W rezultacie otrzymaliśmy raport – przewodnik, który pomoże marketerom skuteczniej współpracować z twórcami. Wyniki badania komentują między innymi Michał Szafrański, Paweł Opydo i Tomasz Sulewski.
Jest pole do poprawy
Z badania jasno wynika, że pomimo dużej popularności akcji reklamowych z twórcami (aż 75 proc. ankietowanych brało udział w kampanii reklamowej) nadal pozostaje ogromne pole do poprawy jakości współpracy.
Zobacz również
Tylko 18 proc. ankietowanych bardzo dobrze ocenia dotychczasową współpracę z markami. Jako główne problemy, które w niej występują twórcy wymieniali między innymi oczekiwanie współpracy za darmo oraz niejasne, nieprecyzyjne bądź obraźliwe zapytania.
„Widz czuje ściemę”
Twórcy często zaznaczali również, że marki zbyt rzadko włączają ich w tworzenie samych materiałów. W komentarzu do raportu – Maciej Dąbrowski, jeden z najpopularniejszych youtuberów w Polsce, dość dosadnie zauważa: „Problem ze współpracą pomiędzy marką, a youtuberem zaczyna się w momencie w którym klient narzuca swoja wizję i upiera się w korporacyjnym stylu, wyciągając różne statystyki, tabelki, ankiety, kółeczka i inne dinksy w power pointcie, że jego rozumowanie to jedyne słuszne rozumowanie. A to niestety najczęściej gówno prawda. Jedyną osobą wiedzącą kto jest najlepszym targetem youtubera jest sam youtuber. Widz doskonale czuje ściemę. Jest jak rekin, który z kilometra wyczuwa atomy erytrocytów w wodzie. Tak samo też atakuje rzucając hasłami „Sprzedałeś się!”.
Kreatywność i współpraca
W odróżnieniu od mediów tradycyjnych – twórcy internetowi nie rozgraniczają ról redakcji, działu sprzedaży czy działu reklamy. Skutecznie je łączą, dając reklamodawcy gwarancję treści dopasowanych do grupy odbiorców. Twórcy dbając o swoją wiarygodność w oczach odbiorców i skuteczność akcji, chętnie biorą na siebie zadanie stworzenia materiałów promocyjnych. Aż 97 proc. twórców jest gotowych przygotować materiał do publikacji samodzielnie lub we współpracy z marką, a jedynie 3 proc. oczekuje materiału od marki.
#PrzeglądTygodnia [09-15.09.2025]: minimalizm w kampanii OOH Braci Sadowników, fundacja Igi Świątek, Grupa Arche na rzecz demografii
Co więcej, aż 91 proc. twórców chętnie lub bardzo chętnie włączy się we współpracę już na poziomie przygotowania pomysłów w odpowiedzi na zapytania marek.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najchętniej z dużymi
Zapytani o to, z jakimi markami współpracowaliby najchętniej, twórcy wymienili łącznie ponad 500 marek – od dużych i znanych po niszowe. W odpowiedziach najczęściej powtarzały się Samsung, IKEA oraz Sony. Nie oznacza to jednak, że na współpracę z digital influencers nie mogą liczyć marki mniej znane. Aż 76 proc. twórców podjęłoby się współpracy z markami, których nie znają.
Całość raportu można bezpłatnie pobrać na stronie.