„Problem zaczyna się, kiedy klient narzuca swoją wizję”. Raport HASH|FM pokazuje marketerom, czego we współpracy oczekują twórcy internetowi

HASH|FM przepytał 549 twórców internetowych: blogerów, youtuberów, właścicieli kanałów na Instagramie i FB na temat dotychczasowych doświadczeń we współpracy z markami, oczekiwań względem przyszłej współpracy oraz korzyści jakie z niej płyną dla obydwu stron.
O autorze
1 min czytania 2015-02-10

W rezultacie otrzymaliśmy raport – przewodnik, który pomoże marketerom skuteczniej współpracować z twórcami. Wyniki badania komentują między innymi Michał Szafrański, Paweł Opydo i Tomasz Sulewski.

Jest pole do poprawy

Z badania jasno wynika, że pomimo dużej popularności akcji reklamowych z twórcami (aż 75 proc. ankietowanych brało udział w kampanii reklamowej) nadal pozostaje ogromne pole do poprawy jakości współpracy.

Tylko 18 proc. ankietowanych bardzo dobrze ocenia dotychczasową współpracę z markami. Jako główne problemy, które w niej występują twórcy wymieniali między innymi oczekiwanie współpracy za darmo oraz niejasne, nieprecyzyjne bądź obraźliwe zapytania.

„Widz czuje ściemę”

Twórcy często zaznaczali również, że marki zbyt rzadko włączają ich w tworzenie samych materiałów. W komentarzu do raportu – Maciej Dąbrowski, jeden z najpopularniejszych youtuberów w Polsce, dość dosadnie zauważa: „Problem ze współpracą pomiędzy marką, a youtuberem zaczyna się w momencie w którym klient narzuca swoja wizję i upiera się w korporacyjnym stylu, wyciągając różne statystyki, tabelki, ankiety, kółeczka i inne dinksy w power pointcie, że jego rozumowanie to jedyne słuszne rozumowanie. A to niestety najczęściej gówno prawda. Jedyną osobą wiedzącą kto jest najlepszym targetem youtubera jest sam youtuber. Widz doskonale czuje ściemę. Jest jak rekin, który z kilometra wyczuwa atomy erytrocytów w wodzie. Tak samo też atakuje rzucając hasłami „Sprzedałeś się!”.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Kreatywność i współpraca

W odróżnieniu od mediów tradycyjnych – twórcy internetowi nie rozgraniczają ról redakcji, działu sprzedaży czy działu reklamy. Skutecznie je łączą, dając reklamodawcy gwarancję treści dopasowanych do grupy odbiorców. Twórcy dbając o swoją wiarygodność w oczach odbiorców i skuteczność akcji, chętnie biorą na siebie zadanie stworzenia materiałów promocyjnych. Aż 97 proc. twórców jest gotowych przygotować materiał do publikacji samodzielnie lub we współpracy z marką, a jedynie 3 proc. oczekuje materiału od marki.

Co więcej, aż 91 proc. twórców chętnie lub bardzo chętnie włączy się we współpracę już na poziomie przygotowania pomysłów w odpowiedzi na zapytania marek.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Najchętniej z dużymi

Zapytani o to, z jakimi markami współpracowaliby najchętniej, twórcy wymienili łącznie ponad 500 marek – od dużych i znanych po niszowe. W odpowiedziach najczęściej powtarzały się Samsung, IKEA oraz Sony. Nie oznacza to jednak, że na współpracę z digital influencers nie mogą liczyć marki mniej znane. Aż 76 proc. twórców podjęłoby się współpracy z markami, których nie znają.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Całość raportu można bezpłatnie pobrać na stronie.