Eksperci z GetResponse, największego w Polsce dostawcy usług email marketingowych, sprawdzili co marketerzy i przedsiębiorcy wiedzą o aspektach prawnych email marketingu.
93% badanych wie, że trzeba uzyskać zgodę odbiorcy na wysyłanie mu informacji handlowych, 66% jest świadomych, że obowiązek ten dotyczy również adresów typu „[email protected]”. A 60% pyta o zgodę także w przypadku adresów email znalezionych na stronie internetowej firmy.
Zobacz również
Niemal wszyscy marketerzy przynajmniej częściowo wiedzą kto powinien zainteresować się Ustawą o ochronie danych osobowych. Zdaniem 47% powinny się z nią liczyć wszystkie firmy wysyłające oferty handlowe. A najwięcej, bo aż 52% uważa, że ustawa dotyczy wszystkich przedsiębiorstw, które prowadzą bazy danych swoich klientów.
90% respondentów doskonale zdaje sobie sprawę z tego kto powinien zarejestrować zbiór danych osobowych w ogólnopolskim rejestrze zbiorów danych osobowych. A ponad 3/4 wie za co odpowiedzialny jest Generalny Inspektorat Ochrony Danych Osobowych (GIODO).
71% jest świadomych tego, że zgodnie z polskim prawem budowa bazy odbiorców powinna opierać się właśnie na subskrypcji z potwierdzeniem, a 80% umieszcza w każdej wysyłanej wiadomości link umożliwiający rezygnację z dalszej subskrypcji.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Niemal 90% marketerów wie o przynajmniej jednej obowiązkowej informacji, którą muszą przekazać odbiorcy podczas zbierania jego danych. 31% wskazało obowiązek o prawie odbiorcy do wglądu jego danych oraz ich poprawiania, a dla 30% respondentów jest to cel zbierania danych. Z kolei 28% informuje o adresie siedziby i pełnej nazwie firmy lub organizacji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W przeprowadzonym badaniu budujący jest fakt, że znacząca większość ankietowanych zdaje sobie sprawę z dwóch fundamentów email marketingu: konieczności pozyskania zgody przed wysyłką mailingu oraz konieczności zarejestrowania bazy danych osobowych w GIODO. Brak tej świadomości bądź celowe omijanie powyższych reguł może odbić się rykoszetem na każdym przedsiębiorcy i doprowadzić do sankcji prawnych oraz finansowych – komentuje wyniki badania Maciej Ossowski, Dyrektor Działu Edukacji w GetResponse.
Szczegółową analizę badania można znaleźć w raporcie „Prawo w email marketingu”