Romki i Romowie funkcjonują jako grupa izolowana społecznie, przez co niewidzialna. Chcąc zwiększyć widoczność społeczności romskiej i stawić czoła krzywdzącym stereotypom, Fundacja W Stronę Dialogu wystartowała z kampanią społeczną „Poznajmy się”, w pełni oddającej głos Romkom i Romom, by ci mówili o sobie na własnych zasadach.
Zobacz również
Niech nas zobaczą
Pierwsza odsłona kampanii „Poznajmy się” miała miejsce w kwietniu 2024 roku, kiedy na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Społeczności Romskiej. Wówczas do Internetu trafił spot razem z towarzyszącą mu serią wideo. Są to osoby w różnym wieku, różnych zawodów, mieszkające w różnych częściach Polski, które łączy romskie pochodzenie.
– Kampanią „Poznajmy się” pokazujemy, jaka społeczność romska jest naprawdę – różnorodna, dumna ze swojej kultury i tradycji, gotowa na dialog. Rozprawiamy się ze stereotypami i zapraszamy do rozmowy, oddając głos Romkom i Romom – tłumaczy Cecylia Jakubczak, dyrektorka komunikacji z Fundacji W Stronę Dialogu.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Po akcji w Internecie Fundacja W Stronę Dialogu wychodzi na ulice, by w 15 miastach Polski wywiesić billboardy i plakaty z Romkami i Romami. Na każdym z nich, poza wizerunkiem osoby ze społeczności romskiej, pojawia się informacja o tym, że 72% Polek i Polaków nie zna ani jednej osoby ze społeczności romskiej oraz adres strony kampanii www.poznajmysie.ue. Wielkoformatowe billboardy wiszą w największych miastach Polski, można je zobaczyć również na 190 przystankach, a ponadto w 50 liniach autobusów warszawskich emitowany jest spot kampanii.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
ABC o społeczności romskiej
Na stronie, poza materiałami wideo z osobami bohaterskimi kampanii „Poznajmy się”, znajduje się sekcja „ABC o społeczności romskiej”. Składa się na nią 13 najczęściej zadawanych pytań w polskim internecie, które dot. społeczności romskiej wraz z odpowiedziami. Dowiadujemy się z nich m.in. ile Romek i Romów mieszka w Polsce, skąd pochodzą, jakiego są wyznania i jakie tworzą grupy. Można stąd też pobrać i wydrukować plakaty kampanii „Poznajmy się”, by potem wywiesić je w widocznym miejscu, dokładając swoją cegiełkę do walki ze stereotypami nt. społeczności romskiej.
Zdjęcia: mat. pras.