Nie bez powodu mówi się, że Internet łączy ludzi. Powstanie tej gigantycznej sieci komputerowych powiązań, która oplotła już cały glob, znacząco zmniejszyło dystans w komunikacji między jej użytkownikami – w wielu przypadkach tę komunikację umożliwiając. To właśnie dzięki popularyzacji Internetu świat wykonał kilka szybkich kroków w procesie przeistaczania się w globalną wioskę. Rozpowszechnione nawyki, trendy i moda powodują powolne, aczkolwiek postępujące zacieranie się różnic kulturowych – a i przepływ informacji jeszcze nigdy nie był tak swobodny.
W naszym kręgu internetowej kultury trudno znaleźć internautę, który nie korzystałby z podstawowego pakietu platform społecznościowych. Przede wszystkim warto wymienić Facebooka, Instagrama, YouTube’a, być może Twittera oraz TikToka – niemal uniwersalne rozwiązania zapewniające kontakt ze znajomymi, rozrywkę czy dostęp do nieprzerwanego strumienia newsów. Jednak mimo pozornego monopolu internetowych gigantów, w innych częściach świata prym wiodą platformy, których próżno szukać na smartfonach czy w historii wyszukiwania Polaków. Co sprawiło, że są aż tak popularne i jaki content je charakteryzuje?
Zobacz również
To komunikator internetowy w formie aplikacji mobilnej, który swoją funkcjonalnością przypomina dobrze znanego wszystkim Facebook Messengera. Służy do przesyłania wiadomości tekstowych, plików graficznych, nagrań dźwiękowych oraz niektórych typów załączników w postaci np. dokumentów. Umożliwia także tworzenie konwersacji grupowych czy połączenia video, oferując tym samym wersję przeglądarkową na nowsze systemy operacyjne Windows oraz OS X. WhatsApp powstał w 2009 roku, a od 2016 jest bezpłatny – z tej okazji korzystają nawet dwa miliardy unikatowych użytkowników miesięcznie*. To liczba porównywalna z Facebookowym Messengerem.
Spośród podobnych rozwiązań WhatsApp wyróżnia się wprowadzonym w 2016 roku szyfrowaniem wiadomości. Szyfrowanie end-to-end ma gwarantować pewność bezpieczeństwa podczas procesu przesyłania informacji między urządzeniami, co jest bez wątpienia dużą zaletą dla użytkowników, którzy dbają o ten aspekt.
WhatsApp ma wielu użytkowników w Polsce – nie jest jednak tak popularny jak konkurencyjne rozwiązania. Wynika to prawdopodobnie z dominacji innych komunikatorów niemal od początków popularyzacji Internetu w naszym kraju – takich jak GaduGadu czy wspomniany już wcześniej Messenger od Facebooka.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Do czego posłuży Ci WhatsApp?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
-
Wysyłanie wiadomości tekstowych, plików graficznych, dźwiękowych czy tekstowych.
-
Tworzenie konwersacji grupowych.
-
Połączenia video.
Szczególnie popularny w azjatyckiej części sieci – głównie w Chinach – WeChat to następny komunikator internetowy w naszym zestawieniu. Osiąga zawrotne liczby – korzysta z niego ponad miliard aktywnych użytkowników miesięcznie. Porównując tę liczbę z liczbą mieszkańców Państwa Środka (ok. 1,4 mld) można spokojnie założyć, że nawet 70% z nich ma na swoim smartfonie opisywaną aplikację. Fundamentalna jej funkcjonalność zakładała jedynie wymianę wiadomości, jednak wraz z upływem czasu twórcy znacząco ją rozbudowali.
Dziś dzięki temu rozwiązaniu można także zrobić zakupy czy skorzystać z systemu płatności mobilnych. WeChat umożliwia nawet wzięcie pożyczki, zamówienie taksówki lub kupno biletów do kina czy na loty międzypaństwowe. Ponadto, ze względu na to, że Facebook czy Twitter nie działa w Chinach, WeChat wykorzystuje tę niszę, oferując funkcje charakterystyczne dla portali społecznościowych. Posiadanie tej aplikacji jest niezbędne do internetowej komunikacji w Państwie Środka. Marketerzy ucieszą się z możliwości założenia oficjalnego konta, które umożliwi im sprzedaż czy reklamę.
