„Potwierdź, że nie jesteś robotem”: World ID alternatywą dla systemu CAPTCHA

„Potwierdź, że nie jesteś robotem”: World ID alternatywą dla systemu CAPTCHA
Powstał World ID, czyli alternatywa dla systemu CAPTCHA. Zapomnij o zaznaczaniu właściwych kwadracików podczas odwiedzania stron internetowych. Po prostu zrób odpowiednie zdjęcie i potwierdź, że jesteś człowiekiem, a nie robotem.
O autorze
1 min czytania 2025-04-23

Z systemem zabezpieczeń CAPTCHA zetknął się chyba każdy użytkownik internetu. Komunikaty typu: „Potwierdź, że nie jesteś robotem” i prośby systemu o zaznaczenie pól, na których widnieją określone symbole, ma uchronić nas przed nadmierną liczbą botów. Nie ulega jednak wątpliwości, że CAPTCHA nie tylko pomaga, ale także (a może przede wszystkim?) irytuje, co wynika głównie z jej stosunkowo niewielkiej skuteczności.

Jak wynika z badań, systemy AI rozwiązują tego typu zagadki z 99% dokładnością, podczas gdy ludzie tylko 80%. Właśnie dlatego konieczne stało się znalezienie alternatywnego rozwiązania do CAPTCHY i tak powstał World ID.

Stworzony przez Sama Altmana w USA World ID to system, który pozwala na potwierdzenie swojego człowieczeństwa w prosty i bardziej pewny sposób niż w przypadku CAPTCHY. Za jego pomocą ponad 11 mln osób potwierdziło swoje człowieczeństwo (a 25 mln korzysta z aplikacji World App). Aby to zrobić, wystarczy odwiedzić jeden z punktów stacjonarnych i zrobić zdjęcie za pomocą tzw. Orba.

– Mechanizm CAPTCHA, dotąd dość użyteczny w odróżnianiu ludzi od botów w sieci, w miarę rozwoju sztucznej inteligencji coraz lepiej imitującej ludzkie zachowania, będzie musiał zostać zastąpiony przez bardziej zaawansowane narzędzia. Takim rozwiązaniem jest World ID – cyfrowy dowód na to, że użytkownik po drugiej stronie naprawdę jest człowiekiem, bez konieczności ujawniania jakichkolwiek danych osobowych, w tym imienia i nazwiska. Jego darmowe wyrobienie jest możliwe już w 45 miejscach w całej Polsce – mówi Karol Chilimoniuk, General Manager CEE firmy Tools for Humanity odpowiedzialnej za rozwój sieci World.

Zdjęcia: YouTube

PS Meta rozszerza wykorzystanie technologii rozpoznawania twarzy na kraje Unii Europejskiej