Jak ujawniło badanie Pracuj.pl, doświadczenia z AI w różny sposób przekładają się na podejście do opartych o sztuczną inteligencję narzędzi: jednych napawają optymizmem, podczas gdy u innych wywołują obawy o przyszłość ich zawodu. Tylko 16% respondentów regularnie korzysta z AI w swojej pracy. Z kolei niemal 4 na 10 badanych wyraża obawy związane z automatyzacją procesów na ich stanowiskach.
Z badania wynika dodatkowo, że wzrostu znaczenia AI na ich stanowiskach obawiają się głównie marketerzy i pracownicy HR. Nieco ponad ⅓ badanych testowała narzędzia oparte o AI w czasie wolnym od pracy.
Zobacz również
Kto się boi AI…
Średnio 38% badanych przez Pracuj.pl wyraża obawy związane z rosnącą rolą AI oraz automatyzacją procesów na ich stanowiskach, lecz w różnych sektorach pracy istnieje zróżnicowane podejście do sztucznej inteligencji.
Najwięcej obaw wyrażają pracownicy branż takich jak marketing i PR (66%), HR i kadry (64%) oraz obsługa klienta (47%). W tych zawodach AI może w znacznym stopniu zmieniać charakter pracy, co budzi niepokój. W marketingu i PR sztuczna inteligencja jest coraz częściej wykorzystywana do automatyzacji procesów takich jak analiza danych, targetowanie kampanii reklamowych czy, odkąd modele językowe weszły na zdecydowanie wyższy niż dotychczas poziom, nawet tworzenie treści. To może prowadzić do obaw o redukcję zapotrzebowania na tradycyjne umiejętności, zmuszając pracowników do szybkiego przyswajania nowych technologii lub ryzyka utraty pracy. Z kolei w HR i kadrach, AI może automatyzować procesy rekrutacyjne, takie jak przetwarzanie aplikacji czy analizowanie CV, co także może być postrzegane jako zagrożenie – choć często jest szansą.
Mniejsze obawy obserwuje się w sektorach, w których procesy są mniej podatne na automatyzację, jak logistyka, zakupy (44%), czy sprzedaż (43%). W zawodach takich jak kierowca czy magazynier, gdzie wdrożenie AI jest bardzo trudne, o ile w ogóle możliwe, tylko 25-30% pracowników wyraża podobne obawy. Może to oczywiście wynikać z mniejszego wpływu tej technologii na ich codzienną pracę.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Słuchaj podcastu NowyMarketing
35% badanych wierzy, że sztuczna inteligencja nie wpłynie negatywnie na liczbę miejsc pracy, lecz przeciwnie, uwolni czas pracowników, umożliwiając im skupienie się na bardziej ambitnych zadaniach. Tę perspektywę najczęściej wyrażają przedstawiciele branży IT, kadr zarządzających oraz prawnicy.
Jednakże prawie tyle samo respondentów (36%) nie zgadza się z tą tezą, co sugeruje, że wciąż obecne są obawy, że automatyzacja i rozwój AI mogą prowadzić do redukcji etatów. Pozostała część badanych (29%) nie ma jasnego zdania w tym kontekście. A to odzwierciedla niepewność i potrzebę dalszych dyskusji oraz obserwacji wpływu AI na rynek pracy.
Badanie Pracuj.pl pokazało, że istnieje duża gotowość do nauki i rozwijania umiejętności w zakresie AI. Aż 60% respondentów deklaruje chęć udziału w szkoleniu z zakresu sztucznej inteligencji, jeśli zostałoby ono zorganizowane przez ich pracodawcę. Największą otwartość na szkolenia wykazują więc pracownicy branży urody i sportu, gdzie aż 77% jest chętnych do nauki. Również w sektorach takich jak magazynowanie (60%), gastronomia (59%), edukacja (59%), a nawet budownictwo i wykończenia (57%), pracownicy są zainteresowani poszerzeniem swojej wiedzy o AI.
22% badanych nie wyraża zainteresowania szkoleniami z zakresu AI. Może to wynikać z braku zrozumienia korzyści płynących z AI lub obaw przed trudnościami związanymi z jej wdrożeniem w ich codziennej pracy.
