Problem ubóstwa menstruacyjnego – UNICEF Polska rozpoczyna program Okres bez Troski

W wielu miejscach na świecie kobiety i dziewczynki w czasie menstruacji zmuszone są w najróżniejszy sposób radzić sobie z brakiem odpowiednich środków higienicznych. Wykorzystanie błota, ptasich piór, gazet czy szmat zagraża ich zdrowiu i jest dalekie od fizycznego i psychicznego komfortu.
O autorze
2 min czytania 2023-05-30

UNICEF od wielu lat podejmuje aktywności pomagające menstruującym oraz rozwijające edukację w tym zakresie – organizację wspiera w tym aktorka Millie Bobby Brown, Ambasadorka Dobrej Woli UNICEF. UNICEF Polska włącza się w te działania, rozpoczynając program Okres bez Troski, który umożliwi godne i bezpieczne przeżywanie okresu.

Menstruacja jest naturalnym elementem życia. Dotyczy setek milionów dziewczynek i kobiet na świecie. Każda z nich ma prawo przeżywać okres godnie, bezpiecznie i bez troski. Brak podpasek, środków higieny osobistej oraz niewiedza połączona z utrwalonymi przesądami powoduje, że doświadczają ubóstwa menstruacyjnego

Wpływ na to mają kwestie ekonomiczne, ograniczony dostęp do wody i usług higienicznych oraz sanitarnych. Do tego dochodzi utrzymująca się w wielu społecznościach stygmatyzacja okresu i menstruujących oraz postrzeganie tego naturalnego procesu w kategoriach wstydliwego tabu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Od wielu lat UNICEF na całym świecie wspiera walkę z ubóstwem menstruacyjnym. Dostarcza zestawy higieniczne zawierające między innymi podpaski, mydło i czystą bieliznę; opracowuje materiały edukacyjne i organizuje szkolenia dla nauczycieli, którzy później uczą dzieci o menstruacji. Organizacja pomaga również w tworzeniu inicjatyw wewnętrznych w szkołach; dofinansowuje projekty związane z menstruacją, np. tworzenie aplikacji do śledzenia cyklu; organizuje szkolenia z szycia podpasek – zarówno przez dziewczynki jak i chłopców; zapewnia dostęp do czystej wody i buduje toalety w szkołach.

Na niebezpieczeństwo używania przez kobiety zastępczych produktów higienicznych oraz na konieczność walki ze stygmatyzacją przez otoczenie zwraca uwagę aktorka Millie Bobby Brown w nagraniu przygotowanym dla UNICEF z okazji Światowego Dnia Higieny Menstruacyjnej. Wskazuje w nim m.in. cztery główne przyczyny ubóstwa menstruacyjnego: brak edukacji, brak łatwo dostępnych środków higienicznych, sytuację ekonomiczną i nierówność płciową. Do światowych przywódców kieruje także apel o zaangażowanie i zwiększenie inwestycji, aby zapewnić w szkołach bezpieczne środki higieniczne oraz prowadzić edukację dla dziewcząt i chłopców, która dostarczy im wiedzę na temat ich ciał oraz zniweluje krzywdzące stereotypy płciowe.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Często my, nasze córki, mamy i babcie doświadczały ubóstwa menstruacyjnego. Jest to problem globalny, jednak kraje rozwijające się odczuwają go najbardziej. Ruszamy z programem, który ma zapewnić środki higieniczne, wspomóc edukację i walkę o normalny okres, Okres bez Troski, dziewczynkom na całym świecie. Okres bez Troski powinien być częścią życia każdej dziewczynki, każdej nastolatki, każdej kobiety, każdej osoby, która miesiączkuje – mówi Sylwia Nowik-Spiczonek, Dyrektor Fundraisingu UNICEF Polska.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dzięki wsparciu pozyskanemu w czasie akcji Okres bez Troski, UNICEF Polska pomoże zapewnić dziewczynkom podpaski wielokrotnego użytku, dostęp do czystej wody, oddzielnych, dających komfort i dyskrecję toalet – w ten sposób umożliwiając im godne i bezpieczne przeżywanie okresu. To także inwestycja w ich przyszłość, bo nie będą zmuszone przerwać nauki ze wstydu i strachu przed stygmatyzacją oraz z powodu dyskomfortu towarzyszącego miesiączce. Rozwój programów edukacyjnych i grup wsparcia skierowanych nie tylko do dziewczynek, ale również chłopców, rodzin i lokalnych społeczności pomaga walczyć z zabobonami, uprzedzeniami oraz stygmatyzacją. Okres bez troski powinien być częścią życia każdej dziewczynki, każdej nastolatki, każdej kobiety, każdej osoby, która miesiączkuje.

Więcej informacji na temat problemu ubóstwa menstruacyjnego i programu Okres bez Troski można znaleźć na stronie UNICEF Polska.

PS Your KAYA walczy ze wstydem wokół menstruacji – bo „Okres wypada”

Your KAYA, polska marka organicznych produktów menstruacyjnych oraz naturalnych kosmetyków, rusza z kolejną śmiałą kampanią „Okres wypada”. Bo skoro dokładnie w tej chwili na całym świecie miesiączkuje 300 milionów kobiet, to dlaczego nadal nas to krępuje?