Projektanci, którzy inspirują, projekty, które zachwycają cz. 5

Projektanci, którzy inspirują, projekty, które zachwycają cz. 5
Czym inspirują się współcześni twórcy wizualni? Kto jest dla nich wzorem? Z której ze swoich prac są szczególnie zadowoleni? Odpowiedzi znajdziesz w najnowszej części cyklu „Projektanci, którzy inspirują, projekty, które zachwycają”.
O autorze
5 min czytania 2024-09-13

Plakaty i grafiki coraz częściej goszczą w naszych domach i mieszkaniach. Z ulicznych afiszy trafiają do salonów, sypialni, czy kuchni. To jednak tylko jedna z form wyrazu, którą dziś posługują się twórcy wizualni. W piątej odsłonie cyklu „Projektanci, którzy inspirują, projekty, które zachwycają” Ewelina Gąska, Ola Jasionowska oraz Andrzej „Rysuje” Milewski opowiadają o tym, kto stanowi inspirację dla nich samych oraz z których prac są najbardziej dumni.

Ewelina Gąska
multidyscyplinarna projektantka graficzna
specjalizująca się w dziedzinie ilustracji i identyfikacji wizualnej

Projektanci, którzy są dla mnie najbardziej inspirujący

  • Mireia Ruiz

Artystka koncentruje się na czystych kształtach i żywych gamach kolorów, aby tworzyć dynamiczne kompozycje. Często wykorzystuje różne materiały takie jak papier czy drewno.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj
  • Josephine Rais

Tworzy śmiałe i dynamiczne scenerie codziennych sytuacji życiowych. Cechą charakterystyczną jej prac są różnorodni bohaterowie w nietypowych pozach, które w połączeniu z organicznymi kształtami tworzą silne kompozycje.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Moritz Adam Schmitt

Wykorzystuje w swoich pracach mnóstwo patternów, kolorów i abstrakcyjnych kształtów.

Trzy własne projekty, które są moim zdaniem najlepsze/najciekawsze

  • Gąska na Helu

Stawiając na minimalizm, przedstawiłam współczesne spojrzenie na nadbałtyckie absurdy i uroki, letnie uciechy i utarte standardy wypoczynku zakotwiczone w latach 90. To wspomnienie zawieszone gdzieś między posypką na gofrze a rześkim popołudniowym rejsem po Zatoce Puckiej.

fot. www.behance.net

  • 46, 47, 48 plakat na Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Plakat miał się wyróżniać, zaskakiwać i nie wpisywać w utarty przez lata styl plakatów festiwalu. Miał podkreślać rangę imprezy oraz nadać festiwalowi charakterystyczny ton wizualny. Głównym założeniem było unikanie elementów figuratywnych stanowiących najprostsze skojarzenie z kinem i nadmorskim festiwalem, w szczególności: taśmy filmowej, kamery, analogowego projektora, lwa, ludzkiej głowy, gestu „kadrowania” dłońmi, mew, latarni morskiej etc.

fot. www.ewelinagaska.com

  • 25. Letnia Akademia Filmowa na Zwierzyńcu

Poprzez ilustracje chciałam przenieść uczestników festiwalu w abstrakcyjny świat kina oraz jego naturalne otoczenie, które często stanowi inspirację dla wielu filmowych dzieł. Moim celem było zachowanie harmonii między naturą a sztuką filmową, jednocześnie zachęcając do udziału w spotkaniach i dyskusjach z twórcami. Stąd obecność dwóch postaci zwróconych ku sobie, symbolizujących dialog. Całość osadziłam na symbolu oka, które jest jednym z najważniejszych zmysłów człowieka. Plakat wzbogaciłam o ikony związane z kinem, takie jak taśma filmowa, gest kadrowania i klaps filmowy. Dodałam również letnie akcenty, roślinność i ozdobniki, które są charakterystycznym elementem moich prac. W kompozycję wplotłam liczbę 25, nawiązującą do jubileuszowej edycji festiwalu.

fot. www.behance.net

  • Plakaty na koszulkach dla Lidl

Ilustracje umieszczone na froncie koszulek nawiązują do najpopularniejszych form spędzania wolnego czasu, takich jak rower, joga, czytanie czy wędkarstwo.

fot. www.ewelinagaska.com

  • Kompozycje wykonane ze styroduru

Prace wykonane ze styroduru o grubości 6 cm. Poszczególne elementy zostały wycięte, pomalowane farbami akrylowymi i sklejone tak by stworzyły przestrzenny obraz ze zróżnicowanymi wypukłościami.

