Debiut nieźle ocenianej TVP Dokument nie nasycił w pełni zainteresowania kategorią ‘factual’ wśród widzów TV naziemnej, pokazuje Projekt Cyfrowizja VI, cykliczne badanie Wavemaker. Multipleks marzeń Polaków tworzą międzynarodowe kanały filmowe i dokumentalne, które widzowie umieściliby w ofercie naziemnej telewizji najchętniej zamiast TV Trwam oraz kanałów Telewizji Polskiej notujących najsłabsze wyniki w historii badania. Zaledwie co czwarty polski telewidz ma świadomość planowanych zmian w standardzie nadawania naziemnego.
Polscy telewidzowie deklarują spore zadowolenie z oferty naziemnej TV – ponad połowa jest przekonana, że oferta bezpłatnej TV zawiera ciekawe kanały (56 proc.), stacji jest więcej niż kilka lat temu (69 proc.) i można je oglądać w wysokiej jakości (60 proc.), pokazuje zrealizowany właśnie Projekt Cyfrowizja VI, cykliczne badanie agencji Wavemaker identyfikujące postawy odbiorców płatnej i naziemnej telewizji.
Widzowie gorzej oceniają konkretne składniki oferty – jak wybór programów sportowych, serialowych czy filmowych. I w tych kategoriach widzą też największe zapotrzebowanie na uzupełnianie oferty programowej naziemnej telewizji. Dokumenty, polskie i zagraniczne filmy oraz seriale tworzą czołówkę ‘deficytowych’ wciąż, z perspektywy odbiorców naziemnej telewizji, kategorii w ofercie NTC. Kategoria dokumentów po raz pierwszy wybiła się na pierwsze miejsce w rankingu widzów, detronizując filmy. Mogło się tak stać m.in. dlatego, że w obszarze seriali czy filmów widzowie coraz częściej znajdują alternatywne kanały ich dystrybucji (serwisy streamingowe).
Zobacz również
Najlepiej ocenianymi kanałami NTC są wśród widzów wciąż największe stacje komercyjne – Polsat i TVN – zbliżony odsetek widzów, co w poprzedniej fali badania uznaje je za raczej lub bardzo ciekawe. Spadły natomiast wskazania dla głównych kanałów Telewizji Polskiej, zajmujących 18-te (TVP 2) i 24-te (TVP1) miejsce w rankingu 32 zbadanych w Projekcie Cyfrowizja kanałów naziemnych.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Wśród niedawnych debiutantów z multipleksów najlepiej oceniany przez widzów jest TVP Dokument (19. pozycja), wyprzedzający TVP Kobieta (27. miejsce) i przedostatnią w rankingu Antenę – dodajmy, że kanały oceniały osoby, które znają daną stację. W przypadku Anteny – co trzeci odbiorca naziemnej TV, jeszcze nie kojarzy tego kanału, co ciekawe stację lepiej znają odbiorcy płatnej TV.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Wizerunkowy kryzys TVP
Multipleks marzeń polskich telewidzów tworzą tradycyjnie międzynarodowe kanały premium. Widzowie najchętniej umieściliby w ofercie bezpłatnej TV takie marki jak HBO, Discovery, Canal+ i National Geographic.
A co gdyby uzupełnienie multipleksów było możliwe kosztem kanałów nadających obecnie w naziemnej telewizji? W takim scenariuszu mocno ucierpiałoby portfolio publicznego nadawcy. Aż 6 z 10 najczęściej wskazywanych przez widzów do usunięcia kanałów to stacje Telewizji Polskiej. Są to najgorsze dla nadawcy wyniki w historii badania Projekt Cyfrowizja, dowodzą powiększania się negatywnego „elektoratu” nadawcy.
Jednocześnie wciąż dla kilkunastu procent widzów główne anteny TVP są tymi, których najbardziej brakowałoby, gdyby zniknęły z oferty multipleksów. To daleko za Polsatem czy TVN (oba komercyjne kanały mają 34 proc. tak przywiązanych odbiorców), ale nadal TVP2 i TVP1 stanowią mocną „drugą ligę” takiego rankingu, wraz z TVN7, TVP Sport i TV Puls.
Dane z Projektu Cyfrowizja VI dowodzą potrzeby działań informacyjnych związanych ze zmianą standardu nadawania naziemnego. Zaledwie co czwarty telewidz ma świadomość planowanych zmian w sposobie nadawania naziemnej TV i przejścia na standard DVB-T2 / HEVC. Wśród tych osób blisko 60 proc. twierdzi, że jest na to technicznie przygotowana. Najmniej takich osób jest jednak wśród odbiorców wyłącznie naziemnej telewizji, a więc tych, których problem dotyczy. Tu niespełna 4 na 10 osób świadomych planowanych zmian ma przekonanie, że ich dekoder i telewizor spełniają wymagania nowego standardu.
Badanie Projekt Cyfrowizja VI Wavemaker realizował na próbie 1535 Polaków z dostępem do internetu metodą CAWI pod koniec czerwca 2021 r.