fot. Roshen; Chernigivske
Rosyjska inwazja na Ukrainę trwa już ponad miesiąc. W tym czasie wiele marek i organizacji postanowiło przekazać swoją pomoc finansową, materialną, jak również wsparcie psychologiczne dla ofiar wojny. W niesienie pomocy na rzecz Ukrainy zaangażowało się także mnóstwo konsumentów, którzy solidarność ze wschodnimi sąsiadami wyrażają również poprzez bojkot rosyjskich marek.
Zobacz również
W związku z sytuacją w Ukrainie wielu konsumentów w tym roku po raz pierwszy zwróciło uwagę na to, jakie produkty pochodzące zza wschodniej granicy dostępne są na naszym rynku. Jeszcze zanim ze sklepowych półek w Polsce zaczęły znikać produkty pochodzące z Rosji i Białorusi, w mediach społecznościowych pojawiły się listy wyszczególniające marki, które należy bojkotować. Okazuje się, że często produkty spożywcze i alkohole rosyjskie były mylone z ukraińskimi, na co zwróciła uwagę Agnieszka Górnicka, prezes zarządu Inquiry.
Docierają do mnie sygnały, że w szlachetnym zrywie w ramach bojkotu rosyjskich marek ludzie nie odróżniają ich od ukraińskich. No więc – ważne – NIE BOJKOTUJEMY ukraińskich marek! Nawet jeśli są pisane cyrylicą! Marki Nemiroff, ROSHEN Confectionery Corporation i wiele innych to marki ukraińskie! Załączam znalezioną w sieci listę najcenniejszych marek ukraińskich, może to pomoże w podejmowaniu decyzji o bojkocie – czytamy w poście.
Poniżej przedstawiamy przegląd popularnych ukraińskich marek, które dostępne są również w Polsce.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Roshen
Roshen Confectionery Corporation to jeden z największych światowych producentów wyrobów cukierniczych. Firma, która powstała 26 lat temu, w 2012 roku znalazła się w pierwszej dwudziestce światowych firm cukierniczych „Candy Industry Top 100”. Mało kto wie, że nazwa firmy wywodzi się od skróconej wersji nazwiska jej założyciela – Petra Poroszenki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Producent ponad 350 różnych słodyczy, m.in. cukierków, czekolad, batonów, wafli, herbatników, ciast i tortów, zasłynął z czekoladowych cukierków „Kyiv Vechirniy” i kijowskich ciast, produkowanych przez flagową kijowską fabrykę Roshen w Kijowie. W 2021 Roshen eksportował produkty na 18 rynków na całym świecie.
W rozmowie z Forbes Wiaczesław Moskalewski – dyrektor generalny i współwłaściciel Roshen powiedział, że obecnie dwie fabryki w Ukrainie nie pracują, a kolejne dwie działają tylko częściowo. Od pierwszych dni kwietnia firma stara się jednak wznawiać eksport produktów na Zachód.
Nemiroff
Nemiroff to największa ukraińska firma produkująca wyroby alkoholowe, najbardziej znana z wódki. Firma gorzelnicza z siedzibą w Niemirowie w obwodzie winnickim eksportuje swoje produkty na pond 50 zagranicznych rynków. W 2006 roku, wraz z marką Smirnoff, Nemiroff znalazł się na 2 miejscu światowych firm produkujących wódkę.
Dystrybucję wódki Nemiroff na kraje bałtyckie, Polskę, Włochu i Austrię prowadzi Coca-Cola HBC.
fot. nemiroff
Khortitsa (Chortyca)
Chortyca to jedna z najbardziej znanych ukraińskich marek różnych gatunków wódki, likierów oraz napojów niskoprocentowych. Powstałe w 2003 roku przedsiębiorstwo eksportuje swoje produkty na ponad 87 światowych rynków. Marka może pochwalić się trzecim miejscem w rankingu sprzedaży wódek na świecie. W Polsce największą popularnością cieszy się Chortyca Platinum i Chortyca Premium.
