W sklepie, telewizji, taxi, klubie, na billboardach i spotach politycznych. Z marketingiem i promocją jest trochę tak jak z medycyną i prawem – teoretycznie każdemu Polakowi wydaje się, że jest w tych dziedzinach specjalistą. Każdy przecież umie zrobić sobie dobry PR, czarny PR byłemu chłopakowi, sprzedać staruszce przyrząd do masażu, prowadzić bloga, czy wystawić na Allegro samochód ze storytellingiem, że jeździł nim tylko w niedzielę do kościoła. Wytrawni zapaleńcy i trendsetterzy wszystkiego, co jest związane z marketingiem i promocją oraz przysłowiowy Kowalski, szukają inspiracji marketingowych w polityce, książkach, telewizji czy kinie. Istne szaleństwo i głód marketingowej wiedzy znalazły odzwierciedlenie w analizach i reminiscencjach marketingowo-pr-owych filmów i seriali jak: House of Cards, Wilk z Wall Street, Idy Marcowe, Gra o Tron.
Świadomy widz chłonący wszechobecne strategie PR-owo-marketingowe, znajdzie w maratonie „Igrzysk Śmierci” wiele odwołań do tych dziedzin. W fabule kolejnych części rozpozna, punkt po punkcie, założenia zaplanowanej i przemyślanej od A do Z strategii działania Kapitolu. Zobaczy, że topos marionetki w rękach siły wyższej, od której jesteśmy zależni, pozostaje nadal aktualny. Jak czytamy w „Lalce” Bolesława Prusa :„Marionetki!… Wszystko marionetki. Zdaje im się, że robią, co chcą, a robią tylko, co każe im sprężyna, taka ślepa jak one”… W tym wypadku sznurkami pociągają Kapitol, rządne emocji media i głodny sensacji tłum. Czy Katniss Everdeen i Peeta Mellark odnaleźli się w świecie, którym rządzą śmierć, show, media, marketing i PR? Czy przejrzeli na wylot strategię prezydenta Snowa i opracowali własny plan zwycięstwa Głodowych Igrzysk?
Zobacz również
Specjalista ds. przeżycia
Public Relations i kreowanie wizerunku pojawiają się już w początkowych scenach filmu. Mentor Haymitch Abernathy ma dla trybutów właściwie tylko jedną radę – uśmiechać się, zdobywać sympatię sponsorów, aprobatę społeczeństwa i uwielbienie Kapitolu. Na głównej linii akcji toczy się nie tylko walka o życie, ale też o wizerunek. Haymitch i Effie Trinket stają się zaangażowanymi PR-owcami Katniss i Peety, snują wokół nich storytelling i opracowują strategię, która pomaga im budować relacje z publicznością i Panemem. W krótkim czasie mentorzy muszą nauczyć trybutów trudnej do opanowania sztuki wystąpień publicznych, retoryki, zasad postepowania z mediami, budowania pozytywnego wizerunku, działania zgodnego ze scenariuszem przyjętym przez Kapitol, zarządzania kryzysem w trudnych warunkach buntu, rozlewu krwi i śmierci kolejnych uczestników Igrzysk. W osobie Peety widzimy idealnego rzecznika prasowego, który od pierwszej przemowy wykazuje się ponadprzeciętnymi zdolnościami prezentacji, błyskotliwością w udzielaniu wywiadów, poczuciem humoru i trafnymi ripostami. Bohater doskonale wyczuwa, jakich informacji oczekuje od niego Caesar Flickerman i stara się swoje medialne rady przekazywać buntowniczce Katniss. Natomiast projektant i stylista Cinna pełni funkcję specjalisty ds. wizerunku. Projektuje dla Katniss zachwycające stroje, opracowuje makijaż i fryzurę, uczy ją jak zrobić wrażenie na publiczności i sponsorach płonącymi ogniami w sukni, czy kostiumem Kosogłosa. Publiczność zachwycona wizerunkiem Katniss wzoruje się na jej oszałamiającym wyglądzie, a nawet przyznaje bohaterce miano trybutki – celebrytki. Jej całościowe budowanie prestiżu i wizerunku wpływają na pozytywny odbiór i uznanie w oczach opinii publicznej, która wydaje się zapominać, że pod otoczką pięknych strojów, uśmiechu, czy przepychu kryje się zbrodnia i rozlew krwi. Kapitol wie, że dobrze wykreowany wizerunek pozostaje w pamięci społeczności, niosąc ze sobą pozytywne skojarzenia. Katniss i Peeta otoczeni są sztabem specjalistów, którzy w przyśpieszonym tempie uczą ich jak dzięki PR-owi przeżyć Igrzyska i wygrać życie m.in. dzięki poklaskowi, jaskrawemu wyróżnieniu się na tle konkurencji i obecności w świecie mediów.
R jak Relations
Kolejny nieodzowny dla PR-u element to budowanie relacji z publicznością, sponsorami i sojusznikami, co ostatecznie utrzymuje głównych bohaterów przy życiu. Możemy je porównać do budowania relacji PR-owców z mediami i otoczeniem. Trybuci muszą medialnie nawiązać kontakt z publicznością, wzbudzić jej zainteresowanie. W „Igrzyskach Śmierci” publiczność, niczym w Big Brotherze, ogląda prezentacje i wywiady, śledzi z zapartym tchem każdy ruch, słowo, gest, podziwia anturaż Kantiss, wpiera ją emocjonalnie i motywuje do walki. Oddaje też hołd trybutom przez symboliczne wzniesienie dłoni w górę, które prowadzi prosto pod pręgierz strażników. Wspierana przez tłum Katniss, swoją odwagą, uporem i wolą walki, zaskarbia sobie uwagę sponsorów, którzy kilkakrotnie ratują jej życie, wysyłając srebrne spadochrony z jedzeniem i lekarstwami. Bohaterka wykorzystuje również odważne, a nawet ryzykowne posunięcia. Zdaje sobie sprawę, że w mediach obowiązuje zasada „jesteś niezauważalny – nie istniejesz”. Wykorzystując założenia PR-u, ściąga więc na siebie uwagę sponsorów, co wyróżnia ją z tłumu. Wybiera niestandardowe rozwiązania jak np. strzał w jabłko nad głowami sędziów, czy próbę samobójstwa. Chociaż te odważne posunięcia wymykają się z ram akceptowanych przez Pr-owców, przynoszą Katniss zainteresowanie sędziów i gwarantuję przeżycie. W tym przypadku funkcjonuje prosty mechanizm – jeśli zbudujemy określony wizerunek człowieka „pożądanego” przez innych, to odpowiednie relacje wygenerują się automatycznie.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
„Igrzyska Śmierci” dotykają wielu aspektów działań z pogranicza, PR-u, Marketingu, Sprzedaży. Ale nie tylko… W kolejnej części artykułu przeczytacie o spinningu, propagandzie, czy wykorzystywaniu siły perswazji w stosunku do opinii publicznej.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dagna Ważyńska
PR Specialist KnowledgeHub
PR Specialist funduszu KnowledgeHub, w którym zajmuje się promocją i marketingiem grupy reklamowo-mediowej specjalizujacej się w obszarach: Digital Marketing, Social Media, Video, Mobile, RTB, Big Data, SEM/SEO, narzędzia analityczne i badawcze. Pasjonatka jazzu, Parova Stelara, PR-u i reklamy.