„Przegląd Płac Sprzedaż i Marketing 2013” Page Personnel prezentuje warunki rynkowe, trendy oraz poziom wynagrodzeń obowiązujących obecnie w tym sektorze. Obejmuje on zestaw stanowisk wraz z opisem obowiązków, wymaganych kompetencji i oferowanych płac uszeregowany według kategorii : Marketing B2B, Sprzedaż B2B, Retail, Marketing FMCG/Trade Marketing/Category Management, Sprzedaż FMCG, Obsługa Klienta. „Porównując wynagrodzenia handlowców i marketingowców z ostatnich dwóch lat nie widzimy znaczących zmian” – komentuje wyniki przeglądu płac Łukasz Dłuski, Manager dywizji Sales & Marketing Page Personnel. „Jednak biorąc pod uwagę ich pensje z lat 2008 – 2009 różnica jest faktycznie znacząca . Na przykład obecne wynagrodzenie Brand Managera, które wynosi miesięcznie ok. 11 500 zł brutto jest nawet kilka tysięcy złotych niższe niż jeszcze kilka lat temu. Wszystko za sprawą światowego kryzysu ekonomicznego, który spowodował obniżenie wynagrodzeń i zwolnienie tempa ich wzrostu” – dodaje Dłuski.
Zmiany jakie spowodował kryzys dotyczą także oczekiwań pracodawców wobec kandydatów. Wynikają one przede wszystkim z tego, że największe koncerny już kolejny rok z rzędu borykają się z realizacją założonych planów sprzedażowych. – Obecnie kluczowe z punktu widzenia wielu firm jest lepsze zrozumienie pomiędzy działem sprzedaży a marketingu. Celem jest poprawa efektywności oraz maksymalizacja zysków. Koncerny szukają zatem Key Account Managerów z doświadczeniem w Trade Marketingu czy dziale Category Management oraz marketingowców z praktyką w sprzedaży – zauważa Łukasz Dłuski z Page Personnel. Niezależnie od stanowiska pracodawcy poszukują osób wszechstronnych, z umiejętnością pracy kompleksowej, a więc potrafiących realizować cały proces, a nie jedynie pewien jego wycinek. Oczekują także biegłej znajomości języka angielskiego, chęci do nauki oraz rozwoju zawodowego.
Zobacz również
W ramach obszaru Sprzedaż i Marketing znaczące zmiany jakie zaszły na rynku pracy w najmniejszym stopniu dotknęły działy Obsługi Klienta. Niewątpliwie jednak, stałym trendem obowiązującym w tych jednostkach jest wzrost zapotrzebowania na osoby władające „egzotycznymi” językami, takimi jak: węgierski, szwedzki czy czeski. Dla wielu światowych koncernów Polska stała się centralą na region Europy Środkowo – Wschodniej, co przy stale rosnącym rynku centrów usług wspólnych bez wątpienia ma wpływ na niewielką liczbę kandydatów z kompetencjami językowymi zainteresowanych pracą w Obsłudze Klienta.
Wybrane miesięczne wynagrodzenia brutto:
Marketing B2B
- Online Marketing Specialist – min.: 5 000 zł, najczęściej oferowane: 6500 zł, max.: 8000 zł
- Product Manager – min.: 10000 zł, najczęściej oferowane: 12000 zł, max.: 14000 zł
Sprzedaż B2B
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- Sales Representative – min.: 4000 zł, najczęściej oferowane: 5500 zł, max.: 6500 zł
- Key Account Manager – min.: 9000 zł, najczęściej oferowane: 10000 zł, max.: 12000 zł
Retail
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Sprzedawca – min.: 2000 zł, najczęściej oferowane: 3000 zł, max.: 4000 zł
- Regionalny Kierownik Sprzedaży – min.: 8000 zł, najczęściej oferowane: 10000 zł, max.: 15000 zł
- Marketing FMCG/Trade Marketing/Category Management
- Junior Brand Manager – min.: 5000 zł, najczęściej oferowane: 6000 zł, max.: 8000 zł
- Category Manager – min.: 9000 zł, najczęściej oferowane: 11000 zł, max.: 13000 zł
Sprzedaż FMCG
- Przedstawiciel Handlowy – min.: 3000 zł, najczęściej oferowane: 4000 zł, max.: 5000 zł
- Key Account Manager – min.: 9000 zł, najczęściej oferowane: 11500 zł, max.: 14000 zł
Obsługa Klienta
- Customer Service Specialist – min.: 4500 zł, najczęściej oferowane: 5500 zł, max.: 6500 zł
- Customer Service Manager – min.: 9000 zł, najczęściej oferowane: 10000zł, max.: 14000 zł
Pobierz przegląd płac
Metodologia badania:
Informacje prezentowane w „Przeglądzie Płac Sprzedaż i Marketing 2013” Page Personnel zostały zebrane przez konsultantów Page Personnel podczas rozmów z kandydatami w trakcie rekrutacji prowadzonych w Warszawie, w okresie od stycznia do grudnia 2012 r. Obejmują one poziom wynagrodzeń deklarowanych przez kandydatów, jak również poziom wynagrodzeń pochodzący z zaakceptowanych przez kandydatów ofert pracy. Zgromadzone dane dotyczą wszystkich sektorów gospodarki, w szczególności: FMCG, produkcji, opakowań, handlu, nieruchomości, sektora farmaceutycznego, energetycznego, IT, telekomunikacji, mediów, transportu i logistyki.