Ponad 60% osób przed zakupem produktu, bądź wyborem usługi, dokonuje researchu online

Ponad 60% osób przed zakupem produktu, bądź wyborem usługi, dokonuje researchu online
Konsumenci przed zakupem produktów szukają informacji na forach internetowych. Prawie 70% badanych, wskazuje fora jako najbardziej wiarygodne źródło informacji o produkcie, a ponad 70% sprzedaży w kategoriach takich jak telefony komórkowe czy samochody podlega efektowi ROPO.
O autorze
2 min czytania 2016-03-09

Dlaczego warto prowadzić kampanie na forach internetowych?

1. Prawie 70% osób przed zakupem produktu dokonuje researchu online:
Według danych z Consumer Barometr with Google wynika, że:

  • 36 % osób przed zakupem produktu offline, dokonuje reaserchu online,
  • 66% osób przed zakupem produktu (online i offline) dokonuje reaserchu online.

Udział ROPO w różnych branżach potrafi być diametralnie różny. I tak w przypadku marek FMCG jest często kompletnie nieistotny, ale już dla np. bankowości, ubezpieczeń, farmacji, motoryzacji, branży budowlanej czy marek parentingowych może być kluczowy z perspektywy domykania sprzedaży

2. Minimum 30% badanych szuka opinii i informacji na temat konkretnych produktów:
na przykładzie kategorii nowe samochody:

  • 30% szuka opinii i informacji na temat konkretnego modelu
  • 63% porównuje modele i szuka informacji o cenie

na przykładzie kategorii witaminy i leki OTC:

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • 38 % szuka opinii i informacji na temat produktów
  • 50% porównuje produkty i szuka informacji o cenie

3. 70% badanych ufa informacjom na forach
Najlepszą rekomendacją są rekomendacje od osób, które znamy. Zaraz po nich są „opinie w Internecie”, które pojawiają się min. na forach dyskusyjnych i blogach. Według danych z Nielsen prawie 70% osób poszukujących informacji na temat produktów bądź usług w sieci, ufa opiniom konsumentów, którzy wyrazili swoje zdanie w Internecie.

4. Przybliżona wartość sprzedaży podlegająca ROPO:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • 72% telefony komórkowe
  • 70% samochody
  • 51% urządzenia audio
  • 59% hotele
  • 40% ubezpieczenia samochodowe

5. Ilość forów dyskusyjnych w Internecie
Istnieje ponad 1 500 forów, które liczą się na rynku polskim. Oczywiście część forumowiczów ma konta na różnych forach.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

6. Ilość osób aktywnie korzystających z forów dyskusyjnych
Patrząc na informacje podane na największych, ogólnotematycznych forach* można oszacować, że na tego typu forach potrafi być zarejestrowanych 500 tys. użytkowników.**

Podane dane dotyczą wyłącznie osób zarejestrowanych, a do tego dochodzi duża część użytkowników, którzy jedynie czytają i przeglądają fora.

7. Ilość postów na forum
Średnia ilość wypowiedzi na forum ogólnotematycznym wynosi ok. 26 000 000.

Warto sprawdzić jaka część tych wypowiedzi dotyczy Twojej marki – istnieją dedykowane do tego celu narzędzia monitorujące.

8. Ilość osób czytających wątki
Średnia ilość wyświetleń wątków na forach tematycznych***, w tym przypadków budowlanych, wynosi ok. 40 000, motoryzacyjnych ok. 18 000, gdzie dla forów ogólnotematycznych jest to wynik ok. 160 000.

Internauci przed dokonaniem zakupu szukają opinii na temat produktów i usług w sieci (efekt ROPO). Trafiają na serwisy marek, porównywarki cenowe oraz na fora internetowe, przy czym te ostatnie są przez nich traktowane jako zdecydowanie najbardziej wiarygodne źródło informacji.

Tego typu research opinii na forach odbywa się na relatywnie późnym etapie procesu zakupowego i często bezpośrednio poprzedza sam zakup. Informacje, które konsumenci tam znajdą są kluczowe dla podjęcia ostatecznej decyzji o wyborze konkretnego produktu.

W wielu przypadkach marki przeznaczają spore budżety na kampanie mediowe, ale w tym samym czasie nie kontrolują jakości swojej obecności na forach internetowych. W takiej sytuacji może się okazać, że sprzedaż im „ucieka” z lejka, a ich niedoszli klienci na ostatnim etapie zmieniają markę na konkurencyjną.

Z doświadczenia wiemy, że jawna forma komunikacji jest bardzo dobrze postrzegana przez samych konsumentów. Warunkiem koniecznym jest oczywiście dostarczanie im wartości – fachowego i kontekstowego doradztwa, ułatwiania procesu zakupu, merytoryki na wysokim poziomie.

Marki powinny pamiętać, że w wielu kategoriach fora internetowe mogą być istotnym kanałem domykania sprzedaży. Jawna i dzięki temu bezpieczna dla marki komunikacja zostanie doceniona przez konsumentów – a markom pozwoli „uszczelnić” sprzedaż i nie oddawać klientów konkurencji.

 

*Np. forum wizaz.pl, forumowisko.pl czy szafiarenka.pl
**Średnia dla pięciu forów o tematyce ogólnej
*** Dla przykładowych pierwszych 15 wątków na wybranym forum