W rezultacie otrzymaliśmy raport – przewodnik, który pomoże marketerom skuteczniej współpracować z twórcami. Wyniki badania komentują między innymi Michał Szafrański, Paweł Opydo i Tomasz Sulewski.
Jest pole do poprawy
Z badania jasno wynika, że pomimo dużej popularności akcji reklamowych z twórcami (aż 75 proc. ankietowanych brało udział w kampanii reklamowej) nadal pozostaje ogromne pole do poprawy jakości współpracy.
Zobacz również
Tylko 18 proc. ankietowanych bardzo dobrze ocenia dotychczasową współpracę z markami. Jako główne problemy, które w niej występują twórcy wymieniali między innymi oczekiwanie współpracy za darmo oraz niejasne, nieprecyzyjne bądź obraźliwe zapytania.
„Widz czuje ściemę”
Twórcy często zaznaczali również, że marki zbyt rzadko włączają ich w tworzenie samych materiałów. W komentarzu do raportu – Maciej Dąbrowski, jeden z najpopularniejszych youtuberów w Polsce, dość dosadnie zauważa: „Problem ze współpracą pomiędzy marką, a youtuberem zaczyna się w momencie w którym klient narzuca swoja wizję i upiera się w korporacyjnym stylu, wyciągając różne statystyki, tabelki, ankiety, kółeczka i inne dinksy w power pointcie, że jego rozumowanie to jedyne słuszne rozumowanie. A to niestety najczęściej gówno prawda. Jedyną osobą wiedzącą kto jest najlepszym targetem youtubera jest sam youtuber. Widz doskonale czuje ściemę. Jest jak rekin, który z kilometra wyczuwa atomy erytrocytów w wodzie. Tak samo też atakuje rzucając hasłami „Sprzedałeś się!”.
Kreatywność i współpraca
W odróżnieniu od mediów tradycyjnych – twórcy internetowi nie rozgraniczają ról redakcji, działu sprzedaży czy działu reklamy. Skutecznie je łączą, dając reklamodawcy gwarancję treści dopasowanych do grupy odbiorców. Twórcy dbając o swoją wiarygodność w oczach odbiorców i skuteczność akcji, chętnie biorą na siebie zadanie stworzenia materiałów promocyjnych. Aż 97 proc. twórców jest gotowych przygotować materiał do publikacji samodzielnie lub we współpracy z marką, a jedynie 3 proc. oczekuje materiału od marki.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Co więcej, aż 91 proc. twórców chętnie lub bardzo chętnie włączy się we współpracę już na poziomie przygotowania pomysłów w odpowiedzi na zapytania marek.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najchętniej z dużymi
Zapytani o to, z jakimi markami współpracowaliby najchętniej, twórcy wymienili łącznie ponad 500 marek – od dużych i znanych po niszowe. W odpowiedziach najczęściej powtarzały się Samsung, IKEA oraz Sony. Nie oznacza to jednak, że na współpracę z digital influencers nie mogą liczyć marki mniej znane. Aż 76 proc. twórców podjęłoby się współpracy z markami, których nie znają.
Całość raportu można bezpłatnie pobrać na stronie.