Prawie 90% polskich kierowców zwraca uwagę na estetykę i wygląd swojego samochodu

W wyniku rosnącej popularności nurtu personalizacji, coraz więcej właścicieli samochodów decyduje się na zmianę wyglądu samochodu i dostosowanie go do swoich preferencji. Jakie aspekty wizualne pojazdów są więc najważniejsze dla kierowców?
O autorze
2 min czytania 2020-02-27

Jak wykazują badania „Czy pasja do motoryzacji ma płeć?” przeprowadzone na zlecenie 3M przez SW Research, atrakcyjny wygląd pojazdów jest niezwykle ważny dla Polaków. Co ciekawe, kobiety nieznacznie częściej niż mężczyźni zapewniają, że estetyka auta stanowi istotną kwestię (89% kobiet vs 85% mężczyzn). Szerzący się trend personalizacji inspiruje kierowców do wyrażania swojego indywidualnego stylu poprzez wygląd samochodu. Tak więc car wrapping, czyli technika, która umożliwia zmianę wyglądu oraz zabezpieczenie auta poprzez oklejenie go specjalną folią, staje się coraz bardziej popularna.

Na jakie elementy wizualne swoich samochodów zwracają uwagę Polacy?

Polacy nie tylko uznają ogólny wygląd swoich pojazdów za kluczowy, ale również pragną nadać im niepowtarzalny charakter dbając o szczegóły. Co ciekawe, mężczyźni znacznie częściej zwracają uwagą na czystość samochodów (96,5% mężczyzn vs. 69,1% kobiet), stan lakieru (66,4% mężczyzn vs 57,3% kobiet) oraz felg (38,2% mężczyzn vs 32,8% kobiet). Jednocześnie chcą, żeby ich auta pozostawały w jak najlepszym stanie oraz wyglądały na nowsze. Natomiast dla ponad 1/3 badanych kobiet ważne jest, aby samochód miał atrakcyjny kolor, a jego wnętrze było bogato wyposażone.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Dlaczego dbamy o swoje samochody?

Aż 47,9% Polaków deklaruje, że dba o wygląd wszystkich posiadanych przedmiotów, w tym również samochodu. Kierowcy przedstawiają wiele powodów, dla których warto utrzymać pojazd w jak najlepszym stanie. 1 na 5 respondentów poprzez wygląd samochodu wyraża swoją osobowość, styl życia oraz zainteresowania. Właściciele często twierdzą, że troszczą się o wygląd pojazdu ze względów ekonomicznych. Uważają, że samochód dobrze utrzymany wizualnie mniej traci na wartości i łatwiej będzie go sprzedać w przyszłości.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Stosunek do samochodu często wyrażany jest w sposób emocjonalny, niemalże jak do członka rodziny. Codzienne korzystanie z zadbanego i czystego auta może więc wprowadzać w dobry nastrój, dostarczać pozytywnych emocji oraz poczucia satysfakcji. Samochód od zawsze wykorzystywany był do podkreślenia własnego „Ja”. Personalizacja pojazdu wpływa na podwyższenie poczucia własnej wartości i aprobaty społecznej. Co więcej, pozwala osobom nieśmiałym wyrazić siebie, natomiast kreatywne umysły mogą w ten sposób realizować swoje wizje artystyczne – mówi dr Sylwia Milewska, psycholog transportu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dlaczego i w jaki sposób decydujemy się zmienić wygląd samochodu?

Kierowcy są świadomi, jak wiele metod na udoskonalenie lub przeprowadzenie metamorfozy auta jest dostępnych na rynku. Dzięki temu coraz chętniej podkreślą swój wyjątkowy charakter poprzez jego estetykę. Obecnie rosnącą popularnością cieszy się wykorzystywanie specjalnych folii ochronnych PPF (Paint Protection Film). Aż 40% badanych deklaruje, że zdecydowałoby się na tę metodę zabezpieczenia lakieru. Natomiast ponad 2/3 respondentów wyraziło chęć zmiany barwy niektórych części pojazdu np. lusterek oraz dachu, dostosowując je do swojego gustu. Dokonanie nawet drobnych zmian umożliwia nadanie drugiego życia samochodowi, ze względu na odświeżenie wyglądu. Znaczącej grupie (27,4%) zależałoby na zmianie koloru karoserii lub jej elementów w sposób odwracalny – folię do zmiany koloru auta można zdjąć, lakier zostaje w nienaruszonym stanie. 1/4 właścicieli czuła się znudzona fabrycznym zabarwieniem karoserii i chciałaby ją zmienić. Jednocześnie, 21,4% skorzystałaby z Car Wrappingu, aby umieścić na samochodzie grafikę związaną z własną firmą lub tą, w której pracuje.