Jedną kompozycję przestrzenną wykonałam na konkurs organizowany przez bank Pekao. Praca „W poszukiwaniu nowych form wyrazu. Przestrzenna kompozycja stworzona w styrodurze”, otrzymała nagrodę dodatkową w 2. edycji konkursu Pekao ART_Stories! 

Na pytanie konkursowe „Na to, co Cię ucieszy! Czyli na co?” wpłynęło aż 1840 artystycznych odpowiedzi, w tym 1270 zakwalifikowanych prac.

Projekty, które w ostatnim roku najmocniej mnie zachwyciły

  • Sandro Rybak, Brass Riot Vinyl – okładka płyty

fot. www.behance.net

fot. www.behance.net

  • Bryndon Díaz – mural w Centrum Kultury Hiszpanii w Gwatemali

fot. www.behance.net

Andrzej „Rysuje” Milewski
ilustrator polskiego życia społeczno-polityczno-obyczajowego

Projektanci, którzy są dla mnie najbardziej inspirujący

  • Bardzo lubię styl i poczucie humoru rysowników The New Yorkera. Na przykład Christopha Niemanna, którego rysunek o AI jest jasnym głosem w debacie na temat „sztucznej inteligencji zabierającej nam pracę”.

  • W 2014 roku Benjamin Schwartz popełnił świetny rysunek o rekinach. Jest przypominany w piśmie co roku podczas „Shark Week” i co roku śmieszy tak samo mocno.

  • Amii Ilustrates to rysowniczka z Wielkiej Brytanii. Trafiłem na jej profil na IG stosunkowo niedawno, ale zachęcam do obserwowania. 113 000 obserwujących to za mało jak na taki talent. 😊

Trzy własne projekty, które są moim zdaniem najlepsze/najciekawsze

  • Najlepsze rysunki to te, które rysujesz, jednocześnie śmiejąc się i płacząc. Będąc rodzicem małych dzieci, ma się jednego i drugiego pod dostatkiem.

  • Rysunek satyryczny ma być przede wszystkim zabawny. Dopiero w drugiej kolejności mądry. Jeśli jest tylko mądry, to jest nudny. Najtrudniej jest połączyć jedno z drugim. Ale czasem się udaje.

  • Mimo że w internecie czuję się jak ryba w wodzie, to bardzo lubię wychodzić do offline’u. Miasto Gdańsk zaprosiło mnie do kampanii skierowanej do turystów na temat kultury ulicznej. Szalenie spodobała mi się idea, by satyrycznie potraktować komunikaty informacyjne. One zazwyczaj gdzieś tam nam migają przed oczami, ale nie zwracamy na nie większej uwagi.

Projekty, które w ostatnim roku najmocniej mnie zachwyciły

  • Dwie okładki magazynu „Time”. Pierwsza z końca czerwca, kiedy kampania Bidena znalazła się na ostrym wirażu. Druga z połowy lipca, kiedy Biden się wycofał i zastąpiła go Harris.

  • Okładka „The Economist” wspaniale podsumowująca polityczne rozdarcie we Francji. Opublikowana tuż przed wyborami we Francji, kiedy sondaże pokazywały bardzo duże poparcie dla ruchów skrajnych.

Ola Jasionowska
graficzka i ilustratorka

Projektanci, którzy są dla mnie najbardziej inspirujący

Inspiracji szukam poza swoimi dziedzinami, dlatego wybrałam osoby, których twórczość jest dla mnie inspirująca, i takie, których styl pracy jest dla mnie inspirujący, które podziwiam, którymi chciałabym być, jak dorosnę.