W porównaniu do Facebooka WeChat ma mniej użytkowników (o około ⅔), jednak należy to zrzucić na ograniczoną liczbę ludności, do której mógł dotrzeć z racji na internetowe różnice kulturowe.
Dlaczego warto sprawdzić możliwości WeChata?
-
Fundamentalna aplikacja do internetowej komunikacji w Chinach.
-
Wbudowany system płatności mobilnych.
-
Własna wyszukiwarka internetowa.
-
Czytnik kodów QR – w Chinach znajdziesz je wszędzie.
-
Jedna aplikacja do (prawie) wszystkiego – od rozmów, czatów grupowych po bookowanie hotelu czy kupno domu – WeChat umożliwia naprawdę wiele.
-
Źródło ruchu z niemal każdej grupy docelowej – jego ogromna popularność to niebywała pomoc dla marketerów.
Sina Weibo
Tę platformę można nazwać chińskim odpowiednikiem niezwykle znanego w „naszej” części Internetu Twittera. Umożliwia publikację krótkich wiadomości tekstowych – o długości do 140 znaków – oraz wstawianie grafik, wysyłanie wiadomości prywatnych i obserwowanie interesujących profili. Ponadto, chińska platforma ma także funkcję relacji (stories) oraz obsługuje hasztagi, co bardzo zbliża ją funkcjonalnością do rozwiązań działających w pozostałych częściach świata. Może poszczycić się niemal 600 milionami aktywnych użytkowników miesięcznie, co stawia Sina Weibo wyżej od Twittera, z którego korzysta około 230 milionów. Warto także wspomnieć o tym, że zamieszczane na Sina Weibo treści są monitorowane przez państwową cenzurę Chińskiej Republiki Ludowej.
Dlaczego warto odwiedzić Sina Weibo?
-
Platforma do wymiany krótkich wiadomości oraz zdjęć i video.
-
Wiadomości prywatne oraz hasztagi.
-
Możliwość obserwacji interesujących profili.
-
Funkcja stories – użytkownicy mogą pokazać światu skrawki swojego życia.
To kolejna platforma popularna głównie w państwie środka. QQ to konkurent omawianego wcześniej w zestawieniu WeChata. Od konkurencji różni go przede wszystkim łatwość rejestracji (brak konieczności udostępniania numeru telefonu) oraz dostępność wersji desktopowej. Właścicielem QQ, podobnie jak wspomnianego WeChata, jest Tencent – chiński gigant technologiczny, który inwestuje w platformy społecznościowe na całym świecie.
Poza funkcjonalnością typową dla nowoczesnych komunikatorów internetowych QQ oferuje także możliwość dokonywania zakupów, grania w gry online, dołączenia do grup zainteresowań czy nawet charakterystycznego dla Snapchata przesyłania znikających po jakimś czasie filmików. W porównaniu do swojego wielkiego konkurenta, QQ zaleca się do dużo młodszej grupy docelowej, pragnąc wkraść się w łaski nastolatków i młodzieży. Korzysta z niego około 540 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie, co stawia QQ w cieniu „europejskich” pobratymców. Popularność komunikatora jednak znacząco przebija Snapchata, który może cieszyć się jedynie około 300 milionami aktywnych użytkowników miesięcznie.
Dlaczego warto zainteresować się QQ?
-
Dociera do młodszych osób, co jest szczególnie ważne, gdy to właśnie one są naszą grupą docelową.
-
Łatwość rejestracji, brak konieczności udostępniania numeru telefonu.
-
Możliwość robienia zakupów.
-
Pakiet gier online.
-
Funkcjonalne grupy oraz stories.
