Oto najważniejsze momenty 2020 roku podzielone na sześć kategorii:
Ważne osoby. Użytkownicy Facebooka upamiętnili postacie, które trwale zapisały się na kartach światowej historii.
Zobacz również
- Odejście Kobe Bryanta było w tym roku najczęściej dyskutowanym wydarzeniem na Facebooku, a najwięcej postów o nim i wspomnień z jego życia udostępniono w Stanach Zjednoczone, Meksyku i na Filipinach.
- Sędzina Sądu Najwyższego USA Ruth Bader Ginsburg została upamiętniona w ponad 5 milionach postów na Facebooku i Instagramie, w wielu przypadkach pod hasztagiem #restinpower.
- Polskich użytkowników Facebooka poruszyło szczególnie odejście Romualda Lipko, kompozytora i multiinstrumentalisty związanego z zespołem Budka Suflera. Żegnano również m.in. kultową piosenkarkę Ewę Demarczyk oraz jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów – Krzysztofa Pendereckiego.
Przebudzenie społeczne. Globalna społeczność Facebooka otwarcie mówiła o ważnych kwestiach, które nabrały szczególnego znaczenia.
- W ciągu trzech tygodni od śmierci George’a Floyda, trzykrotnie częściej dyskutowano o Black Lives Matter, a średnio 7,5 miliona wzmianek na ten temat pojawiało się na Facebooku każdego dnia.
- Posiadająca 1,8 mln członków grupa na Facebooku The Blackout Coalition, wspierająca firmy prowadzone przez osoby czarnoskóre, jest największą grupą wśród użytkowników w USA.
- W Polsce ogromnym echem w mediach społecznościowych odbiły się protesty w obronie praw kobiet: #strajkkobiet, #piekłokobiet oraz #wyroknakobiety to trzy najszybciej rosnące hasztagi na Instagramie w ciągu ostatnich trzech miesięcy.
COVID-19. W nadzwyczajnych okolicznościach społeczności znalazły sposób na kontakt ze sobą, uczenie się i rozwój.
- Ponad 1,5 miliona Hiszpanów opublikowało posty wyrażające wdzięczność personelowi medycznemu pod hasztagiem #aplausosanitario.
- Wyświetlenia transmisje na żywo na Instagramie i Facebooku podwoiły się we Włoszech po wprowadzeniu lockdownu, a mieszkańcy miast śpiewali na balkonach i prowadzili transmisje podczas kwarantanny. W Stanach Zjednoczonych liczba widzów transmisji na żywo wzrosła o 50%, a wiele osób uczestniczyło w zajęciach fitness, czy słuchało setów DJ-skich na żywo.
- W Polsce potrzebę dzielenia się w trudnym momencie unaoczniły zbiórki na Facebooku jak chociażby “Wygramy! Wspieramy Fundusz Interwencyjny do walki z koronawirusem” w ramach której Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy zebrała ponad 600 tysięcy złotych na rzecz polskich szpitali walczących z koronawirusem oraz “Dla Bohaterów! Zadbajmy o życie i zdrowie pracowników służb medycznych” w ramach której Fundacja TVN “nie jesteś sam” zebrała blisko pół miliona złotych w celu pomocy pracownikom służby medycznej.
Światowa polityka. Gra toczyła się o wysoką stawkę, więc użytkownicy chcieli podzielić się swoimi poglądami na platformach Facebooka:
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
- Ogłoszenie wyboru wiceprezydentki Kamali Harris było najczęściej wspominanym wydarzeniem sierpnia, kiedy w ciągu jednego dnia opublikowano ponad 10 milionów postów.
- Niemal wszyscy dorośli użytkownicy Facebooka i Instagrama w Stanach Zjednoczonych mieli dostęp do naszego Centrum informacji o głosowaniu, które zapewniało rzetelne informacje o rejestracji do głosowania oraz terminach.
Środowisko. Globalna społeczność Facebooka łączyła siły również dla dobra planety:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Ponad 2,5 miliona osób na całym świecie wzięło udział w największej w tym roku zbiórce pieniędzy na Facebooku, która jednocześnie była największą w historii platformy. Zebrano 35 milionów dolarów na pomoc ofiarom pożarów w Australii.
- Do dziś użytkownicy zebrali w tym roku ponad 80 milionów dolarów podczas zbiórek na Facebooku na walkę ze zmianami klimatu, oczyszczanie oceanów, ochronę zwierząt i wiele innych inicjatyw.
- W Polsce najbardziej poruszającym dyskusję wydarzeniem związanym ze środowiskiem były pożary w Biebrzańskim Parku Narodowym.
Społeczność. Przy pomocy platform Facebooka użytkownicy budowali i podtrzymywali więzi w swoich społecznościach, gdy było to możliwe tylko na odległość.
- Społeczności na całym świecie robiły zakupy w lokalnych sklepach – w ciągu ostatnich 3 miesięcy na całym świecie utworzono na Instagramie ponad 47 milionów relacji z naklejkami „Wspieraj małe firmy”.
- Z powodu wstrzymania nabożeństw ze względu na lockdown związany z COVID-19, tydzień świąteczny z 6 kwietnia (Wielkanoc i Pascha) był okresem o największej liczbie grupowych rozmów wideo na Messengerze.
- Na Whatsappie odnotowano znaczny wzrost liczby rozmów wideo pod koniec maja w związku z zakończeniem Ramadanu.
- W Polsce wybuch pandemii był pretekstem do wielu spontanicznych i spektakularnych przejawów empatii i solidarności. Przykładowo Widzialna Ręka – inicjatywa założona początkowo w gronie znajomych aby nieść doraźną pomoc podczas kwarantanny, w ciągu jednego dnia urosła do ponad 1000 członków, a dziś liczy już prawie 110 tysięcy osób w całej Polsce. Poza grupą ogólnopolską, powstało ponad 150 mniejszych grup lokalnych w poszczególnych miastach, dzielnicach czy nawet osiedlach. Są też międzynarodowe grupy Widzialnej Ręki m.in. w Berlinie, Paryżu, Wiedniu, czy w Wielkiej Brytanii.
Najważniejsze wydarzenia w światowej popkulturze
Nowością w roku 2020 jest 10 wybranych przez Facebooka najważniejszych wydarzeń w popkulturze, które przypominają najciekawsze i najbardziej pozytywne wydarzenia, rozjaśniające codzienną rzeczywistość tego szalonego roku. Oto przyciągające dużo uwagi wydarzenia, które wygenerowały w aplikacjach najwyższe poziomy interakcji:
- Serial dokumentalny o Michaelu Jordanie „Ostatni taniec”
- Występ Dave’a Chappelle’a na Netflix
- Cardi B & Megan Thee Stallions – „WAP”
- Wydanie albumu Harry’ego Styles’a zawierającego utwór Golden
- Los Angeles Lakers mistrzami NBA 2020 roku
- Katy Perry ogłasza ciążę w teledysku
- Megan Thee Stallion – „Savage”
- Shakira i Jennifer Lopez występują podczas przerwy w finale Super Bowl
- „Król tygrysów” na Netflix
- Wielkanocny występ Andrea Bocelliego we włoskim Mediolanie