  • David Hockney (malarz, ilustrator, fotograf i scenograf) – bo w wieku 84 lat zaczął tworzyć iPadzie i za kolor.
  • Broken Fingaz (kolektyw malarsko-streetartowy) – za kolor

fot. „FINGAZ RAILWAYS – BROKEN BORDERS”

fot. „FINGAZ RAILWAYS – BROKEN BORDERS”

  • Melissa Schriek, Eric Tabuchi, Justine Kurland (fotograficy) – za kształty, które są dla mnie ogromną inspiracją, a nierzadko też ukrytymi bohaterami moich plakatów

fot. Melissa Schriek, „ODE”

fot. Eric Tabuchi „Atlas of form”

  • Koka Skowrońska (projektantka) – za kolor

fot. Koka Skowrońska „Pląsy polskie”

fot. Koka Skowrońska „Koń z bobem na głowie”

  • Alicja Bielawska (artystka wizualna) – za kolor

fot. Alicja Bielawska „Śnione w nocy w blasku dnia”

fot. Alicja Bielawska „Pozwól przestrzeni obracać się wokół ciebie”

  • Hania Rani (pianistka, kompozytorka) – za sposób pracy i wrażliwość estetyczną

fot. Hania Rani „Malasana”

fot. Hania Rani „Live”

Trzy własne projekty, które są moim zdaniem najlepsze/najciekawsze

  • Identyfikacja wizualna przychodni aborcyjnej AboTak!

Identyfikacja projektu miała wyrażać otwartość oraz, co zgodne z moimi preferencjami, pozbawiona stygmy i ciężaru negatywnych skojarzeń dotyczących procesu aborcji. Razem z autorkami pomysłu z Aborcyjnego dream Teamu i Anią Piętą, która zaprosiła mnie wcześniej do pracy przy inicjatywie Wschód, rozmawiałyśmy o nazwie, budżetowym druku, wyobrażałyśmy sobie, jak będą się czuły osoby w otoczeniu odpowiednio dobranych do wnętrz kolorów, nazwie. Projekt wielopoziomowy, dlatego wielce satysfakcjonujący.

  • Identyfikacja wizualna tegorocznego 49. Festiwalu Filmowego w Gdyni

Udało się namówić organizatorki FPFF na odejście od formy konkursu na plakat na rzecz stworzenia całościowej identyfikacji wydarzenia na zamówienie. Udało się je namówić także na zawarcie w projekcie morza, którego miało w nim absolutnie nie być. Świetna współpraca z doświadczonymi i bardzo otwartymi osobami.

  • Uporządkowanie identyfikacji wizualnej Zarządu Zieleni miasta Warszawy.

Przy okazji rebrandingu miasta Warszawy (który objął także inne jednostki, takie jak Zarząd Zieleni) udało nam się stworzyć zielony system wayfindingowy nagrodzony srebrnym mieczem w kategorii „Design” w KTR 2023 roku, ale też rozwinąć ten system na tyle, że zaczął być udostępniany innym jednostkom i dzielnicom miasta na zasadach otwartej licencji. Przez ostatnie dwa lata zrobiliśmy też mnóstwo plakatów, które wyróżniają nas na tle miasta.

  • Każdy projekt przeciwko wykluczeniom, który miałam okazję tworzyć

Strajk Kobiet, akcja profrekwencyjna grupy Wschód, plakaty własne

Projekty, które w ostatnim roku najmocniej mnie zachwyciły

  • Rebranding Teatru Ludowego – Studio Otwarte

fot. www.otwarte.com.pl

  • Patryk Hardziej – cała działalność Patryka to dla mnie temat na dobry serial o pasji, talencie i wkładzie jednego człowieka w szerzenie wiedzy o wielu innych ludziach (od Duszka po Hollendra)

PS Projektanci, którzy inspirują, projekty, które zachwycają cz. 4

Jakimi projektantami inspirują się osoby z branży designerskiej? Z których prac są najbardziej dumni? Sprawdź w czwartej części cyklu „Projektanci, którzy inspirują, projekty, które zachwycają”.