Zaprzyjaźnieni z siecią
Pandemia i lęk przed koronawirusem spowodowały wzrost liczby osób zainteresowanych zakupami online. Średnia wartość internetowego koszyka Polaków badanych w tym roku na przełomie października/listopada to 250 PLN. W przypadku zakupów FMCG wartość ta wynosi 96,40 PLN, a dla dóbr trwałych 436,30 PLN.
Zobacz również
Obecnie kupujemy zdecydowanie więcej przez internet niż przed początkiem kryzysu. Co trzeci polski klient e-commerce jest „apostołem” zakupów online – jest klientem zaangażowanym w tę formę zakupów, szuka okazji, kupuje więcej niż przed pandemią COVID-19 i bardzo dotknąłby go brak możliwości robienia zakupów przez Internet. „Apostoł” jest również wysoko usatysfakcjonowany taką formą zakupów, mimo pojawiających się obaw oraz barier związanych głównie z dostawą produktów.
Polacy wskazują średnio trzy bariery w dokonywaniu zakupów online, z czego ponad połowa dotyczy kwestii związanych z dostawą. Najbardziej przeszkadza nam konieczność zapłaty za wysyłkę (34%), brak możliwości wypróbowania produktu przed zakupem (32%), a także obawa przed nieotrzymaniem przesyłki (27%).
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Co ciekawe, dosyć często do zakupów online namawia nas rodzina lub przyjaciele. 72% Polaków przyznaje, że było choć raz namawianych przez kogoś bliskiego, aby dodać jakiś produkt do koszyka, którego na początku zakupów wcale nie planowaliśmy kupować.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
W tym roku nawet Twoja babcia kupi prezent w sieci!
Z badania zrealizowanego przez firmę badawczą OpinionWay wynika, że w tym roku, aż 64% Polaków planuje zakup podarunków przez internet. Prezenty online w zdecydowanej większości będą kupowały osoby w wieku 18-29 lat (71%) oraz 30-39 lat (70%). Jednak nie jest to tylko domena młodego pokolenia. Zakupy w ten sposób planuje zrobić ponad połowa osób w wieku 50-59 lat (58%) i co zaskakujące, również ponad połowa seniorów 60+ (57%)! Osoby starsze coraz częściej korzystają z internetu i jego możliwości.
A co Twój Mikołaj ma dla Ciebie?
W tym roku nasze świąteczne podarunki będą jednak nieco inne niż rok temu. Pandemia spowodowała, że lista kupowanych upominków zmieniła się ze względu na nowy tryb w jakim żyjemy. Popularność zdobywają te kategorie, które urozmaicą nam czas spędzany w domu. Tygodnie spędzone w domu w pierwszej fazie pandemii spowodowały, że odkrywamy, iż tutaj też może być fajnie. Chwile spędzone z rodziną stały się bardziej jakościowe. Myślimy o tym, czym umilić sobie wspólne godziny z rodziną. Zauważamy, że topową kategorią planowaną w tym roku, jako prezent kupiony online są książki, film i muzyka (31%). Inne popularne kategorie to w kolejności kosmetyki i perfumy (28%) oraz odzież i moda (27%). W roku ubiegłym kosmetyki znajdowały się na pierwszym miejscu planowanych prezentów świątecznych.
Co ciekawe, w tym roku popularna staje się nowa kategoria wśród kupowanych prezentów online. Na wysokie, piąte miejsce na liście upominków wpisuje się obecnie elektronika – aż 17% Polaków deklaruje zakup produktów z tej kategorii. Jest więc szansa, że m.in. ta kategoria napędzi tegoroczne wydatki na prezenty świąteczne, bo na „regularne” (nieświąteczne) zakupy elektroniki Polacy wydają średnio prawie 900 PLN. Ta rosnąca kategoria jest też znakiem czasów, bo z jednej strony są to umilacze czasu, a z drugiej wykorzystujemy święta jako pretekst do zakupu sprzętu do nauki i pracy w nowych warunkach.
– Pandemia niewątpliwie zmienia polski e-handel. Coraz większa rzesza Polaków robi zakupy w sieci. Duża jest grupa nabywców silnie zaangażowanych w zakupy online – swoistych „apostołów” – którzy lubią robić zakupy w ten właśnie sposób. Ich zaangażowanie to wartościowa waluta zarówno dla sklepów, jaki i dla marek obecnych w eCommerce. To ci konsumenci w pierwszej kolejności zwrócą uwagę na oferty pojawiające się w sieci. Widzimy także, że zakupy online nie są jedynie domeną młodych osób, aż połowa Polaków w wieku 60+ planuje zakup świątecznych podarunków w sieci. To zaskakująco wysoki wynik – komentuje Piotr Sztabiński, business development director.