Telegram
Telegram to darmowy komunikator internetowy, zyskujący popularność także i w naszym kraju. Powstał w 2013 roku i szczyci się wysokim stopniem prywatności zapewnianej użytkownikom. Szyfrowanie end-to-end i minimalna ilość danych przechowywanych w chmurze mają zapewniać bezpieczeństwo i ochronę przed ingerencją osób trzecich. Telegram bez trudu można zainstalować na komputerach z systemem Windows, MacOS i Linux oraz telefonach z Androidem i iOS. To rozwiązanie stosuje jednak swój własny system szyfrowania, który przez niektórych ekspertów uznawany jest za niepewny i niesprawdzony. Komunikator daje użytkownikom możliwość usunięcia każdej ze swoich wiadomości. Co również ważne – posty na Telegramie nie podlegają kontroli, co sprawia, że można tam trafić na różnorakie treści. Korzysta z niego nawet 550 milionów użytkowników miesięcznie – dużo mniej niż chociażby ze wspomnianego już w tym zestawieniu WhatsAppa.
Co oferuje Telegram?
- Autorski system szyfrowania end-to-end.
- Wersję mobilną i desktopową.
- Grupy, przesyłanie plików, możliwość połączeń video.
- Oszczędną moderację i możliwość usunięcia każdej wiadomości.
Kuaishou
Już samo tłumaczenie nazwy z języka chińskiego – szybka ręka – zwiastuje funkcjonalności oferowane Internautom przez tę platformę. Jej użytkownicy mają możliwość podzielenia się skrawkiem swojego życia z szerszą publicznością przy użyciu formatu krótkiego video. Jest niezwykle popularna w Chinach, szczególnie poza głównymi metropoliami, gwarantując zróżnicowany content z wielu zakątków tego kraju. Co więcej, aplikacja zdobyła znaczną popularność w takich krajach jak Brazylia, Pakistan czy Indonezja. Misją Kuaishou jest, w wolnym tłumaczeniu, „objąć wszystkie style życia” – grupa docelowa platformy to zbiór osób o zróżnicowanej demografii i pochodzeniu. Aplikacja także należy do holdingu technologicznego Tencent. Jej funkcjonalność cieszy nieco ponad pół miliarda użytkowników miesięcznie, w porównaniu do Snapchata, z którego korzysta około 300 mln, ta liczba może robić wrażenie.
Jakie są zalety Kuaishou?
-
Łatwość publikacji krótkich form video.
-
Szeroki przekrój użytkowników – wiek, pozycja społeczna, pochodzenie.
Qzone
Qzone to chiński portal społecznościowy, który powstał w 2005 roku. Pozwala użytkownikom na pisanie blogów, internetowych dzienników, słuchanie muzyki i oglądanie filmików. Internauta może zmieniać tło swojego profilu i spersonalizować go tak, by trafił w jego gust, nawet ustawiając piosenki grające w tle. Użytkownicy Qzona udostępniają albumy swoich zdjęć, otrzymują także dostęp do prostych gier i użytecznych aplikacji. Sam portal podlega ścisłej moderacji, która ociera się wręcz o cenzurę, a głównym źródłem dochodu jego właścicieli (tak, Qzone także należy do Tencent) są różne funkcjonalności premium w postaci płatnego tła czy zwiększonych opcji personalizacji profilu. Nieco ponad 500 mln użytkowników czyni Qzone liczącym się graczem wśród portali społecznościowych chińskiego Internetu.
Na co warto zwrócić uwagę?
-
Może służyć za internetowy dziennik oraz mocno spersonalizowany blog.
-
Możliwość udostępniania zdjęć.
-
Ściśle moderowany, liczne funkcje premium.
Reddit to bezpłatny i w dużej mierze anglojęzyczny serwis, który pozwala na dyskusje z innymi Internautami i dzielenie się linkami do ciekawych treści, newsów. Na sukces tej platformy społecznościowej składa się kilka czynników – przede wszystkim obecność tzw. subredditów czyli podforów, które skupiają wokół siebie ludzi o podobnych zainteresowaniach, poglądach czy oczekujących konkretnego rodzaju treści. Dodatkowo, każdy z wrzuconych postów poddany jest głosowaniu społeczności – która może wybić go na wyższe miejsca czy stronę główną lub odrzucić, jeżeli nie spełnia jej oczekiwań. Co więcej, system komentarzy umożliwia rozwój ciekawych dyskusji na niemal każdy możliwy temat, co czyni Reddita intrygującym miejscem, w którym każdy znajdzie coś dla siebie. 430 mln aktywnych użytkowników miesięcznie nie jest może zawrotnym wynikiem w porównaniu z chińskimi poprzednikami, lecz to nadal spora grupa odbiorców. Łatwość, z którą na Reddicie tworzą się społeczności poświęcone naprawdę przeróżnym zagadnieniom, pokazuje ogromną siłę tej społeczności.
