18 maja w Zamku Ujazdowskim odbyła się finałowa Gala 2. edycji rankingu Best Brands Poland, podczas której poznaliśmy najsilniejsze marki na polskim rynku, wybrane głosem 7,5 tys. konsumentów. Wśród laureatów, którzy otrzymali „Oskary Marketingu” w 6 kategoriach badania znaleźli się: InPost, Winiary, Castorama, Samsung, Lidl (Bio Organic) oraz JBL.
Best Brands Awards to niezależna, międzynarodowa nagroda w obszarze marketingu, która przyznawana jest na podstawie kompleksowego badania GfK, jednego z globalnych liderów w dziedzinie analityki danych. Ranking, zainicjowany 20 lat temu w Monachium przez Serviceplan Group, w Polsce został zaprezentowany po raz drugi, a w efekcie wyłonił najsilniejsze marki na rodzimym rynku oraz wyróżnił tych, którzy stoją za ich sukcesem.
Zobacz również
Best Brands to także pierwszy w pełni niezależny ranking, którego unikalna metodologia opiera się na dwóch głównych wskaźnikach: Share of Soul – relacji oraz więzi marki z konsumentem oraz Share of Wallet – który odnosi się do faktycznych danych rynkowych marek. Zastosowanie metodologii w badaniu, na podstawie której powstaje ranking, uwidacznia, jak marki radzą sobie na rynku na wielu płaszczyznach, a także obrazuje indywidualne preferencje oraz doświadczenia konsumentów w kontakcie z markami. To właśnie konsumenci w rankingu Best Brands są jego „jury”. W 2. edycji badanie w Polsce 7,5 tys. respondentów odpowiedziało na pytania, które objęły aż 50 kategorii produktowych i około 400 marek.
– W GfK obserwujemy wybory zakupowe Polaków i na tej podstawie wyszczególniamy kluczowe trendy konsumenckie. Obecnie dla nabywców szczególnie istotne są takie kwestie jak: ułatwianie codziennego życia, dopasowanie produktów i usług do indywidualnych potrzeb, a także dbanie o środowisko naturalne. Wszystkie te trendy znalazły swoje odzwierciedlenie w kategoriach konkursowych Best Brands 2023. Nagrodziliśmy silne marki, które proponują konsumentom innowacyjne rozwiązania i dbają o zrównoważony rozwój – mówi Barbara Lewicka, senior director GfK w Polsce. – Ostatnie kilkanaście miesięcy nie oszczędza polskich konsumentów pod względem finansowym. Główny wskaźnik nastrojów konsumenckich GfK wciąż utrzymuje się na dwucyfrowym minusie. Oznacza to, że nabywcy patrzą w przyszłość z dużą ostrożnością i nie spodziewają się poprawy sytuacji ekonomicznej. W takich okolicznościach znalezienie złotego środka i odpowiadanie na bieżące potrzeby konsumentów to nie lada wyzwanie. Wyróżnione w rankingu Best Brands marki poradziły z nim sobie doskonale – dodaje.
Laureaci 2. edycji Best Brands Poland
W tegorocznym rankingu Best Brands Poland zwycięzcy, którzy otrzymali „Oskary Marketingu” wyłonieni zostali w 6. kategoriach: Best Overall Brand, Best Polish Brand, Best Omnichannel Brand, Best Sustainable Brand, Best Life Changing Technology Brand oraz Best Brand For Tough Times. Kategorie, które znalazły się w rankingu, są unikalne dla każdej edycji i w najbardziej obiektywny sposób odzwierciedlają trendy, które obecnie panują na rynku oraz w zainteresowaniach konsumentów w Polsce.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Best Overall Brand to nagroda wyjątkowa, bo przyznawana za ogólne dokonania. W tej kategorii nagradzane są marki z mocną pozycją rynkową, potrafiące jednocześnie budować trwałą relację z konsumentami, dbające o ich pozytywne doświadczenia, cieszące się lojalnością oraz rozpoznawalnością wśród nabywców. W tym roku jest to nagroda unikalna jeszcze pod jednym względem, ponieważ w 2. edycji Best Brands Poland przyznane zostały dwa tytuły Best Brand Overall. “Oskary Marketingu” w tej kategorii odebrały marki, które osiągnęły niemal identyczne wyniki w badaniu, choć na co dzień funkcjonują w tak różnych otoczeniach biznesowych. Zwycięzcami kategorii Best Overall Brand zostało JBL oraz Samsung. To pokazuje, jak ważne w rankingu Best Brands jest oddanie głosu konsumentom, którzy bez względu na dane i kategorie rynkowe, wybrali marki, które mają szczególne miejsce w ich codziennym życiu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W kategorii Best Polish Brand nagroda została przyznana polskiej marce, która jest dobrze znana konsumentom i cieszy się ich zaufaniem, a także posiada solidne