Space, które rozpoczęliśmy dzięki wsparciu marki Wellbee. Dyżury psychologiczne oraz warsztaty i dyskusje przyciągnęły młodszą widownię, dając możliwość bezpiecznej i merytorycznej rozmowy o seksualności oraz zdrowiu psychicznym. Z kolei ciesząca się dużym zainteresowaniem wystawa doświadczeń VR była spojrzeniem w przyszłość kina i sztuk audiowizualnych. Ogromnie nas cieszy, że publiczność tak licznie wraca do kin studyjnych, wspierając je po pandemii. Wynik części stacjonarnej zbliżony do przedpandemicznego roku 2019 jest znakiem, że nadal chcemy współprzeżywać filmowe emocje razem z innymi w sali kinowej”.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kino i online – przepis na dostępność

Część kinowa, która odbyła się w ośmiu miastach, zgromadziła stacjonarnie 89 223 osób. Z kolei wynik oglądalności części online to 32 506 e-biletów. Zakładając, że większość osób nie ogląda filmów w pojedynkę, widzów online było jednak więcej. Festiwale na całym świecie stosują mnożnik 1,7. Ostatecznie więc w części online uczestniczyło łącznie 55 260 osób. Razem w 20. edycji festiwalu wzięło udział 144 483 widzów_ek. Część online daje możliwość uczestnictwa w festiwalu także miłośnikom_czkom kina spoza miast festiwalowych oraz osobom z niepełnosprawnościami, dla których dotarcie do kina jest utrudnione.

Podczas 20. MDAG zostały wręczone 22 nagrody filmowe, w tym Grand Prix – Nagroda Banku Millennium dla filmu „Apolonia, Apolonia” Lei Glob – tworzonej przez 13 lat opowieści o artystce próbującej odnieść sukces w świecie sztuki. W miastach festiwalowych zostały przyznane lokalne nagrody w Konkursie Głównym: Grand Prix Dolnego Śląska we Wrocławiu, Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni, Nagroda Wolności ufundowana przez miasto Poznań, Nagroda Publiczności Województwa Śląskiego w Katowicach oraz Bydgoszcz Art.Doc Award.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Filmy cieszące się największym zainteresowaniem widowni zostaną wprowadzone do kin przez Against Gravity – „Całe to piękno i krew” (16 czerwca), „Świat po pracy” (4 sierpnia), „Siostrzeństwo świętej sauny” (10 listopada) oraz „Pieśni wielorybów” w grudniu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Znane są już daty kolejnej, 21. edycji Millennium Docs Against Gravity – część kinowa odbędzie się w dniach 10-19 maja, za to część online potrwa od 21 maja do 3 czerwca 2024 roku.