Projekty społeczne jak wirus. Czy niestandardy mają większą siłę przebicia?

Projekty społeczne jak wirus. Czy niestandardy mają większą siłę przebicia?
Ideą dobrego przekazu jest zwrócenie na niego uwagi odbiorcy. Musi być na tyle atrakcyjny, by został zapamiętany. Musi prezentować wartości, które niczym wirus, zostaną rozprzestrzenione po całym świecie i nie wyjdą z głów odbiorców przez długi czas.
O autorze
2 min czytania 2017-04-24

Idealną receptą na taki scenariusz są niestandardowe projekty społeczne i kampanie, czyli marzenie każdego marketera.

Przygotowałam przegląd 9 niestandardowych projektów, o których przy świątecznym stole opowiedziałam wszystkim.

#1 Ameryka znika 

Akcja, która skłania do zastanowienia się nad tym, jak często bezsensownie marnujemy papier. „Save Paper, Save The Planet” to kampania, która została przygotowana przez WWF. Podajniki papieru zainstalowane w miejskich toaletach miały uzmysłowić użytkownikom, że wraz ze wzrostem użycia papieru wzrasta zagrożenie dla Ziemi. Dlatego ochronę planety należy zacząć od własnych małych działań, jak chociażby oszczędne używanie papieru.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

#2 Mięso kup w sklepie

Na sklepowych półkach, pośród mięs ułożono też i ludzkie sylwetki. “If you pay a prostitute, you’re financing human trading” tj. płacąc prostytutce finansujesz handel ludźmi. Pod takim hasłem w marcu zeszłego roku prowadzona została kampania zorganizowana na zlecenie rządu Luksemburgu.

Luksemburg jest krajem docelowym, do którego przekazywane są kobiety w celu rozwijania przemysłu seksualnego. Co roku 2,5 miliona osób staje się ofiarami handlu ludźmi.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

#3 Co zrobić, by nie stracić zębów?

Miroslav Vujovic zaprezentował oryginalny i sugestywny sposób do przekonania ludzi, jak negatywnie na nasz organizm wpływa uzależnienie od nikotyny. Artysta na opakowaniu paczki papierosów umieścił młodą kobietę o śnieżnobiałym uśmiechu. Jej biały uśmiech to część papierosów. Wyciągnięcie jednego papierosa z opakowania sprawia, że w tym miejscu tworzy się czarna luka. Opróżnienie całej paczki sprawia, że wygląda tak, jakby modelka w ogóle nie miała zębów.

#4 „… myję zęby, bo wiem dobrze o tym…”

„.,. kto ich nie myje ten ma kłopoty.” Pozostając w temacie zębów, warto wspomnieć o niestandardowej akcji Colgate, która zamiast zwykłego patyczka ukryła wewnątrz słodyczy patyczki w kształcie szczoteczki do zębów. Akcja okazała się sukcesem i z pewnością zapadła w pamięć odbiorcom.

#5 Bo któż jest doskonały…?

Kampania społeczna zrealizowana przez organizację Pro Infirmis, która zajmuje się problemami osób niepełnosprawnych. Do akcji zaproszono osoby z wyraźnymi deformacjami ciała, które stały się wzorem do wykonania manekinów, które później zostały ustawione w witrynach sklepów w Zurychu. Przechodnie z początku byli zdumieni niecodziennie wyglądającymi ekspozycjami sklepowymi. Chyba właśnie o taką refleksję chodziło?

#6 „Girls of Paradise” strona agencji towarzyskiej do zadań specjalnych

Na mężczyzn, którzy odwiedzili stronę internetową „Girs of Paradise” czekała ponura niespodzianka przygotowana przez francuską organizację Le Mouvement du Nid. Akcja miała otworzyć ludziom oczy na przemoc w sferze seksualnej.

#7 Ej, zachowaj kontrolę nad tym, ile pijesz

Przed utratą kontroli po spożyciu napojów wyskokowych przestrzegała czeska kampania zrealizowana w 2007 roku.

W ramach akcji zaprojektowano specjalne kufle kontrolne. Mogliśmy zobaczyć na nich pół wizerunku kobiety i znak ostrzegawczy, który brzmiał “Please don’t lose control over your drinking”.

fot. http://adsoftheworld.com/media/ambient/beer_mug

#8 What the f**k have you done?

A czego Ty, ku**a, dokonałeś w swoim życiu? W sposób niezwykle zachęcający fundacja Mellon Educate przekonuje nas do udziału w wolontariacie. Kampania na pewno przyciągająca uwagę i zmuszająca do chwili zastanowienia. A o to przede wszystkim chodziło.

Ciekawi jesteśmy, jak oceniacie takie niestandardowe podejście do kampanii społecznych.Uważacie, że tylko takimi sposobami mamy możliwość zmuszenia odbiorcy do chwili zastanowienia?

#9 Nie powinnam potrzebować penisa, by zarabiać

Problem dysproporcji pomiędzy mężczyznami a kobietami ciągle jest poruszany. FCKH8.com, marka odzieżowa, która w dość, nietypowy sposób walczy z rasizmem, homofobią i seksizmem postanowiła go poruszyć w swojej kampanii.

W spocie mowa jest o tym, że kobieta, chociaż wykonuje tę samą pracę co mężczyzna, zarabia aż o 23% mniej. Bluzgające dziewczynki wyjaśniają i zwracają uwagę na te problemy. Jedna z nich dodaje nawet, że „nie powinnam potrzebować penisa, by zarabiać”.

 Znacie inne przykłady niestandardowych projektów?