udziały rynkowe w swoich kategoriach produktowych. Laureatem w tej kategorii zostało Winiary. W kategorii Best Omnichannel Brand, nagroda trafiła do marki, która z powodzeniem dostosowuje swoje usługi, a także komunikację do funkcjonowania w przestrzeni offline i online. Zwycięzcą w tej kategorii został Samsung. Best Sustainable Brand, to kolejna kategoria nagrodzona w naszym rankingu. Jej zwycięzcą jest marka, która wykazują się odpowiedzialnością w zakresie dbania o środowisko oraz w kwestiach społecznych i ekonomicznych. Marką, która w tej kategorii otrzymała “Oskara Marketingu” jest Lidl (Bio Organic). W kategorii Best Life Changing Technology Brand laureatem została marka, której dostarczone innowacje i rozwiązania zmieniły życie konsumentów, dzięki czemu żyje się wygodniej i przyjemniej. Laureatem tej kategorii został InPost. „Oskar Marketingu” w ostatniej kategorii rankingu Best Brands Poland, którą jest Best Brand For Tough Times przyznawany jest markom, które najlepiej zaspokajają potrzeby klientów i pomagają im utrzymać dotychczasowy poziom życia, mimo zmagań z inflacją i rosnącymi kosztami utrzymania. Marka na trudne czasy to solidna marka, na której zawsze można polegać i która potrafi utrzymać przy sobie konsumenta nawet w niesprzyjającej koniunkturze. Laureatem kategorii została Castorama.
– Strategie marketingowe buduje się na lata, jednak ze względu na dynamicznie zmieniające się realia, w 2022 roku marki były zmuszone nieustannie mierzyć się z nowymi wyzwaniami. Największym ryzykiem, przed którym stały i nadal stoją, nie jest jednak jednorazowa zła decyzja, ale niepodejmowanie żadnych. Odwaga, elastyczność, zrozumienie nastrojów konsumenckich, podążanie za głosem klientów i trendami. To niektóre ze składowych sukcesu, którego potwierdzeniem są nagrody Best Brands Awards. Laureatom tegorocznych “Oskarów Marketingu”, markom InPost, Winiary, Castorama, Samsung, Lidl (Bio Organic) i JBL udało się wzmocnić swoją siłę biznesową, ale co szczególnie ważne, wnieść w życie konsumentów radość mimo trudnych i niepewnych czasów – podsumowuje Marek Żołędziowski, CEO Group One, grupy marketingowo-technologicznej, która jest organizatorem rankingu i Gali Best Brands Awards.
Gratulacje należą się także wszystkim 60 markom, które znalazły się w gronie nominowanych. Już sama pozycja w TOP 10 marek jednej z sześciu nagrodowych kategorii jest dowodem sukcesu, jaki odniosły na polskim rynku — dodaje organizator.
Trend longevity na Gali Best Brands Awards
Motywem przewodnim finałowej Gali Best Brands Awards, która odbyła się 18 maja w murach Zamku Ujazdowskiego był pochodzący wprost z Doliny Krzemowej trend longevity, którego założeniem jest, by człowiek żył w pełni sił przez jak najdłuższy czas. Jako wiodąca grupa marketingowo-technologiczna w Polsce stale propagujemy najnowsze trendy i rozwiązania, które związane są z technologią, dlatego główną keynote speakerką wydarzenia była pochodząca z USA Profesor Nauk Społecznych i Technologii, Natasha Vita-More, wieloletnia wykładowczyni uniwersytetów w Los Angeles, Plymouth, czy San Francisco, a także autorka licznych książek i artykułów o ludzkiej przyszłości, która wystąpiła w ponad dwudziestu filmach dokumentalnych. W prowadzonych badaniach nasza keynote speakerka skupia się na wykorzystaniu technologii, która może wpłynąć na poprawienie jakości oraz długości życia naszego społeczeństwa.
Gościem specjalnym Gali Best Brands Awards był polski pilot akrobacyjny, który 14 marca lądując jako pierwszy w historii na lądowisku dla helikopterów hotelu Burdż Al Arab ponownie udowodnił światu, że niemożliwe nie istnieje, a informacje o jego wyczynie znalazły się na głównych stronach serwisów informacyjnych całego świat. Gościem specjalnym wydarzenia był Kapitan Łukasza Czepiela.
Inicjatorem i organizatorem drugiego w Polsce rankingu Best Brands jest Group One — największa niezależna grupa marketingowo-technologiczna w Polsce. Partnerem merytorycznym rankingu jest GfK Polonia.
Partnerem medialnym wydarzenia zostali: Forbes, Forbes Women, TV Polsat, Interia/Biznes, Puls Biznesu, Media i Marketing Polska oraz Handel Extra.
Sponsorami Gali są: G2A.COM, RTB House oraz Vidoomy Media. BMW
Ranking wspiera Serviceplan Group.