Nazwa marki została nadana na cześć największej wyspy Ukrainy – Chortycy.
fot. en.khortytsa.com
Obolon (Obołoń)
Producent piwa, wody mineralnej i napojów bezalkoholowych – m.in. kwasu chlebowego i podpiwku – został założony w 1992 roku. Obecnie prezesem spółki jest Ołeksandr Słobodian – ukraiński polityk, przedsiębiorca i działacz sportowy. Pod względem zdolności produkcyjnej, główny zakład Obołoni w Kijowie stał się największym europejskim browarem, produkującym 14 milionów dekalitrów piwa miesięcznie.
W Polsce dostępnych jest kilkanaście produktów kijowskiego producenta, a oprócz piw – Obołoń Białe, Pszniczne, Magnat czy Switłe – popularne są napoje nisko- i bezalkoholowe, na przykład napój jabłkowy Żywczyk.
fot. obolon.ua
Chernigovskie
Kolejną znaną ukraińską marką piwa jest Chernigovskie. Jak wskazuje nazwa – przedsiębiorstwo pochodzi z Czernihowa – miasta położonego w północnej części Ukrainy, które zostało oblężone przez Rosjan już na początku tegorocznej inwazji.
Ciekawostką jest, że piwo pierwszy raz zostało uważone z okazji 1300-lecia miasta w 1988 roku.
Od początku marka celebruje historię i kulturę ukraińską, a w ostatnich tygodniach Chernigovskie, jako producent „najbardziej lubianego piwa w Ukrainie”, angażuje się w pomoc humanitarną ofiarom wojny. AB InBev – właściciel browarów w Czernihowie, Charkowie i Mikołajowie – zobowiązał się przekazać co najmniej 5 mld dolarów ze sprzedaży piwa na rzecz organizacji pozarządowych, w tym Caritas w Wielkiej Brytanii, w celu wsparcia akcji humanitarnej.
fot. chernigivske.ua
Sandora
Sandora to ukraińska firma, która obecnie posiada prawie połowę udziału w ukraińskim rynku soków. Przedsiębiorstwo z siedzibą w Mikołajowie powstało w 1995 roku i od tamtego czasu cieszy się uznaniem konsumentów nie tylko w Ukrainie, ale również w wielu innych krajach. W 2007 roku PepsiCo, Inc. nabyło 80% udziałów w spółce, a trzy lata później przejęło pełną własność Sandory.
Galicia
Galicia to stosunkowo młoda marka soków owocowych, która powstała w 2011 roku w Gródku niedaleko Lwowa. Nazwa firmy nawiązuje do środkowoeuropejskich obszarów – obecnie podzielonych między Polskę i Ukrainę – które w XVII wieku nosiły nazwę Galicja. Po niespełna pięciu latach od założenia firmy, soki Galicja trafiły na rynek polski, amerykański, duński czy chiński.
Wyświetl ten post na Instagramie
Hazy Discovery Kyiv
Warto wspomnieć także o polsko-ukraińskim produkcie, który niedługo trafi na sklepowe półki pod nazwą No To War!. Piwo Hazy Discovery Kyiv produkowane wspólnie przez Browar Pinta z Wieprza i browar ReBrew z okolic Kijowa miało trafić na rynek 24 marca, jednak plany uległy zmianie z powodu rosyjskiej inwazji. Producent zdecydował, że w związku z obecną sytuacją zmieni nazwę produktu i będzie promował go hashtagiem #StandWithUkraine.
fot. sklepimpuls.pl
Dochód ze sprzedaży No To War! zostanie przekazany na rzecz organizacji SOS Ukraina Polskiej Akcji Humanitarnej.
Kiedy warzyliśmy piwo z naszymi przyjaciółmi z kijowskiego Rebrew, wszyscy mieliśmy nadzieję na pokój. Rzeczywistość niestety okazała się inna. Dziś pokazujemy swoją solidarność i przekazujemy cały dochód ze sprzedaży kooperacyjnego IPA na działania Polskiej Akcji Humanitarnej, która niesie pomoc dla Ukrainy – pisze producent.