Działająca w Kazachstanie organizacja KazFem postanowiła stworzyć projekt, który nagłośni problem przemocy domowej wobec kobiet. Jak tłumaczy organizacja, ze względu na skalę zjawiska, omówienie tematu wymagało stworzenia osobnej strony internetowej.
W tym celu w minionym roku powstał portal „Schitaetsya”, który prezentuje rzetelne dane dotyczące ofiar przemocy, pozyskane z raportów agencji rządowych czy organizacji pozarządowych do 2021 roku. Projekt ma na celu zwiększenie świadomości na temat przemocy domowej w Kazachstanie i śledzenie danych dotyczące tego typu spraw dla społeczeństwa, dziennikarzy i aktywistów.
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
– Przemoc domowa to problem narodowy i może dotknąć każdego. Ważne jest, aby to przedyskutować, wyrazić swój protest, podzielić się opiniami i nie ignorować problemu, ale wreszcie zacząć go rozwiązywać – przekonuje organizacja.
Jednak suche liczby nie są w stanie wywołać w odbiorcy takich samych emocji jak obrazy. Organizacja postanowiła więc pójść o krok dalej. Zgromadzone dane przedstawiono w poruszającej kampanii zatytułowanej „Statystyki przemocy domowej. Teraz widzisz”.
Zakrwawione i posiniaczone statystyki. Teraz widzisz
Aby skuteczniej zwrócić uwagę odbiorców i wpłynąć na ich wyobraźnię, statystyki zostały opatrzone sugestywnymi, a nawet drastycznymi grafikami. Tym samym kampania przedstawia „posiniaczone” lub „zakrwawione” wykresy.
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Wśród obrazów znajdziemy m.in. „Mapę przemocy domowej i nakazów ochronnych w Kazachstanie”, która została przedstawiona za pomocą różnokolorowych, mniejszych i większych sińców na ludzkiej skórze.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Z kolei wykres „Liczba kobiet, które zostały zamordowane w ciągu roku” zastępuje stróżka spływającej po skórze krwi.
„Statystyki psychicznej i fizycznej przemocy wobec kobiet”
„1 na 6 kobiet w Kazachstanie doświadcza przemocy ze strony swojego partnera”
W ramach kampanii powstał również film, który szczegółowo opisuje cały projekt oraz jego efekty. Spot pokazuje, jak wybrane wizualizacje zmieniają się ze względu na wybrane miasto, wiek ofiar czy badany rok.
Kampania powstała we współpracy z agencją kreatywną FCB ArtGroup Almaty (należąca do sieci agencji FCB).
zdjęcia: FCB Artgroup Almaty
Marki walczą z przemocą domową
Wśród kampanii rozmaitych marek w ciągu ostatnich kilku lat można zauważyć zaangażowanie w nagłaśnianie problemu przemocy domowej oraz informowanie o realnych formach pomocy.
Przykładem jest IKEA, która zaprezentowała spoty osadzone w klimacie dreszczowca. Filmy pokazują codzienność kobiet doświadczających przemocy we własnych domach.
Z kolei marka Camaïeu w swoim sklepie internetowym zaprezentowała wizerunki posiniaczonych kobiet, a ceny ubrań zastąpiła numerem telefonu zaufania oraz informacją „1 na 10 kobiet cierpi z powodu przemocy domowej”.
W tym roku brytyjska organizacja Women’s Aid w kampanii He’s coming home pokazała, jak agresja oprawców może się nasilać podczas emocjonujących rozgrywek piłkarskich.