Gdy tylko pojawią się pierwsze zimne dni, w wielu polskich miastach powraca problem smogu. Jedną z przyczyn powstawania smogu są tzw. „kopciuchy”, czyli najtańsze kotły, które w XXI w. powinny być raczej w muzeach niż domach. W kopciuchu można spalić wszystko, co się ma pod ręką – i butelkę i starą wersalkę.
Aby zwrócić uwagę na ten problem i zachęcić społeczeństwo do zmiany pieca na nowy, przyjaźniejszy dla środowiska, Fundacja Polska Ziemia ruszyła z nową kampanią społeczną pod hasłem „Poślij smoga do pieca”.
Zobacz również
W jej ramach stworzono serię spotów, przedstawiających rodzinę smogowiczów. Ich kreacja oparta jest na motywie nosacza sundajskiego, zwanego też „Małpą Polakiem”. Twórcy kampanii wybrali tę postać, aby przedstawić przywary Polaków w krzywym zwierciadle, z przymrużeniem oka.
Kampania „Poślij smoga do pieca” ma też za zadanie edukować społeczeństwo o konsekwencjach wycinania filtrów DPF w samochodach z silnikiem Diesla. Praktyki te są bowiem przez wiele osób uznawane za przykład zaradności. Tak też postępują bohaterowie drugiego spotu stworzonego w ramach kampanii.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Projekt „Poślij smoga do pieca” zakłada szeroką kampanię edukacyjną związaną z wyjaśnieniem problematyki i skutków smogu, wynikających z tego zagrożeń, sposobów walki z zanieczyszczeniem powietrza oraz możliwości skorzystania z programów dotacyjnych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W ramach kampanii, na terenach najbardziej dotkniętych smogiem, odbędą się debaty i szkolenia z ekspertami specjalizującymi się w problematyce smogu. Debaty będą miały charakter otwarty, z możliwością wstępu dla wszystkich mieszkańców miast, którzy będą chcieli pogłębić swoją wiedzę na temat smogu i dostępnych rozwiązaniach.
– Brakowało do tej pory kampanii, która w wyrazisty sposób edukowałaby społeczeństwo o konsekwencjach jakie niesie za sobą spalanie plastików w piecach czy wycinanie filtrów DPF w samochodach z silnikiem Diesla. Niestety te złe praktyki są przez wielu uznawane za przykład pozytywnego cwaniactwa czy sprytnego radzenia sobie. Analogicznie do wciąż obecnego w naszym społeczeństwie cichego przyzwolenia na jazdę po alkoholu. Tymczasem jeśli chcemy wyeliminować takie zachowania to najpierw musimy doprowadzić do ich społecznego potępienia – mówi Elżbieta Górnik, wiceprezes Fundacji Polska Ziemia.
Więcej informacji na temat projektu znajduje się na stronie.
PS
T-Raperzy znad Wisły i OLX zachęcają do walki ze smogiem. Do sieci trafił właśnie wyjątkowy Antysmog Song i pełen dymu teledysk.
PS2
W Warszawie oraz wybranych miastach Małopolski w listopadzie 2019 roku pojawiła się instalacja przedstawiająca olbrzymie płuca, która miała za zadanie pokazać, jak zanieczyszczone jest powietrze.
PS3
By zachęcić studentów do kupienia miesięcznego karnetu w siłowni FUNFIT II w Zielonej Górze, w 2018 roku placówka przygotowała specjalną ofertę dla studentów, którzy chcą zostać „Januszami siłowni”.