Jak pokazało badanie Pracuj.pl, obecnie jedynie 16% respondentów regularnie korzysta z narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję w swojej pracy. Aż 71% badanych nie korzysta z takich narzędzi, co może wynikać z braku dostępu do odpowiednich technologii, niewiedzy na temat ich istnienia, bądź też z nieprzystosowania organizacji do implementacji AI.
Najczęściej z narzędzi wykorzystujących AI korzystają pracownicy działów marketingu i PR, gdzie aż 50% z nich regularnie stosuje takie technologie. W tych branżach AI jest używana do automatyzacji procesów takich jak analiza danych, segmentacja klientów, personalizacja treści, a także do tworzenia kampanii marketingowych. Kolejną grupą, która często korzysta z AI, są pracownicy IT oraz osoby zarządzające projektami w IT (34%). W tych obszarach sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do zarządzania danymi, automatyzacji zadań oraz optymalizacji procesów projektowych. Na trzecim miejscu znajdują się pracownicy HR i kadr (31%), gdzie AI wspiera procesy rekrutacyjne, zarządzanie talentami oraz analizę zaangażowania pracowników.
Spośród respondentów, 37% stara się samodzielnie śledzić rozwój narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Co ciekawe, największą grupę osób, które aktywnie śledzą rozwój AI, stanowią pracownicy IT (58%), a także marketingu i HR (po 55%). W tych branżach AI odgrywa coraz większą rolę, co może tłumaczyć zainteresowanie jej rozwojem.
46% respondentów nie śledzi samodzielnie rozwoju AI, co może wynikać z braku czasu, zainteresowania, lub poczucia, że AI nie ma bezpośredniego wpływu na ich codzienną pracę.
Sztuczna inteligencja w pracy i w życiu
36% badanych przez Pracuj.pl przyznało, że testowało możliwości narzędzi wykorzystujących sztuczną inteligencję w wolnym czasie, poza pracą. Co ciekawe, testowanie AI nie ogranicza się jedynie do branż, które mają z nią największą styczność, takich jak IT, marketing czy HR. Narzędzia bazujące na AI testowali także przedstawiciele innych zawodów, takich jak osoby zarządzające firmami, sprzedawcy, magazynierzy, a nawet profesjonaliści zajmujący się urodą i sportem. Podobnych doświadczeń nie ma jednak aż 50% badanych.
Najczęściej, bo w 32% przypadków, AI wykorzystywana była do przygotowania materiałów tekstowych do pracy. To pokazuje, że pracownicy cenią sobie wsparcie AI w tworzeniu treści, co może obejmować pisanie raportów, artykułów czy nawet codziennej korespondencji i ponownie pokazuje potencjał zastosowania sztucznej inteligencji w takich obszarach, jak marketing i komunikacja.
Na drugim miejscu pośród czynności wykonywanych z zastosowaniem AI znalazł się proces tworzenia CV – 31% respondentów zadeklarowało, że korzysta ze sztucznej inteligencji podczas opracowywania dokumentów aplikacyjnych. To zresztą niejedyne zastosowanie AI w rekrutacji – niemal 1 na 10 osób skorzystała z AI, aby uzyskać pomoc w rozwiązaniu zadań rekrutacyjnych.
AI znalazło również zastosowanie w przygotowywaniu materiałów wizualnych, takich jak grafiki czy slajdy, co zadeklarowało 26% badanych.
Sztuczna inteligencja oferuje nie tylko wsparcie w tworzeniu dokumentów aplikacyjnych, ale również w poszukiwaniu pracy w ogóle. Badanie Pracuj.pl jednoznacznie wskazuje, że Polacy są otwarci na korzystanie ze sztucznej inteligencji w procesie rekrutacji, jednak z zastrzeżeniem, że AI powinno wspierać, a nie zastępować człowieka.
Pełen raport „Wpływ technologii na pracę i rekrutację” dostępny jest TUTAJ.
Zdjęcie główne: mat. pras.