Co może zaciekawić na Reddicie?
-
Subreddity – grupy poświęcone licznym zainteresowaniom, rozrywce, polityce.
-
System głosowania, który sprawia, że treści są niejako moderowane przez użytkowników – te interesujące mają zazwyczaj najwięcej głosów.
-
Profile użytkowników z systemem wiadomości prywatnych.
Quora
Quora to portal, który opiera się na możliwości zadawania pytań i udzielania na nie odpowiedzi. Stosunkowo proste założenie zdobyło serca internautów – odwiedza go nawet 300 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Zrzesza ekspertów z przeróżnych dziedzin, którzy, podpisując się własnym imieniem i nazwiskiem, udzielają specjalistycznych odpowiedzi. To sprawia, że Quora gwarantuje wysokiej jakości rozwiązania dla nurtujących pytań czy codziennych problemów. Ogólnodostępność czyni ją źródłem nie tylko wiedzy eksperckiej, ale także interesujących ciekawostek, anegdot czy zabawnych ripost. Quora rozwiewa wątpliwości około 300 mln użytkowników miesięcznie.
Dlaczego warto odwiedzić Quorę?
-
Źródło odpowiedzi na wszelakie pytania, często pochodzących od ekspertów w danej dziedzinie.
-
Ciekawe rozwiązania codziennych problemów.
MeWe
MeWe to amerykański portal społecznościowy, którego luźne podejście do moderacji i cenzury przyciąga środowiska teoretyków spiskowych, przeciwników szczepień czy amerykańskich skrajnych konserwatystów. Strona wyraźnie inspiruje się Facebookiem, jednak, zdaniem jej twórców, stawia nacisk na prywatność użytkowników. MeWe powstało w 2012 roku, lecz dopiero od niedawna stało się safe space’em dla środowisk wykluczonych z dyskusji przez moderację na innych platformach społecznościowych. W 2020 roku, przy okazji wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych, strona wyraźnie odczuła wzrost użytkowników – sympatycy Donalda Trumpa dyskutowali tam o potencjalnej manipulacji w sprawie niekorzystnego dla ich politycznego idola wyniku elekcji.
Co interesującego znajdziesz na MeWe?
-
Niemal niemoderowany content.
-
Szczególny nacisk położony na prywatność użytkowników.
-
Niemainstreamowa tematyka – może być to kuszące dla szukających alternatywy w stosunku do popularnych social mediów.
Meetup
Meetup to platforma społecznościowa, która ułatwia zorganizowanie spotkań ludzi o podobnych pasjach, zainteresowaniach czy poglądach. Owe spotkania – zarówno w realu, jak i wirtualnie – odbywają się dzięki systemowi grup, do których każdy użytkownik może dołączyć. W roku 2017 Meetup skupiał użytkowników w 225 000 grupach rozsianych w 180 krajach. Ponadto, każda z nich przynależy do 35 kategorii, a 18 000 tagów pozwala jeszcze dokładniej opisać jej cel. Meetup to doskonały sposób na poznanie podobnych sobie, poszerzenie własnej sieci kontaktów czy po prostu dobrą zabawę w gronie ludzi o takich samych zainteresowaniach.
Co zapewnia Meetup?
-
Ułatwia zorganizowanie spotkań w realnym świecie.
-
Liczne grupy zainteresowań, wśród których każdy znajdzie coś dla siebie.
-
Prężnie działająca społeczność użytkowników.
VK
Rosyjski serwis społecznościowy, dawniej nazywany WKontaktie, powstał w 2006 roku. Założony przez Pawła Durowa, zwanego rosyjskim Zuckerbergiem (jest on właścicielem wspomnianego już w tym zestawieniu Telegrama), stał się szeroko używany przede wszystkim w Rosji, ale także krajach Europy Wschodniej oraz Środkowo-Wschodniej. Podobnie jak jego amerykański konkurent, portal w założeniu miał ułatwiać kontakt studentom i absolwentom. VK zdobyło dużą popularność, obecnie używa go niemal każdy, bez wyraźnego podziału na demografię czy pochodzenie – podobnie jak w przypadku Facebooka. Ze względu na postępującą popularyzację swojego tworu, w 2014 roku Paweł Durow przestał być dyrektorem generalnym – obecnie VK jest ściśle kontrolowany przez władze Rosji.
