Promocja jednej marki Kompanii Piwowarskiej = 235 miejsc pracy

493 mln złotych i prawie 3 tysiące miejsc pracy – tak wpływ lidera branży piwowarskiej na branżę marketingową oceniają analitycy Ernst & Young w raporcie „Wkład Kompanii Piwowarskiej w polską gospodarkę”. Ten wpływ może być jeszcze większy dzięki wprowadzonym innowacjom.
O autorze
2 min czytania 2013-02-19

Kompania Piwowarska to lider branży piwowarskiej i – jak podaje ranking przygotowany pod koniec 2012 roku przez miesięcznik „Rynek Spożywczy” i portalspozywczy.pl – największa firma spożywcza w Polsce. Nic dziwnego, że oddziałuje na całe branże gospodarki, takie jak rolnictwo, sektor opakowań czy transport. Sporo na działalności KP zyskuje też branża marketingu i mediów.

Jak wynika z raportu Ernst & Young, Kompania Piwowarska w 2010 roku wydała na marketing i reklamę 493 mln zł. Wydatki KP obejmują głównie przygotowanie i wdrażanie kampanii reklamowych, zakup powierzchni reklamowej oraz pracę agencji i domów mediowych. Kompania Piwowarska ma zatem wpływ nie tylko na zatrudnienie specjalistów ds. marketingu we własnej firmie, ale też w organizacjach, które czerpią zyski z jej działalności. Okazuje się również, że w skali całego kraju dzięki KP i jej browarom pracę w marketingu znajduje 2 830 osób.

Jeśli zatrudnienie pośrednie generowane w branży przez KP podzielić przez liczbę marek należącą do portfolio firmy, okaże się, że w promocję jednej marki zaangażowanych jest około 235 osób! Dlatego każda innowacja produktowa i marketingowa wiąże się z zatrudnianiem dodatkowych osób zarówno w samej KP, jak i we współpracujących agencjach.

Rok 2012 był dla Kompanii Piwowarskiej rekordowy pod względem innowacji – wprowadzono ich aż 11! Firma rozszerzyła portfolio o nowe marki (Książęce) i kategorie (LECH Shandy, czyli miks piwa z lemoniadą), jak również kolejne warianty i smaki istniejących marek (Żubr Ciemnozłoty, Tyskie Klasyczne oraz Redd’s Cranberry, Redd’s Grapefruit-Pineapple). Do tego dochodzą innowacje w zakresie opakowań (butelka Easy Grip™, Tyskie z tanka). Jeśli zaś uwzględnimy niekonwencjonalne pomysły na reklamę i promocję piw KP, takie jak ogromna kampania „5 Stadion” czy akcja rekomendacyjna LECHA Shandy w nadmorskich miejscowościach, przeprowadzona przez pracowników biurowych firmy, okaże się, że miniony rok obfitował w gorące i wręcz przełomowe wydarzenia marketingowe.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– W ubiegłym roku nasililiśmy nasze działania w zakresie innowacji marketingowych i wzbogacenia naszego portfela o nowe marki, smaki i kategorie. Na rok 2013 również mamy ambitne plany. Musimy utrwalić zeszłoroczne innowacje, a na dodatek szukać będziemy nowych pomysłów, gdyż w obecnych czasach to właśnie nowatorskie myślenie o kategorii daje przewagę rynkową. Cieszymy się, że nasze pomysły mają tak duży wpływ na polską gospodarkę i branżę medialno-reklamową – mówi Piotr Jurjewicz, wiceprezes ds. marketingu w Kompanii Piwowarskiej.

Kompania Piwowarska bezpośrednio daje pracę ok. 3200 osobom, jednak będąc nabywcą i dostawcą towarów i usług, w skali całej Polski wpływa na zatrudnienie 65 000 ludzi, czyli populacji miasta wielkości Stalowej Woli, Leszna czy Kędzierzyna-Koźla. Większość z tych miejsc pracy (33 300) jest związanych z zaopatrzeniem, m.in. z marketingiem, na pozostałą część składają się pracownicy sektora detalicznego (9 800) i branży gastronomicznej (19 000).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Raport „Wkład Kompanii Piwowarskiej w polską gospodarkę” jest częścią badania przeprowadzonego w 2011 roku przez Ernst & Young i Regional Policy Research na zlecenie Grupy SABMiller Europe. Całe badanie dotyczyło znaczenia produkcji i sprzedaży jej piwa. Analizą objęto 10 krajów: Czechy, Węgry, Włochy, Holandię, Polskę, Rumunię, Rosję, Słowację i Wielką Brytanię. Badanie skupiało się na gospodarczym znaczeniu SABMiller w Europie i Rosji, wpływie browarów Grupy na regiony, w których są one zlokalizowane, oraz na polityce w dziedzinie przedsiębiorczości społecznej i zrównoważonego rozwoju.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Pełna wersja raportu jest dostępna pod tym adresem.