Przeciętny jak Polak? Najnowsze badanie o trendzie Normcore odkrywa czy Polacy lubią się wyróżniać, czy wolą zostać w cieniu

70% młodych Polaków z większych miast deklaruje, że szuka w życiu równowagi, a 53% jest zmęczonych afiszowaniem się markami. Nonszalancja jest w modzie, a zwykły T-shirt zwycięża z koszulą z wielkim logo. Na ile ten T-shirt jest zwyczajny, a na ile to komunikat dla wtajemniczonych?
O autorze
1 min czytania 2015-10-15

Co oznacza normalność na polskiej ulicy? Odpowiedź w najnowszym badaniu o trendzie Normcore, prezentowanym już 23 października br. na XVI Kongresie Badaczy Rynku i Opinii.

Celem badania „Pokolenie New Balance – o trendzie Normcore w kontekście decyzji konsumenckich”, zrealizowanego przez Martę Biercę, badaczkę z CPC Join the Dots i Alicję Wysocką-Świtałę, partnera w agencji Clue PR jest przyjrzenie się zjawisku Normcore, czyli pozorowanej zwyczajności u świadomych konsumentów. W badaniu pod lupę została wzięta opiniotwórcza grupa Polaków grających z konwencją: zwyczajne-niezwyczajne, wybierających drogie marki, które wyglądają na zużyte, nijakie i przede wszystkim: niewyróżniające się.

Z czego wynika ta tendencja? Na ile jest zgodna z trendami świadomej konsumpcji na Zachodzie? Czy Pokolenie New Balance, czyli młodzi Polacy z większych miast, którzy unikają ostentacji i „starania się” to duża grupa? Jak trend „jakościowej zwyczajności” wpisuje się w krajobraz polskiej ulicy, na której często widać tandetę, sezonowość i wielkie, często podrobione, logotypy? I wreszcie – jak to wpływa na rynek, jak zmieniają się dotychczasowe marki, jakie nowe powstają?

Przeprowadzone badanie bazuje na wywiadach pogłębionych z młodymi warszawiakami, przedstawicielami trendu „Normcore”. Zrealizowane zostało również badanie ilościowe, na próbie ponad 600 internautów w wieku 20-35 lat, którzy są mieszkańcami pięciu dużych miast w Polsce. Badania konsumentów zostały dodatkowo skonfrontowane z opiniami ekspertów od mody, m.in. Marcina Różyca. Pełna wersja raportu dostępna będzie 23 października br.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

 

O autorkach badania:

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Alicja Wysocka-Świtała, Clue PR, Partner & Head of Brand
Partner w agencji Clue PR. Specjalizuje się w komunikacji korporacyjnej i produktowej. Prowadzone przez nią kampanie wyróżnione były Sabre Awards i Magellan Awards. Doświadczenie zdobyła w dwóch sieciowych agencjach w Warszawie i Nowym Jorku. Absolwentka dziennikarstwa UW.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Marta Bierca, Discovery Consultant, CPC Join The Dots
Konsultantka ds. badań jakościowych w CPC, wcześniej badaczka jakościowa w Ipsos ASI i Synovate. Socjolożka i etnolożka, kończy doktorat z przemian ról rodzicielskich na SWPS. Absolwentka etnologii UW.