Co ciekawego charakteryzuje VK?
-
Odpowiednik Facebooka skierowany na wschodnioeuropejski rynek.
-
Pełen przekrój demograficzny społeczeństwa – łatwość dotarcia do konkretnej grupy docelowej.
Parler
Parler to serwis społecznościowy, który powstał w 2018 roku w Stanach Zjednoczonych. W założeniu ma być alternatywą dla mainstreamowych rozwiązań, takich jak Twitter czy Facebook, starając się naśladować ich funkcjonalność. Coś, co odróżnia Parlera od wyżej wspomnianych, to niemal nieograniczona „wolność słowa” – co objawia się tolerancją dla treści skrajnie prawicowych, obrazoburczych oraz wszelakich teorii spiskowych. W roku 2020 Parler miał około 4 milionów aktywnych użytkowników – w dużej mierze przeciwników nadmiernej ich zdaniem moderacji, która charakteryzuje bardziej popularne rozwiązania.
Dlaczego warto odwiedzić Parler?
-
Alternatywa dla Facebooka czy Twittera.
-
Oszczędna moderacja, która dopuszcza niemal całkowitą wolność słowa.
TapeReal
TapeReal to platforma społecznościowa, która obiecuje całkowite odejście od „tradycyjnych” rozwiązań obecnych w Social Mediach. Mowa o wszędobylskich algorytmach i filtrach, zdaniem autorów uprzykrzających życie użytkownikom. Medium nowej ery, jak reklamują go twórcy, gwarantuje możliwość monetyzacji kreowanych przez internautów treści. TapeReal ma ułatwiać nawiązywanie więzi, premiować naturalność i stronić od reklam. Nagrywanie oraz publikacja video i audio przebiega błyskawicznie, gdyż treści są wrzucane bezpośrednio na serwery serwisu już w trakcie tworzenia. TapeReal oferuje także możliwości rejestrowania rozmów z innymi użytkownikami co pozwala tworzyć swoiste podcasty. Darmowa wersja pozwala jedynie na 2,5 minuty nagrań miesięcznie.
Czym jest TapeReal?
-
Całkowicie alternatywny w swych założeniach portal.
-
Odejście od filtrów i algorytmów.
-
Szczególny nacisk na więzi międzyludzkie.
Powyższe zestawienie interesujących, aczkolwiek mało popularnych w naszym kraju platform społecznościowych pokazuje, że poza mającymi monopol na naszą uwagę rozwiązaniami gigantów ciekawski internauta może znaleźć w sieci dużo alternatywnych opcji. Mimo że wiele z nich to właściwie odpowiedniki znanych nam platform, jedynie prosperujące na niedostępnych dla nich rynkach, Internet nadal różni się kulturowo i premiuje unikalny dla danej społeczności content. Popularne we wczesnych latach Internetu „surfowanie po sieci” wciąż jest zatem źródłem ciekawych doświadczeń i czasami warto zboczyć z utartych ścieżek, by zobaczyć, dokąd poniosą nas fale.
Co to oznacza dla marketerów? Nie należy obawiać się nieznanego. Niezbyt popularne w Polsce platformy społecznościowe mogą być nie tylko sposobem dotarcia do nowych rynków, ale także źródłem inspiracji. Mimo że najbardziej rozpowszechnione w Polsce i Europie portale nadal wiodą prym i nic nie zapowiada rychłej zmiany sytuacji, liczne alternatywy zapobiegają całkowitemu monopolowi gigantów. Warto czasem zejść z utartego kursu działań marketingowych, odwiedzić nieco bardziej niszowe zakątki internetu, by otworzyć się na nowy content i niewykorzystane dotąd sposoby komunikacji.
* Wszystkie dane pochodzą z 2022 roku.